DPM Rave 800 sp -02

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
Nån av er som vet hur motorgången påverkas av skruvjusteringen på RAVE-portarna?

njae.. inte direkt men undrar inte om det var som så att om man öppnar dom mera så tappar du effekten på toppen/slutvarven.
men är inte säker på detta!!
 

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
Jo jag har plockat bort avgasportarna och rengjort dom.
Låter konstigt om de skulle va dom som spökar eftersom den går bättre då jag plockar bort dpm slangarna men å andra sidan man ska aldrig säga aldrig..........


nä precis.. säger bara vad dom sa till mig när dom fick höra hur min skoter uppförde sig.
synd att man inte har någon dator i skotern som kan säga vad som är fel :(

ska se till helgen om det inte blir lite ledighet för då ska jag fara ut en sväng å ligga runt 4500rpm ett bra tag å sen se hur stiften ser ut.. kan ju va nått dödläge med bränsletillförseln, man vet ju aldrig.

det jag tycker är lite konstigt är att jag har 17,5 på lågfart (inget konstigt med det) men att jag har 600 i högfartsmunstycke.. ha provat 520 men då orkade han inte varva ut eller inte varva rättare sagt. kom upp i 6500rpm som max så undra om min är portad eller vad. för den ha gått skitbra i över 1 och ½ år på dessa munstycken så ha ju inte behövt skruva i den förrän nu då detta fel uppstog och det va då jag upptäckte att det satt 600 där istället för 520 (orginal).

slutar väl med att man byter skoter eller köper en ny motor å förgasare.. :weird::weird:

men kan bränslepumpen jävlas så att det blir så när man ligger i "mellanläge" å kör tro?? hinner med vid lågvarv, sen mellanvarv hinner den inte med, sen vid högvarv så "suger" motorn för fullt å hjälper till.. nää så kan det inte va.. lät för fel..!!!
 

Swapped

Välkänd medlem
4 nov 2009
180
38
28
Vad har du för variatorkitt?

Låter precis som det felet jag hade på min -01.

För löst spänd sekundär så skotern går astungt! Drar hinkvis med soppa och orkar knappt varva som folk. Såhär gick min:

[ame]http://www.youtube.com/watch?v=kodUN3Y0Bxo[/ame]

Jag provade allt i bestyckningsväg, avgasportar, dpm förgasare ett 10tal gånger.

Allt berodde på sekundär variatorn och en sne trottelnål. Kolla din förspänning på sekundären. Jag har 11-12kg på min. När den gick kasst hade jag den på 9kg. Ett Cudeyracing kit med cr2 helix och Röd BRP fjäder.


Ang tjallet på lågvarv så styr till det med soppa skruvarna. Börja på 1 varv ut, testa, sen 1.25 varv etc. Så gjorde jag och det problemet är ur världen. Hade mina 2 varv ut och 15 i lågfart. Skruvade in till 1 varv ut och 15 i lågfart och nu är den kanon!
 

Hopplös

Välkänd medlem
22 nov 2009
166
0
6
Bollstabruk
Har nu hittat felet och de är min mpem box som inte skickar ngn signal till solanoiden som sitter i dpm:en.
Så nu bli de till att jaga en ny mpem och koda om den
 

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
Har nu hittat felet och de är min mpem box som inte skickar ngn signal till solanoiden som sitter i dpm:en.
Så nu bli de till att jaga en ny mpem och koda om den

Å fy fan va skoj eller så inte!!! ska du köpa en ny mpem box så är den inte billig... undra om den inte kostar runt 7000kr fast kan ju va billigare..
tro inte jag har det problemet med min för kollade om den börja röra på sig och tro att den gjorde det men ska kolla mera sen det blir varmare eller om jag kan låna ett varmgarage..
 

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
Vad har du för variatorkitt?

Låter precis som det felet jag hade på min -01.

För löst spänd sekundär så skotern går astungt! Drar hinkvis med soppa och orkar knappt varva som folk. Såhär gick min:

http://www.youtube.com/watch?v=kodUN3Y0Bxo

Jag provade allt i bestyckningsväg, avgasportar, dpm förgasare ett 10tal gånger.

Allt berodde på sekundär variatorn och en sne trottelnål. Kolla din förspänning på sekundären. Jag har 11-12kg på min. När den gick kasst hade jag den på 9kg. Ett Cudeyracing kit med cr2 helix och Röd BRP fjäder.


Ang tjallet på lågvarv så styr till det med soppa skruvarna. Börja på 1 varv ut, testa, sen 1.25 varv etc. Så gjorde jag och det problemet är ur världen. Hade mina 2 varv ut och 15 i lågfart. Skruvade in till 1 varv ut och 15 i lågfart och nu är den kanon!


vette fan vad jag har för tryck i sekundären eftersom det sitter -03:ans sekundär för jag har RER på min 02:a och då har du ingen spänningsmöjlighet utan fjädern är lika runt å fin som i primärvariatorn.. men det skulle nog inte sitta fel att köpa en ny fjäder i sekundären för torde nog hålla på att va lite trött!!!
har provat annan fjäder i primären men icket!!
sen ha dom bytt ramper på primären (tidigare ägare) så det sitter 298 ramper istället för 301 (standard) så dom kan ju lika gärna ha satt andra viktpinnar med... men som sagt så ha den ju gått kanon tills nu då men nått galet måste det ha blivit :(

ha provat det mesta med justering av förgasarna med bensinskruven å lågfart och nålarna ser fina ut.. rengjort dom utanför å invändigt.. kort å gott : vänt ut å in på snart hela skoterjä...n utan att hitta nå fel
 

Hopplös

Välkänd medlem
22 nov 2009
166
0
6
Bollstabruk
Hur har de gått för dig , ha du fått ngn ordning på skotern ?
Själv va jag in på skidoo verkstad idag och fick en ny mpem + omkodning men utan lyckat resultat eftersom skotern gick precis lika illa som innan....
Så man fick vackert åka hemöver igen :worried:
 

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
hmm.. ja det va illa :( men funka magneten i dpm:n?? rör den på sig om du sätter ett batteri på den??

nej jag har inte fått till min skoter.. har varit så kallt + har mkt jobb just nu så det ha inte blivit av att kolla något.. har bara varit ute å kört!!

ska byta insugsgummi då jag få chansen å då ska jag även kolla bensinpumpen men det är troligtvis inte nå fel där.. för då tycker jag att det skulle märkas på högre varv oxå...
man fumlar verkligen i mörker just nu då man inte hitta nå fel alls..

men en sak jag kom å tänka på var att när vi var ute å körde så där vi starta så låg vi på 340m över havet å dit vi skulle så låg vi på 715m ungefär...
och då vi kom fram så kändes det att skotern va som lite seg... inte riktigt lika klipp i den som vanligt då trots problemet vid 4500-5500rpm men testade aldrig att ta loss slangarna.. måste ju ha blivit något med luftstyrningen dpm:n..

för hur blir det då man kommer högre upp.. får skotern mera bensin eftersom luften är tunnare eller hur funkar detta??
 

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
hmm.. ja då hade man fått ytterligare en sak man kan göra!!

plugga slangarna som går från förgasarna till DPM:n för tydligen så behöver man egentligen inte den för mest om man kör på låg höjd å sen ska högt upp som f-n.. den lär ju bli som en vanlig "förgasarskoter"... tänker mer som på äldre maskiner :) att kör man lite högre än vad man bruka så kan den sura lite :p man tappar ju hela funktionen med den men va gör man inte för att skotern ska gå bra men först å främst ska det in nya munstycken och originalmunstycken som ska vara till min så man få se vad som händer men får se då man orkar å har tid att göra det + att vädret är fint för just nu är det -38 grader kallt.. härligt eller hur :)

men man kan ju testa och se ifall skotern går bättre eller sämre.
 

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
Exakt vad gör DMPen på en Rave?

OM jag inte är ute å cyklar så ska den känna av atmosfärstrycket på något sätt..

ska vara något sånt hära :
att om du kör uppe på tex kebnekaise å sen kör du neråt så ska den känna av hur mkt luft å sånt dära jävulskap du ska ha och på så vis får du hela tiden rätt mängd blandning bensin å luft..så man slipper man bestycka om så fort du ska lite högre upp eller lite lägre än va du normalt kör på för höjd!!!
 

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
OM jag inte är ute å cyklar så ska den känna av atmosfärstrycket på något sätt..

ska vara något sånt hära :
att om du kör uppe på tex kebnekaise å sen kör du neråt så ska den känna av hur mkt luft å sånt dära jävulskap du ska ha och på så vis får du hela tiden rätt mängd blandning bensin å luft..så man slipper man bestycka om så fort du ska lite högre upp eller lite lägre än va du normalt kör på för höjd!!!
Ah okej. Sitter det en sån på 01:eek:rnas Rave också?
Tog min från havsnivå till 600m.ö.h och den verkar då gå bara fint. Borde man vanligtvis inte måsta bestycka om den då?
 

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
Ah okej. Sitter det en sån på 01:eek:rnas Rave också?
Tog min från havsnivå till 600m.ö.h och den verkar då gå bara fint. Borde man vanligtvis inte måsta bestycka om den då?

det ska sitta en DPM på 01:ans rave 800 special.. sitter som fast på luftburken.. ovanför förgasarna..

Är inte riktigt haj på det dära med när du bör ombestycka förgasarna.. vilken höjd du kör på.. tex om jag kör på 300m.ö.h å sen ska på 600m.ö.h så kanske man ska gå ned eller upp ett snäpp i munstycksstorlek men det där gäller äldre skotrar som inte ha DPM..

vet att min gamla enduro 583 -94 orkade inte riktigt varva ut när jag var kring umnäs men då va vi uppe på fjället å det va ganska högt uppe.. blev slö och har man DPM så ska den fixa till detta på något sätt.

men så länge den gå perfekt så är det bara å gasa för då funkar det som det ska :) men om man viull så kan man ju alltid kolla tändstiften å se hur dom ser ut!!!
 

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
Japp, stämmer bra. Den satt där..

Tidigare ägare har kört han på 98, men nu tankade jag i 95. Tar motorn skada av det tro?
 

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
Japp, stämmer bra. Den satt där..

Tidigare ägare har kört han på 98, men nu tankade jag i 95. Tar motorn skada av det tro?
nja..det bero väl på!!!
Det står i nått papper att det är bättre att köra på 98

Rekommenderat bränsle​
Följande modeller kan köras på blyfri 95 oktanig bensin (ur grön slang). Ur motorns synpunkt
är dock alltid blyfri 98 oktan (ur grön slang) att föredra eftersom den bättre motstår
spikning och glödtändning.​
ENDURO 500/600/700 SP, ENDURO 500/600/700 RER, RAVE
800 SP, SAFARI 400, EXPLORER 500, SUPER TOURING 500/600/700, SPORT TOURING
800, RANGER LCE/FCE

Använd bensin med 98 oktan till följande maskiner:​
ENDURO 400 F, RACING, ST 500/600,

FOREST FOX S, GLX 5900 FCE, GLX 6900 FCE



hitta detta i lynx manualen om DPM:n :)

Vid körning i fjällterräng eller på höjder över 500-600 m.ö.h är en ändring av förgasarens(nas)
bestyckning och variatorns inställning nödvändig för att maskinen skall fungera bra (gäller
ej maskiner som är utrustade med DPM- eller H.A.C-system). På grund av att luften är
”tunnare” (mindre syrehalt) ger motorn lägre effekt än vid havsnivå vilket betyder att maskiner
som går utmärkt vid kust och på lågland får nedsurningsproblem och försämrad effekt​
vid användning på högre höjd och i fjällterräng
 

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
Men de är ju en LYNX Nafas där har du problemet :)
Summiten går ju som en klocka ;)

jo.. precis!! händer inget när man gasar... precis som en klocka, där har du din summit :D hehe..

funka bilstereon fortfarande eller ha det klämts av nå kablar?? :p :)