Effektökning med SLP singelpipa mm

vanheden99

Medlem
2 jan 2014
22
0
1
Edsbyn
Hej,
Jag har nyss köpt en 2013 M800 med SLP helsystem, Power commander samt Speedwerx-kittad variator.

Längtar ju som en tokig tills snön kommer. Men är det någon som har erfarenhet av just den här setupen? Vilka egenskaper kommer skotern att få jämfört med original. Vilken effektökning kan man räkna med?
 

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Har köpt samma setup men en annan vriatorsetup och pcv med tändning och monterat men bara startat upp än så länge. Längtan efter snön ha aldrig varit så stark :) va åker du på för bränslemapp? Är väldigt sugen på att åka och bänka å finjustera lite men får se. Om inte annat vore de trevligt att se peaken så man vet var man ska lägga sig med variatoerna.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

vanheden99

Medlem
2 jan 2014
22
0
1
Edsbyn
Har köpt samma setup men en annan vriatorsetup och pcv med tändning och monterat men bara startat upp än så länge. Längtan efter snön ha aldrig varit så stark :) va åker du på för bränslemapp? Är väldigt sugen på att åka och bänka å finjustera lite men får se. Om inte annat vore de trevligt att se peaken så man vet var man ska lägga sig med variatoerna.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Vet faktiskt inte vilken bränslemapp jag har. Har inte vågat "fippla" något alls med skotern. Tänkte prova den först. Enligt förra ägaren så skall den vara riktigt rapp med ett riktigt snabbt gassvar.

Vilken bränslemapp har du?
 

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Ok har en som heter 70-272 med tänning men är lite nyfiken på om bränsle mapparna ser lika ut på bränslesidan. Enligt slp så är min mapp för 4000ft och högre me ska funka dåligt på låghöjd. Men ja tror inte slp fattar att vi har snäppet bättre bränsle här än deras 91. Om du tankar ur din mapp så kanske du skulle kunna mail över den till mig så kan du ju få min i utbyte så har man ju två mappar att prova med. Har även dragit upp en kabel med en brytare på så de går att växla mella två mappar när man är ute i fällt.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Bra artikel. Är medveten om dom olika mät metoderna, och med de som bakgrund så är statoils 98 = 92,5 pon eller aki som dom skrev i artikeln så i Sverige bode vi kunna åka lite högre komp alt högre tändning. Möjligheten att "nödtanka" 95 är dock helt borta.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Kanske utryckte mig lite luddigt. Mena förstås 95 i Sverige om man är till fjälls och inte får tag på 98. Har beställt förgasare i usa som ska vara bestyckat efter den motor spec man gett dom och de har aldrig stämt när man fått hem de. Pratar viserligen om v8 men borde ge en fingervisning på bränsleskillnaden.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

vanheden99

Medlem
2 jan 2014
22
0
1
Edsbyn
Hmmm, kanske jag blir totalt dumförklarad nu Samuel, men är det helt kört att tanka 95? Brukar givetvis alltid köra 98, ,men som du säger ibland kanske det är omöjligt att få tag i.

Vad blir konsekvenserna om man försöker köra på 95?
 

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Som jag förstår det så backar maskinen tändningen i flera steg och tillslut larmar den på oktan. När väl det inträffat får den i "link home mode" och drar även upp bränslet för att kyla förbräningen. Stänger du av den och börjar om som vanligt så det är inget som måste släckas med felkodsläsare eller så. På en standard maskin är pulstrycket mycket lägre i pipan dvs pulsen som håller kvar fräsch bränsle/luft blandning i cylindern på slp pipan skulle jag tro att pulstrycket är mycket högre vilket förenklat beryder att mindre fräsch bränsle/luft blamdning följer med ut i avgaserna vilket i sin tur ger en högre verkningsgrad = högre effekt. När detta fungerar ökar trycket i förbränningsrumet och effekten ökar men på grund av att trycket ökar i cylindern ställs högre krav på bränslet. En spikning är når trycket blir för högt för bränslet och då skälv detonerar det, alltså tänder vid fel tidpunkt samt att bränslet skal brinna inte detonera. Bränslets motståndskraft mot detta fenomen mäts i oktan. Det är långt mer avanserat än så här men en light variant. En lägre tändning motverkar till viss del de här men kan inte lösa ett sämre bränsle än maskinen är byggd/ombyggd för. Hoppas de klarna lite ;-)

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

vanheden99

Medlem
2 jan 2014
22
0
1
Edsbyn
Tack för informativt svar! Jag tolkar dig så att om man tankar 95 i skotern så kan man få oktan-varning i displayen och skotern går ner i "safe-mode" eller vad man ska kalla det. Om/När detta sker så stänger man av och startar upp igen och kör vidare. Eller?

Hade en 2011 förr där jag bytte slutburk och tändkil och på den kunde man ibland få oktan-varning.
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Djävulskt störande att man inte kan veta när den börjat backa tändningen!! Fick av misstag 95 i min ifjol. Höll då på justera variatorer och kunde inte begripa varför den blev så slö i responsen.. I med 98 och allt var bra igen.
Kör m800 -12. 13s mapp dd yrör 2graders kil och PcV snålad på botten och topp. Tänkte prova med 95 och mer bränsle på topp men den kassa vintern hemma gjorde att det inte blev av..
Någon som vet squishbandsbredd och hur tajt squishet är? 13:1 är ju rätt högt komp.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Mätte min squish i fjol, typ 0,75-0,8 tror jag om inte minnet sviker! Dock var det med spi eftermarknadskolvar. Nä, 98 och lite tripack booster kör jag, då går den bra jämnt! Visst kanske skulle funka med 95 och fetare blandning men känns som fel väg att gå... Tror jag ligger +6 på topp ned portning, reeds och spi helsystem. Går då sjukt bra så några extra kronor på 98 och booster är det värt... ;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Skulle ha varit varning i flera steg med nån blinkning eller nåt. Tror inte du kan påverka så mycket med mer bränsle om oktanet inte räcker till men de är bara att prova. Skulle vara intressant å se förbränningsrumen, dd,s riot kitt har lägre komp och tajtare squish villket ska ge mer effekt så de kanske finns lite å hämta där. Håller med om att 13:1 känns mycket.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Minns inte, kanske jag har en millimeter fel? Ska se om tennbiten ligger kvar.


Sent from my iPhone using Tapatalk