Effektökning med SLP singelpipa mm

Kingen 700

Välkänd medlem
21 mar 2010
136
0
6
Sundsvall
Hej! Ni som snålat på botten, hur mycket och vid vilka varv i PC5:an? Kör själv med Y-rör och BMP-pipa och PC5 (2012 mappning).
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
12s grundmap är mager på botten, 13 är fet, på topp är det lika så det är viktigt att lägga i rätt mapp!
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Ja nog faen är 13 fet på botten alltid... Jävla nötter....

Macke78 vet du hur mapparna skiljer sig, mer exakt alltså? Har fått till min men är intressant att se skillnaden.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Nja, inte exakt men jämför man tex speedwerx mapp skiljer det rätt rejält under 6000 rpm, upp till 15% på sina ställen om jag inte missminner?!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Kingen 700

Välkänd medlem
21 mar 2010
136
0
6
Sundsvall
Nog känns den fet alltid på botten vid vissa tillfällen, vill "bogga" ibland. Kör idag med en mapp, +-0 upp till 4 750 rp/m och sedan +10 på mellan och +6 på topp. La på lite extra på mellanregistret, kändes förut lite mager där... Vågar man köra på "minus" på botten, eller är det vanskligt?!
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
+6 på topp! Antar att du har helsystem monterat, jag har utgått från speedwerx 13 mapp och justerat hela förra vinter, dvs justerat, kört en dag, justerat lite till... Åker med spi helsystem, tändkil, boyesen reeds portat vevhus + "trailportade" cyllar, min helt egna kombination helt enkelt!
Man måste testa sig fram, det som funkar på min kanske din rasar på men jag olika siffror på olika lägen och varvtal, även en del minus här och där, svårt att säga si o så mellan det och det varvtalet osv...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Skulle vart intressant om vi kunde lägga upp mapparna för nedladdning, så det är lättare att deka erfarenheter. Men map ser ganska märklig ut i botten med +10 på 0% upp till 2500. Spontant skulle jag tro att minus siffror under 20% och 3750 rpm inte är nån fara men påvärkar gassvaret markant. Du har ju sällan någon belastning på detta register.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
såg länken med förklaringen om octan så skippar min förklaring :)

Det som står på tanklocket är väl 91. De är samma som våran 95. Så vi kan ha dåligare bränsle men jag gissar på klimat och höjd varför våra limpar å drar tillbaka tändning. Dock har jag tankat 95 i min m8000 och den börjar inte gå i limp mode men den går betydligt bättre på 98..+90/2=94 jänkeoctan.

De står ju däremot minimum 91 så man kan ju ligga å balansera på håret... en sämre 95 kan ju vara 90 amerikanska. Har dock tankat 95 på skelleftebränslen och dom tenderar att ha bra kvalla på både diesel å bensin och som sagt min har inte limpat.
 
Last edited:

Kingen 700

Välkänd medlem
21 mar 2010
136
0
6
Sundsvall
+6 på topp! Antar att du har helsystem monterat, jag har utgått från speedwerx 13 mapp och justerat hela förra vinter, dvs justerat, kört en dag, justerat lite till... Åker med spi helsystem, tändkil, boyesen reeds portat vevhus + "trailportade" cyllar, min helt egna kombination helt enkelt!
Man måste testa sig fram, det som funkar på min kanske din rasar på men jag olika siffror på olika lägen och varvtal, även en del minus här och där, svårt att säga si o så mellan det och det varvtalet osv...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tycker du den är för fet på toppen? Denna mapp fick jag från Dynotech och deras bromsning på singelrör+Y-rör med std. burk. Det enda jag gjort är att addera till på mellanregistret...
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Ingen aning om den är fet, du får läsa stiften och kolla! Dynotechs mappar brukar vara rätt bra men dom är gjorda för amerikanska förhållanden, dvs låååånga fullgas repor. Kolla runt på andra mappar till ditt rör och klipp och klistra lite...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Hmmm.... DD y-rör, 2graders kil. Minus 7 på topp om jag minns rätt. Minus 5-10 på botten typ. Lite plus på mellan.

Kingen har helsystem då eller?

OBS! Måste dubbelkolla, har ej mappen på den här datorn.
 

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Lungt :) ja va ut å torrvarva lite här om dan. Fick tag i en till mapp från dynotech och den va betydligt leanare än den mappen ja fått från slp. Samt tänningen såg annorlunda ut.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
såg länken med förklaringen om octan så skippar min förklaring :)

Det som står på tanklocket är väl 91. De är samma som våran 95. Så vi kan ha dåligare bränsle men jag gissar på klimat och höjd varför våra limpar å drar tillbaka tändning. Dock har jag tankat 95 i min m8000 och den börjar inte gå i limp mode men den går betydligt bättre på 98..+90/2=94 jänkeoctan.

De står ju däremot minimum 91 så man kan ju ligga å balansera på håret... en sämre 95 kan ju vara 90 amerikanska. Har dock tankat 95 på skelleftebränslen och dom tenderar att ha bra kvalla på både diesel å bensin och som sagt min har inte limpat.
I dagens högoktaniga bränslen som 98 oktan finns MTBA (Methyltertiärbutyläther).
MTBA är en bra stabilisator för olja / bensin blandingen. Etanol öka risken för segregering av olja i bensin.
 

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Då var premiärturen tagen. Första intrycket är att den är betydligt rappare och svarar bättre. Jämförde med en standard hcr -12 och den kändes betydligt tamare. Provade dom två mappar jag har med en strömbrytare till pcv boxen men vill påstå att de inte gorde nån större skillnad så är lite osäker på funktionen så nästa sväng blir de å ta med datorn. De skumma är variatorsetupen, kör exakt samma som förra året för att jag mena att om jag fick högre varv hadde ja mer effekt. Men de konstiga är att ja varva 8050 sen sjönk de till 7900 med kalt vevhus. Sedan under dan när den va geomvarm så varva den bara 7800-7900 men ändock betydligt piggare än referens maskinen. Ska gå igenom den idag och kolla så inget har pajar. Någon som har en bra förklaring på fenomenet?

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
I regel får man plocka av lite vikt eller höja sluttryck på fjädern. Du ska väl ligga på 8300, dvs plocka av minst 2g på toppen...


Sent from my iPhone using Tapatalk