DPM Rave 800 sp -02

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
nu är jag då ett steg närmare problemet... tar jag loss slangen som går från DPM:n till luftburken så går skotern kanon men sätter jag tillbakas slangen så är det samma bekymmer så det måste ha blivit något i luftburken som gör att den inte får ordentligt med luft till DPM:n så på med en liten del av en strumpbyxa på slangen så att man inte få in nå snö där å sen ut å njuta av en bekymmerslös skoter :) så få man kolla upp luftburken till sommaren.
 

Hopplös

Välkänd medlem
22 nov 2009
166
0
6
Bollstabruk
Min beter sig fortfarande precis likadant som din att den går om man drar bort slangen från dpm:en men drar inte din också enormt med bränsle då ?
Finner du lösningen så är du välkommen att höra av dig om vad som spökade då vi tycks ha identiskt problem !
 

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
hmmm... du det har jag inte tänkt på för har inte haft tid att kolla just om den drar mkt bensin för jag har jobb för fullt till nästa helg men sen ska jag kolla.. vet iaf att min ha legat på en snittförbrukning på 3,5 till 3,6 liter milen tidigare så blir intressant att de vart förbrukningen hamnar...

men en sak jag undrar är att varför drar den mera bensin om man tar bort slangen till luftburken?? ska inte det dära va nån typ av lufttillförsel.. tex att om man tar bort slangen ska den inte få mera luft då?? fast med all denna teknik så funkar det väl tvärtom mot för vad man tycker att det ska göra :p å värre blir det ju nyare skotrarna blir :suspicious:

men ska se om man inte är så dela på luftburken å se så det inte är nå skit eller nått som ha blivit galet där inne :hmmmm: :argh:
 

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
jahapp... då hade man kollat bensinförbrukningen och från "normala" 3,5 liter milen till 4,34 liter milen.. så den drar 1 liter mer tack vare jag har tagit bort slangen från DPM:n till luftburken!!!

så varför drar den mera bensin då man tar bort slangen än då den sitter i luftburken??
tycker den borde dra lika mkt eller mindre eftersom man har lättare luft tillförsel om man tar bort den... men vem ha sagt att tekniken ska vara enkel!!!
 

Hopplös

Välkänd medlem
22 nov 2009
166
0
6
Bollstabruk
Jag har samma fenomen på min så de va därför jag frågade hur din bränsleförbrukning förändrades då du kör utan slangarna.
Men nu då man tagit bort slangarna så blir ju alla förhållanden så fel de kan bli + att du har en tempgivare i luftburken som jobbar tillsammans med dpm:en så teoretiskt sett så kan ju din skoter nu uppleva de som att du är 1meter över havet och att de är -50grader kallt så då vill den att skotern ska ha mer soppa.
 

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
okej.. hur mkt förändrades din bränsleförbrukning??

hmm.. jo det är klart för den verka då inte klaga över att få denna bensinmängd :) för den går ju kanon så kanske är bäst att låta den tro att den är 1m över havet :p
men det ska ju inte vara så iaf så frågan är ju om man ska göra som dom i finland sa till mig att man plocka bort skiten å sen plugga slangarna från förgasarna för man "behöver" inte den enligt dom om man e ungefär 80% hemma å kör.. sen kan man ju alltid byta munstycken om man ska upp på fjället... visserligen så tycker man ju att det ska funka när det nu sitter detta på den men då man inte få nått bra svar på vad som är fel eller som kan ställa till det så vad ska man göra??!!

man få väl plocka sönder förgasaren i molekyler å rengöra.. plocka sönder luftburken.. köpa ny tempgivare.. och kanske köpa ny magnetventil till DPM:n å se vad som händer.. ifall felet försvinner då!! för det är ju nått som stör bränsletillförseln när slangen sitter där!!! kanske inte gillar luften som kommer från luftburken!! kanske det är så enkelt att filtren inte är bra... inte nog med luft till luftburken!!!

nää.. man få leva med detta tills man tar tag i detta till sommaren!!!
 

Hopplös

Välkänd medlem
22 nov 2009
166
0
6
Bollstabruk
Har inga exakta siffror men jag är övertygad om att min drar betydligt mer än 4,5 l milen om jag drar slangarna.
Plocka isär förgasarna ha jag gjort flera ggr och ultraljudstvätta dom också för den delen 2ggr samt att jag har bytt solenoiden i dpm:en men dock utan resultat.
De sista ja gjorde va att linda om statorn men de vart tyvärr ingen skillnad där heller så nu ha jag lämnat den till en skotermekare i vilhelmina och sa att huvudsaken är att den är körklar tills nästa vinter :) så jag skriker till så fort jag fått veta orsaken till detta beteende.
Fick förresten ett tips av han att han vare med om liknande tidigare då han jobbat på ski-doo verkstad att om dom slog i t-röd och körde dom ca 15 min så gick vissa till sig och brukade börja fungera igen , han sa att dom fick aldrig veta va som va fel men t-röd hjälpte tydligen på de första modellerna med flatslideförgasare så de kan ju va värt att testa.
 

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
okej.. ja det va som tusan!! få testa det dära med t-röden!! är ju värt att testa!!!

la till dig som vän... tänkte ifall detta skulle falla bort så då blir det enklare att skicka ett pm :)