Edge 800 -03

pervedin

Medlem
23 feb 2006
30
0
6
SUNDSVALL
www.vedin.pp.se
Jag har en edge 800 som inte vill gå "rent" vid ca 7000 rpm. Jag har provat med att byta munstycken. Från PTO440 MAG430 till PTO480 MAG470 ( dvs alla storlekar däremellan ), dock utan att det blir någon skillnad. Möjligen att den vill bluddra aningen mindre vid större munstycken. Men det kanske bara är inbillning...

Om man succesivt (tex på en sjö) gasar från stillastående till full gas så går den kanon, om man däremot trycker gasen i botten direkt uppsår detta, den varvar fint upp till 7000 sedan bluddrar den och varvar sedan vidare till maxvarv någonstans vid 8200 rpm.

I övrigt går den fint vid normal ledkörning, däremot är den inge roligt när man kör i lössnö och behöver effekt tvärt ( ex när man ska uppför en backe el dyl. ).

Skotern är förlängd till 144" med en 51mm matta. Gjort av förre ägaren...

Har funderat på om jag behöver göra något åt variatorerna eller ändra drevningen på den... Dock så vet jag inte vad det sitter för grejer där idag.
Förslag på åtgärder mottages gärna!
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Kör man på ves olja så rekomenderas rengöring av avgasportar vid max 100:a mils intervaller.
Använder man mineralolja så förkortas intervallerna väsentligt. Tydliga tecken på kärvande portar är just bludder.
När rengjordes dom sist?
 

r-dish

Välkänd medlem
9 feb 2005
172
0
6
LULEÅ
har hört att man ska rensa VES:arna redan efter ca 50 mil om du inte kör på VES oljan ^^
 

pervedin

Medlem
23 feb 2006
30
0
6
SUNDSVALL
www.vedin.pp.se
Tack för era svar!
Ska genast montera isär och rengöra dom. Behöver man några slitdelar, ex packningar när man ska montera ihop dom igen?

Har hittat en sida, dock på engelska, om hur man rengör dom. Dock ingen bra...
Finns det någon annan sida lr någon som vet hur man gör?
 

Jonkan

Medlem
1 jan 2000
36
0
1
Luleå
Jag håller på att rengöra mina nu och jag har först tagit bort det värsta skiten med en trasa och sen lagt delarna i bensin..
 

rmk700-99

Medlem
13 dec 2004
42
0
1
uppland
Ves ventiler

Jag blästrade med plastgranulat med lågt tryck blev som nya sen gjorde jag rent även på "vakummsidan" var kladigt värre där men vet ej hur det ska se ut där ska man hälla på lite olja där innan man monterar igen???
 

pervedin

Medlem
23 feb 2006
30
0
6
SUNDSVALL
www.vedin.pp.se
Nu har jag gjort rent avgasportarna, dom var inte speciellt sotiga :)

Tyvärr så kvarstår mitt problem...
Jag börjar misstänka något elektriskt eller ev. tändningsproblem, har oxå varit inne på att bränslepumpen inte orkar pumpa fram bränsle i den takt den behöver. Den går ju "rent" om man succesivt gasar till full gas...

Tacksam för tips!
 

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
55
Vallentuna
www.superclamp.se
Har du kollat tändboxen, du har ju tempgivare och TPS på den som styr tändningskurvan, Har du DET-sensor oxå, så kan det vara den som spökar. Kolla med din verkstad annars.
 

pervedin

Medlem
23 feb 2006
30
0
6
SUNDSVALL
www.vedin.pp.se
Jag har bytt min CDI box nu, samma problem dock. Tur det finns garanti :)
I helgen tror jag att jag kom på vad det kan vara, när jag bytte CDI boxen kollade jag oxå variator remmen. Den såg inte kry ut, var trådar som hängde ut från den samt att det på flera ställen var djupa jack i den.

Bytte ut den mot en ny och körde hela lördagen, dock på söndag mitt ute på sjön small det till. Jag tror det gick 70-80. Då gick min nya variatorrem i tusen bitar...

Jag börjar som sagt misstänka nåt fel på variatorerna, kan det vara variatorerna som gör att den "bluddrar" vid ca 7000 rpm?