Drar mycket soppa, blöddrar på låga varv, låg tomgång

Bear in da woods

Välkänd medlem
31 okt 2009
130
0
6
Sandviken
BR9EYA har lite högre gradantal tror jag för att förbränna soppan bättre...
Nej, så är det inte. Siffran står för värmetalet i NGK´s typbeteckning. Högre siffra=Kallare, lägre siffra=Varmare

På ett BR9ES står E för 19mm lång gäng och S för mittelektråd av koppar.
På ett BR9EYA betyder Y: mittelektrod med V-snitt och A: specialdesign.

Själv kör jag med BR9EIX som har mittelektrod av iridium och dessa ska vara väldigt svåra att släcka, samt att de håller ca 4ggr längre än standardstiften. Men sen kostar de också. De ger även bättre gnista.

All info om NGK`s typbeteckningar finns här att finna: http://www.ngk.se/upload/Martin bilder/Typbeteckning sid2.pdf

Här finns även rekomendationstabell för skojters: http://www.ngk.se/templates/ngkVehicle.aspx?id=115
Enligt tabellen ska alla Yammor mellan 93-97 ha BR9ES som standardstift, BR9EVX och BR9EIX som andra/tredjeval.

Så slipper man sitta och gissa menar jag;)
 
Last edited:

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
ok jag trodde att det var hur bra dom förbränner soppan och oljan, så att dom inte sotar igen, alltså att dom typ sotar sig själva, men det var tydligen fel. nu fick man lära sig nåt nytt
 

Bear in da woods

Välkänd medlem
31 okt 2009
130
0
6
Sandviken
ok jag trodde att det var hur bra dom förbränner soppan och oljan, så att dom inte sotar igen, alltså att dom typ sotar sig själva, men det var tydligen fel. nu fick man lära sig nåt nytt
Du är ju ändå inte så fel ute. De olika beteckningarna visar vilken uppbyggnad stiftet har som i sin tur ger olika egenskaper. Stiftet jag kör med ska ge bättre gnista och därigenom bättre förbränning, samt att det inte sotar igen lika lätt. Släcks inte lika lätt heller om man surar ner dem. Det behöver heller inte lika hög spänning för att få bra gnista vilket ger en mer lättstartad maskin.
 

Jbf94

Välkänd medlem
27 jan 2009
268
0
16
Östersund
Nu är jag less på det här... ungefär hur mycket kan det kosta att lämna in den på förgasarservice på yamaha center?
 

Jbf94

Välkänd medlem
27 jan 2009
268
0
16
Östersund
Nu kommer en film. Ca 100 hk ska väll gå bra mycket bättre?

[video=youtube;CSV9xUOtxak]http://www.youtube.com/watch?v=CSV9xUOtxak[/video]
 
Last edited:

Jbf94

Välkänd medlem
27 jan 2009
268
0
16
Östersund
Idag tog vi upp förgasarna och kollade munstyckena, flottörena m.m. Bestyckningen är original och flottörena är fina och hela.
Kollade även t-stiften, vänster t-stift är svart (för mycket soppa) och högra är "oboy" brunt.
Så det enda jag kan komma på nu är att vänster chokeplugg inte tätar som den ska så att choken ligger på?
 

Jbf94

Välkänd medlem
27 jan 2009
268
0
16
Östersund
har du kollat hur reedventilerna ser ut?
Nej har inte gjort det, sitter dom i insugen? (är ny inom reedventiler) och hur ska dom se ut (för att vara bra)?
Och nej, wiren är inte för mycket spänd, den slakar t.o.m lite när choken är av.

Btw tack för svaren :beer:
 

O.bach

Välkänd medlem
14 jan 2007
274
0
16
Norge
Hei.

Byttet nettopp reedventilene på min.
Tips: Har du dårlige reedventiler vil du få en del "avgassmell" under oppstart og den blir tungstartet. Og vil ha dårlig gassrespons.
Sjekk at de stenger helt og at de ikke glipper/spriker noe sted. Skal være helt tett rundt de. Et tips er å holde de mot sterkt lys. Da ser du om det er åpning noe sted. Sjekk også for sprekker i ventilene.
Sjekk at choke stemplene stenger som de skal. Lurt å rengjøre stempler, sjekke fjærer++. Sjekk at de går helt tilbake ved coken avslått.

Mvh

Ole Bach
 

sickan_007

Ny medlem
2 mar 2010
4
0
1
Tjingeling Jag har en likadan skoter med ungefär samma symtom.
Plockade bort luftfiltret som sitter på luftburken .
Så nu är det fart på skiten.
Du får vara försiktig när du ger dig ut i lössnön så den inte drar i sig snö.
Kan vara värt att testa.
Ha de bra:hello: