Dra pulka med summit 800 XM

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Nu hittar jag inget matnyttigt när jag söker ,men undrar om det är någon här inne som drar pulka med eran summit 800 XM -13 ? Fungerar detta bra ? hade en renegade xp 800-08 förut som jag drog pulka med och det fungerade hyffsat ,och summiten har väl i det snaraste samma kylsystem men hur fungerar detta i praktiken?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jag drog en del pulka med min förra säsongen, 20-30 mil kanske.
Har inget att anmärka på.
Har inte haft några problem med varmgång.
Utan rivare kan den krypa upp lite när det är hårt, med rivare nere håller den alltid temp.
Pulkakörningen består av både skogsåkning och fjällåkning, men även fast det går sakta i skogen har det inte varit några problem.

Den enda gång den gått lite varm var när jag drog ledsladd efter en lång skogsväg.
Runt 10 km/med rätt höga motorvarv, då ville den krypa upp lite...

Tycker den är kanon och dra med., enda minuset är väl egentligen att den kanske lyfter skidorna lite lätt om det gå tungt uppför, men det är ju en lössnömaskin...
Luktar väldigt lite bakom den, så det går fint att köra utan extra avgassystem.
Går tyst och fint, även riktigt snålt när man bara pyser runt.
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Tyckte min var rätt känslig på varmgång, sämre än boondockern jag hade tidigare. Isrivare nere så funkar det fint dock. annars bra att dra med, skönt med mos och driv när det blir djupsnö eller slask!
 

Niklas M

Välkänd medlem
22 aug 2013
382
0
16
Umeå/Vilhelmina
har en kompis som kör assault och han var tvungen att sätta på längre stänka för att få bra kylning när han ligger på hård led och drar pulka osv, bara som ett tips så kan det va bra att ställa in dig på de eller iaf kolla om den börjar gå varmt när de är hårt innan du far på nån längre tur :)
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Just ja, har haft en bit av ett transportband hängandes, hjälper mig en hel del. Om inte annat för snösprutet på pulkan, vilket var största anledningen jag hängde dit det.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det är rätt lång stänklapp på XM:en, så det gör nog att det funkar så pass bra som det gör.
Tror det gör riktigt stor skillnad om man har en stänklapp som nästan släpar i backen när man kör skotern.
All snö som mattan sprätter upp hamnar då i tunneln...

Dock så tycker jag stänklappen är lite smal på XM:en vid pulkadragning.
En hel del snö/isklumpar flyger vid sidan av och landar på pulkan.
Ska se om jag fixar till nån provisorisk stänka som är bredare och som går enkelt att hänga på när man ska köra med pulka...
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Det är rätt lång stänklapp på XM:en, så det gör nog att det funkar så pass bra som det gör.
Tror det gör riktigt stor skillnad om man har en stänklapp som nästan släpar i backen när man kör skotern.
All snö som mattan sprätter upp hamnar då i tunneln...

Dock så tycker jag stänklappen är lite smal på XM:en vid pulkadragning.
En hel del snö/isklumpar flyger vid sidan av och landar på pulkan.
Ska se om jag fixar till nån provisorisk stänka som är bredare och som går enkelt att hänga på när man ska köra med pulka...
Om du läser längre upp så spårade den ur på en polaris istället :)
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Min lösning funkade helt ok för vårkörningen, hänger den i dragkroken och en spännrem genom hålen nedtill, tar bort den på 30sek. Hänger ner i backen och är ca 1dm bredare /5cm på varje sida. Tyngden gör att den håller emot snösprutet. Lätt att ta bort när man ska leka.
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Tur man inte är helt märkesbunden och törs testa olika maskiner, men känns faktiskt lite konstigt att byta märke då dom sista skotrarna har varit skidoo .
Vi får se betyget efter denna vinter kanske man tillochmed har bytt mitt i vintern för att återställa ordningen igen :)

Visst såg jag det, kan bara beklaga :blink1:
Men det blev ju lite snack om längd på stänklappen.
Då skrev jag lite input om det...
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Är inte märkesbunden jag heller, men det har blivit bara skidoo-maskiner den senaste tiden av olika orsaker.
Huvudsaken är att man är nöjd med maskin, vad det sen står på huven kvittar...

Hoppas det funkar bra för dig i vinter!
 

f_nord

Medlem
11 mar 2011
28
0
1
Överhörnäs
Hej,
Lyfter denna tråd för jag har exakt samma fundering.

Måste göra mig av med min Pro RMK för att kunna dra pulka.
Så om det fungerar med en Summit XM så skulle det vara ett bra alternativ.
Nu har ju den här modellen varit med några år så det borde väl finnas mera erfarenhet.

Går det verkligen att köra sakta med en pulka utan att tempen skenar?
Vill ju inte behöva gasa på så man riskerar en skilsmässa när man kommer fram ;-)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jag har gjort det omvända, bytt från XM Summit till Pro-RMK.
Skillnaden är som natt och dag.

Åkte 1.5 vinter med Summiten innan jag bytte till Pro:n
Under tiden med Summiten hade jag inga problem alls kan man väl säga. Den kanske gick upp i temp någon enstaka gång med pulka eller sladd efter.
Sista helgen innan jag bytte körde jag typ 3mil med ledsladd i 15km/h. Det bara fungerar.
Helgen därpå hade jag bytt till Pro. Första turen upp mot fjället med pulka resulterade i att jag var tvungen att stanna 3 gånger på 4-5km för att kyla maskin...
Byggde därefter om Pro:n till polaris stora kylsystemet, då fungerade det bättre.

Är helt säker på att en Summit skulle funka för dig.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
För att RMK:n är lite bättre vid extrem lössnöåkning...
Summiten är bättre på allt annat än just det...

Det slutade med att jag till i år köpt en extra maskin att dra pulkan och sladd med.
Pro:n är inte rolig att dra med även om den inte går varm.
 

nils_daniel

Medlem
23 mar 2008
16
0
1
har dragigt en del pulka med min summit 800 xm, ca 150 mil och kan bara säga gott om den. Har haft problem en gång när jag drog pulka samt två bobbar på väldigt isig och dålig led. Körde i krypfart vilket gjorde att tempem steg trots isrivare nere. Jag la bara upp snö längst tunnelns översida så gick tempen ner igen. Det som kan upplevas som lite sävlighet hos 800 etec blir ganska bra när man ska dra pulka. Köp.
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå

Summit XM är den perfekta kombinationen av familjeskoter och lössnömaskin!

Ultrahög ruta och liggunderlag som jag klämmer under dyna och tanklock. Rutan är enkel att klicka lös när man kommit till basecamp.

Förstärkt båge med J-hook lätt att ta loss, katastroflina byggd av säkerhetsbälte, också lätt att klicka lös!

Isrivare modell bäst, har plockat bort insexbulten som håller tortionsfjädern och ersatt med vagnsbult med ditsvetsad mutter, enkelt att hänga upp rivaren!