blev less på smårapplet jag haft med läckande glykol och svårstartad så jag började riva isär motorn.
har nu några frågor:
1. på bilderna syns tydliga repor på kolvar, vad beror detta på?
verkar vara runt avgasporten, men man kan se förbränningen gått från kolvtoppen förbi ringarna och nedåt.. ja, svårt att förklara men bilderna kanske gör det bättre.
avgasventilerna är rengjorda då och då och jag kör på OK/Q8 skoter TT olja.
2. cylindrar ser inte så roliga ut men det är inga kännbara repor.
dock är det en liten bit aluminium som sitter fastsmetat på ena cylindern, går dock att skrapa bort med nageln om man vill.
kan/bör man hena (hona/horna) nicasilcylindrar eller ska man bara gnugga dom ren med nåt lösningsmedel?
3. reed ventilerna håller inte riktigt stängt, vissa är stängda men dom flesta glipar 0,5-1.0mm ungefär och dom känns vääldigt mjuka men detta kanske är normalt?
är det några speciella reeds jag har? med tanke på att det sitter nå plaststyrning mellan reedsen och insugsgummit och en slp boost bottle var även monterad.
4. om jag nu behöver byta kolvar o reeds vart hittar jag det till vettigt pris?
har nu några frågor:
1. på bilderna syns tydliga repor på kolvar, vad beror detta på?
verkar vara runt avgasporten, men man kan se förbränningen gått från kolvtoppen förbi ringarna och nedåt.. ja, svårt att förklara men bilderna kanske gör det bättre.
avgasventilerna är rengjorda då och då och jag kör på OK/Q8 skoter TT olja.
2. cylindrar ser inte så roliga ut men det är inga kännbara repor.
dock är det en liten bit aluminium som sitter fastsmetat på ena cylindern, går dock att skrapa bort med nageln om man vill.
kan/bör man hena (hona/horna) nicasilcylindrar eller ska man bara gnugga dom ren med nåt lösningsmedel?
3. reed ventilerna håller inte riktigt stängt, vissa är stängda men dom flesta glipar 0,5-1.0mm ungefär och dom känns vääldigt mjuka men detta kanske är normalt?
är det några speciella reeds jag har? med tanke på att det sitter nå plaststyrning mellan reedsen och insugsgummit och en slp boost bottle var även monterad.
4. om jag nu behöver byta kolvar o reeds vart hittar jag det till vettigt pris?
Attachments
-
80,9 KB Visningar: 7
-
80,3 KB Visningar: 6
-
85,1 KB Visningar: 6
-
72,5 KB Visningar: 8
-
99,3 KB Visningar: 4
-