Edge-X 600 ( 2001 ) Ingen gnista... ?

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Nu har jag satt dit en ny gasvajer så nu gick den gasa ur. Den gick förs dåligt och bluddrade och var svår att varva upp men efter ett tag så började den gå rent och bra på höga varv.
Men den går ändå bara på högra cylindern på låga varv upp till inslagsvarv ungefär.
Har satt dit nya sift igen utan skillnad. Om man har den på tomgång och shokar den så börjar den gå på 2 så det verkar vara för lite bränsle till den vänstra cylindern.
Om man låter den stå och puffa ett tag på tomgång så är vänstra stiftet lite sotigt. Inte helsurt som det var innan jag gasade ur den. Och när man varvar lite en stund då den går bra så ser man nästan ingen skillnad på stiften, möjligen att vänstra är lite mörkare.

Har någon nått bra tips om vad man kan kolla upp?

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.291
86
48
Övik
Alltså, har du tagit komp på cylindrarna när dom är kalla, sen varma?

Kolla så att trottlarna öppnar sig samtidigt och att bränslefiltret är ok

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Varma har jag inte kollat kompet... Trottlarna har jag kollat så att dom öppnar sig lika men jag har inte sett något filter? Vars ungefär sitter det?

R

Robin

direkt från tanken om inte inbyggt i tanken.

Kollat upp soppa pump? Tjuv luft? vevhustätningarna?

R

Robin

Edit:
Riktigt lång skott men kollat så att munstyckena sitter fast?

har varit med om att lågfartmunstycket lossnat.

mvh/Robin

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Jag har happ upp förgasarna och lös alla munstycken så dom sitter.. Hur kollar man bäst om den tjuvar luft?

R

Robin

Jag har happ upp förgasarna och lös alla munstycken så dom sitter.. Hur kollar man bäst om den tjuvar luft?
Spraya startgas vid alla packningar,insug,topp osvosv, försök komma åt att spraya bakom priämren så ser du om det är packboxen som är kass.

Allt detta görs med motorn igång, drar den tjuvluft skall varvet stiga när du sprutar på något ställe.

mvh/Robin

R

Robin

Kollat nålventileran? kan ju vara så att ena flödar och därmed surar ner en cylinder.

mvh/Robin

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Ska försöka kolla om den tjuvar luft när jag får tillfälle. Jag har kollat så att ingen av förgasarna flödar... Shansen är nog stor att den tjuvar nånstans.. Tycker att man har kollat upp det mesta nu...

R

Robin

Kan mycket väl vara det, men är det så att du nu kan avgränsa problemet tilll ett flödesproblem så är ju avsökningsområderna relativt små.

Har du kollat soppa pumpen?

mvh/Robin

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Nix hur kan man kolla den? Men det är bara en cylinder som går dåligt så det måste nästan vara något på den sidan av motorn. Tändningen borde ju gå utesluta efterssom samma cyliinder går dåligt även om man byter plats på tändkablarna...

R

Robin

Ta lös, rengör med tex T-sprit, blås osv, kan även köpa dig en repsats till soppa pumpen, kostar inte många kr. Kan ju vara membranet i pumpen som gett upp.

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.291
86
48
Övik
På skotrar med förgasarbryggor är det bara en slang som går ner till förknasarna, som sedan grenas av till två. Tror mer på att den skulle ha fått för lite soppa om membranet är slut. Samma om den drar tjyvluft borde stiftet även där vara vitt.

Bästa lösningen är ju att hålla full stumme hela tiden så slipper du blöddret

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Det är så nya stift att det syns dåligt färgen.. Syns bara att dioden är lite färgad... Ska nog ändå ha upp pumpen och kolla.

Men full gas är det ju alltid :D

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Har tagit isär pumpen nu och kollat. Det var lite småbås i den. Men vad jag såg var att ett av dom 2 små membranen hade ett litet veck på sig. Så där tar det nog inte tätt. Ska det vara så eller? Vars kan man få tag i nya membran? Pumpen är av mäsrket walbro och är femkantig.

Last edited:

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.291
86
48
Övik
Polaris ÅF, kan även gå med en bit membran av tex kolfiber och klipper till en bit som passar ifall det är billigare. Tror att det är ungefär samma tjocklek som reed läpparna, men ska inte säga att jag är helt hundra. Kan iofs vara rätt kinkigt med membranet i bensinpumpar så den inte ger för mkt/för lite

http://rinab.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=2723

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Ok. Ska höra med nån polarisförsäljare på måndag.. Jag skulle kunna tro att detta är felet varför den går dåligt. Det är membranet på sidan som skickar bränsle ut mot förgasarna som har vecket på sig. Om det inte är tätt så sugs ju bränslet tilllbaka litegrann där så det är nog därför den inte orkar pumpa nog på tomgången.. Sen att det är en cylinder som går då bara kan ju vara att skotern lutar lite till höger så att det bara rinner ner i den förgasaren..

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Det var inte felet!? Fixade membranet och kollade så att den pumpade. Hade den på tomgång och provade spraya startgas överallt men den reagerade inte.. Hade den på tomgång kanske 2 min och den fick stå och puffa och hade sedan lös stiften.. Det vänstra var kolsvart och det högra såg bra ut. Stiften var helt nya och blanka från början.

Nu tycker jag att allt är kollat så vad kan det vara!?

Vänstra stiftet ser ut som 3ans bild.. Möjligen 1an.. Det är torrt men kolsvart.
http://www.dansmc.com/Spark_Plugs/Spark_Plugs_catalog.html#1
Var ute nu och slog ner lite förgasarrening i tanken få se om det hjälper men jag skulle inte tro det..Den går ju skitfint över kanske 4000rpm men under det så puffar det.. Varvräknaren är också knasig. Den går inte i botten när man stänger av den och när den är igång är det lixom att den hakar fast ibland..

Ser att det går in en slang i motorn ovanför variatoraxeln.. Vad är det för något? Ser ut att komma från oljepumpen..

Hur ska tändningen vara ställd? Ser att det finns en gradering vid svänghjulet från 0 till 40. När kolven är i topp verkar den vara ungefär på 0-5.

Last edited:

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Nu har jag haft upp förgasarna för andra gången och blåst upp dom överallt. Kollat och blåst upp alla munstycken.

Kan kolven vara slut även om kompet är lika på båda cylindrarna?

Verkar ju som att den vänstra cylindern behöver mer bränsle än den högra för att gå på låga varv! Står den på tomgång så puffar det till för varje 1-2 sek ungefär...