Drar mycket soppa, blöddrar på låga varv, låg tomgång

Jbf94

Välkänd medlem
27 jan 2009
268
0
16
Östersund
Idag satte jag på org slutburken (satt MBRP på när jag köpte den) på min SX 600 -97 och efter det så har den börjat blöddra på låga varv, mycket låg tomgång (ca 900) vad kan vara fel?
 
Last edited:

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
516
1
18
Umeå
Idag satte jag på org slutburken (satt MBRP på när jag köpte den) på min SX 600 -97 och efter det så har den börjat blöddra på låga varv, mycket låg tomgång (ca 900) och tycker att den drar mer bensin än vanligt. Vad kan vara fel?
förra ägaren har kanske bestyckat om förgasarna..
många brukar skaffa större munstycken då dom slänger på slutburk.
men hur går den med slutburken då?
 

Jbf94

Välkänd medlem
27 jan 2009
268
0
16
Östersund
förra ägaren har kanske bestyckat om förgasarna..
många brukar skaffa större munstycken då dom slänger på slutburk.
men hur går den med slutburken då?
Ja det kanske han har. Tycker den gick likadant med slutburken, bara att den blöddrar nu. Ska gå ut och kolla färgen på stiften nu. Återkommer med svar / bilder.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
det första stiftet såg ju ut att ha rätt färg men det andra såg ut att gå för fett. stiften ska ju vara oboy bruna
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Men oftast måste vell man bestyck om skotern när man skaffar slutburk, och då måste man ju göra de när man byter tillbaka ochså...
 

Jbf94

Välkänd medlem
27 jan 2009
268
0
16
Östersund
Bytte plats på stiften och körde en sväng. Stiftet som gick fetare var likadant nu så det måste vara något fel på stiftet, så imorn blir det till att köpa några nya stift :)
Rekommendation enligt NGK på Sx 600 är BR9ES och de som sitter i är BR9EYA. Vilka ska jag köpa?
 

Jbf94

Välkänd medlem
27 jan 2009
268
0
16
Östersund
Nu har jag bytt båda stiften.
Blöddrar fortfarande och drar mycket soppa (5-6 l milen), tomgång på ~800
Nu var båda stiften blöta/svarta så jag tror att choken ligger på. Hur åtgärdar man det? Själva chokearmen åker tillbaka men den ligger på ändå.
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Nu har jag bytt båda stiften.
Blöddrar fortfarande och drar mycket soppa (5-6 l milen), tomgång på ~800
Nu var båda stiften blöta/svarta så jag tror att choken ligger på. Hur åtgärdar man det? Själva chokearmen åker tillbaka men den ligger på ändå.
Har du kört så motorn har blivit riktigt varm medans choken har legat på? för om den har frusit så brukar den släppa efter ett tag efter motorn har blivit varm...

Men om de inte släpper så kör in den i garaget och låt den tina upp så kanske den släpper om den inte har kärvat fast eller nå...
 

Jbf94

Välkänd medlem
27 jan 2009
268
0
16
Östersund
Har du kört så motorn har blivit riktigt varm medans choken har legat på? för om den har frusit så brukar den släppa efter ett tag efter motorn har blivit varm...

Men om de inte släpper så kör in den i garaget och låt den tina upp så kanske den släpper om den inte har kärvat fast eller nå...
Ja, jag ställde den i ett varmgarage förut och då blev det bra men sen när den stått ute en natt så är problemet tillbaka :worried: