Effektökning med SLP singelpipa mm

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Jaja så långt e jag med men har ju haft samma setup förra året och då hölla jag 8000 ganska precis med standard maskin?

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Kan så vara, jag åker lättare vikter nu än std med system, portning osv. Bara att plocka av tills du får rätt varv, finns inget negativt med att lätta, 2-3G är normalt när man monterar rör med högre peak än std! Lätta och se själv... ;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Ja de är bara attprova. Köpte en surfplatta med Windows så nu kan man mappa när man är i fält :p

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
En trimmad motor kan ge mindre hk runt 7600-7900v så därför orkar den inte förbi detta område. Med lättare vikter med samma utformning och viktplacering (org vikter) på vikterna så kan det bli svårt att hitta rätt varvtal som ex 8500v. Iom att man kommer förbi som ex 8100v så kan de skena till 8800v. Därför är ställbara vikter nästan ett måste vid trimning. Jag kör supertip vikter för de kan viktas om på tre ställen på vikten men de brukar nästan alla fabrikat ha fast supertip är erkänt bra i viktutformning.
I detta fall skulle det vara bra att kunna flytta in vikt längre in på vikten för då stiger slutvarvtalet.
 
Last edited:

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Åker heelclicker själv, testade att lasta på 0,5g längs in bara för skoj skull, den blev lite svajig och seg, 2 mil senare separerade remmen! Det jag vill säga med det är hur otroligt viktigt det är att belasta motorn rätt och få till rätt viktning på armen, hittar man rätt varvar det stabilt oavsett, går lätt och remmarna håller! Får jag välja mellan pest eller kolera så väljer jag nog lite för lätta mot lite för tunga vikter, blir bara segt och tråkigt om MSN växlar ihjäl motorn på fel register!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Jag kör med team rooster som går att vikta på tre ställen så de ska lösa sig. En liten tanke om man har en vikt som exempelvis väger 80g och fjäder x och gämför med en lika dan vikt som väger 70g och fjäder y som är mjukare än fjäder x. Båda setuperna håller samma varv. Vilken av dessa har flest fördelar? I mitt fall så har ja team gold fjäder 190/340 eller nåt sånt. Har ett tillslag strax under 4 så de är vell där man vill ligga, men känns onödigt hård fjäder och vikter som viktade en bit över 82g. Så funderar på en mjukare fjäder och lätta vikterna betydligt och börja om. Hoppas ni förstår va ja menar.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Man får ut mer effekt till bandet med svaga fjädrar och därmed lättare vikter, tunga vikter som brottas med starka fjädrar stjäl effekt och sliter hårdare på viktbussningar o rullar så det är mest nackdelar med starka fjädrar o tyngre vikter. Men det finns såklart en gräns på hur svag fjäder man törs sätta i och det är när de börjar slira i variatorer. De är med andra ord svårt att lista ut hur svaga fjädrar man törs ha men jag brukar kolla efter svarta remspår i variatorer och känna hur het de blir.
 

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Tack för det svaret, som jag trodde så själ en "tung" setup effekt. Ska kliva ner på en polaris 140/320 fjäder istället och börja om. :)

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Tja nu har ja varit iväg ett par gånger och fått ihop 25mil. Har labbat lite med både mapar, fjädrar och viktjusterigar och hittat en setup som jag är nöjd med såhär långt. Map justeringar löstes genom en läsplatta med Windows inhandldes på mediamarkt för 1000 spänn, funkar kanon att koppla till pc5an i fält. Övergav min guld/röd fjäder och de vart en 140/320 polaris fjäder istället och plocka om brickor och skruvar efter konstens alla regler för att till sist hamna där jag är nu. Det enda som skulle kunna vara nåt att jobba på är att få upp tillslaget som nu ligger på ca 3500. De matar på fint och går på rullen efter ett par meter så lite mer mil så får vi se vart åt de barkar. Nån anna som gjort några framsteg??? /Samuel

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Hur många varv skillnad på ett ungefär per 10 lbs har hört 100varv per 10 lbs men allt är ju relativt??

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Också vad man hört men blir inte alltid så i praktiken. Skulle testat 165 ca i starttryck å se vart man hamnar.