E 85.

vikketheman

Välkänd medlem
9 mar 2008
238
0
16
hoting
Det ska ju tydligen vara 104 oktanigt.
varför kör man inte med de till skoter ?
går det att köra med utan problem ?
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Höjer du kompressionen, bestyckar upp den och kör på olja som löser sig i etanolen skall det inte vara några problem.
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Främst för att kallstartegenskaperna tyvär blir dåliga.
Men jag gjorde ett litet experiment förra året som visade sig fungera ypperligt.
Gjorde nämligen så att första uppstart(kall motor) så hade jag en liten 0.5l PET flaska med blandad soppa kopplad till en primer så jag startade motorn på bensin och sedan började den suga etanol. detta fungerade perfekt.
Problemet var att få oljan å blanda sig med etanolen fick köra med nå svindyr special olja kmr dock inte ihåg namnet på den.

Så det går bara man vill MVH//Kristian
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Kan något Kemi-snille förklara för mig varför det har svårare att antändas trots att det är 104 oktanigt? Eller har oktan inget med det att göra?

Rails: Var det någon märkbar skillnad på att köra med E85(75)?

Du kan ju blanda i med Triboron-olja istället.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Kan något Kemi-snille förklara för mig varför det har svårare att antändas trots att det är 104 oktanigt? Eller har oktan inget med det att göra?
Nej oktan har ingenting med det att göra. Oktantalet visar hur mycket bränslet kan komprimeras innan det självantänder (läs: spikar).

Högre oktantal ger inte heller högre effekt som en del tror. Såvida inte motorn har högre kompression än vad tex 95 oktan klarar utan att spika. Då kör man på 98 oktan och får givetvis ut högre effekt. Eller så kör man på 95 oktan och knacksensorn (som många skotrar har idag) ställer ner tändningen = lägre effekt... Eller så har man ingen knacksensor och får byta kolvar, topp och kanske vevlager...

Etanol förångas inte lika lätt som bensin i låga temperaturer, därför är det lite besvärligt att ha det i skotrar...
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Nej oktan har ingenting med det att göra. Oktantalet visar hur mycket bränslet kan komprimeras innan det självantänder (läs: spikar).

Högre oktantal ger inte heller högre effekt som en del tror. Såvida inte motorn har högre kompression än vad tex 95 oktan klarar utan att spika. Då kör man på 98 oktan och får givetvis ut högre effekt. Eller så kör man på 95 oktan och knacksensorn (som många skotrar har idag) ställer ner tändningen = lägre effekt... Eller så har man ingen knacksensor och får byta kolvar, topp och kanske vevlager...

Etanol förångas inte lika lätt som bensin i låga temperaturer, därför är det lite besvärligt att ha det i skotrar...
Okej. Då förstår jag.

Till TS:

Det finns bra diskussioner där bland annat detta tas upp. Prova söka. Det står mest i dessa 2 trådar:

http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=19817&highlight=e85

http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=7251&highlight=e85
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
En väldigt stor nackdel med att köra på sprit är att maskinen blir väldigt svårstartad. Går att jämnföras med en gammal Mercedes Diesel vinter tid vid -30grader.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Klart det går att köra med det i skoter. Men det finns några enkla problem. Först och främst hade vi inte tills för några år sedan ett utbyggt försörjningsnät med etanol. Sen är energivärdet per givet kg etanol mindre än för bensin, man måste höja kompression lite för att få till samma effekt. Kallstarten är ju en försvårande faktor men obetydligt i sammanhanget.