Enduro "sesongen" 2007-2008 Börja tävla!

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Hej,

nu undrar jag vart tävlingarna samt mer info om Enduro..

Är ju nu 16år och vill börja tävla lite i skoter, dock ej cross ännu så jag såg detta som en möjlighet.

INFO INFO INFO INFO INFO...

Ge mig allt jag behöver veta!

Thx Rasmus
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
gå in på skoterledens första sida, klicka in på racing,sen nybörjar tips, sen går du in på enduro, dock lite gammal info men ungefär samma sak, förutom att klasserna har ändras =) men den är kanon, sen kollar du på svemos hemsida, nere till höger finns regler och bestämmelser för 2007/2008 och under finns det en kalender för tävlingarna =) gl.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Kollade upp..

Bara 2st enduro tävlingar i år :eek:
Kan detta verkligen stämma, samt att bägge var SM deltävlingar?:confused:

Kändes som detta var lite lite, sen hade jag tänkt om det fanns typ motionsklass eller något att starta i?

//Rasmus
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Kollade upp..

Bara 2st enduro tävlingar i år :eek:
Kan detta verkligen stämma, samt att bägge var SM deltävlingar?:confused:

Kändes som detta var lite lite, sen hade jag tänkt om det fanns typ motionsklass eller något att starta i?

//Rasmus
Tycker det är synd, för denna tävligsgren verkar inte så populär. Läste igenom nybörjar texten och vart nästan sugen på att börja..
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
jo det finns en motionsklass att köra i, det fanns det iaf ifjol, men 2 tävlingar är lite jag vet, men jag tror att team lynx boden kanske kmr att forsätta satsningen i år, och då kommer det kanske köras en tävling i boden om man har tur, sen brukar det ju vara i ammarnäs och tärnaby vid påsk också =)
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Jo va bra:)

Men är ju inte fören i Mars så ingen brådska ännu!
Ska nog bli 600cc motion, passar det o känns bra kanske det blir någon lättare cross klass nästa år?

Vad är det för cross klass om man kör org 440?


//rasmus
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
dom har tagit bort 440 klassen helt, men redan ifjol var det ju några som körde 440 i pro 600 klassen, dock är det väldigt bra förare som kör där, lämpligaste klassen att börja i är 600fläkt, alltså 550f eller phazer tex , bra nybörjar klass =)
 

Virre

Välkänd medlem
9 jan 2006
628
0
16
Kiruna
Ne det finns ingen motionsklass att köra i men man får köra med 440 i Sport Stock (Sport 600) å det är ju ett lättare alternativ än Pro 600
 

astrom

Medlem
2 feb 2007
21
0
1
Överkalix
Tycker det är synd, för denna tävligsgren verkar inte så populär. Läste igenom nybörjar texten och vart nästan sugen på att börja..
Överkalix SK arrangerar en kombinations tävling med speed cross och enduro fördelat två tävlings dagar, datum inte fastställt men det blir under februari månad!
 

astrom

Medlem
2 feb 2007
21
0
1
Överkalix
Tycker det är synd, för denna tävligsgren verkar inte så populär. Läste igenom nybörjar texten och vart nästan sugen på att börja..
Överkalix SK arrangerar en kombinasions tävling med speed cross och enduro fördelat på två tävlings dagar, datum inte fastställt men det blir under februari månad!
 

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
Låter riktigt jäkla roligt med enduro, skönt att man kan köra sitt eget tempo:) Själv skule jag också gärna köra men man hör ju aldrig att det är nå tävlingar i närheten :(
 
8 jan 2008
34
0
1
Tärnaby
Allt är inte SM. Arrangemanget som Överkalix kör i februari nån gång är en vanlig enduro dessutom kör de nån crosstävling samma helg. Kanske lite långt från Åre men. Du kan ställa upp i SM tävlingarna utan vidare. Vi behöver lite mer "vanligt" folk inom enduron om vi ska få nån bredd på grenen. Första SM deltävlingen går i Gäddede i början av mars så det är bara å anmäla sig dit
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Hej!

jag fick en knäpp och blev heltaggad på att köra enduro! Jag siktar på att åka och köra endurotävlingen som är i slussfors snart men jag är lite osäker på vad om gäller och så. Jag har läst om enduro här på snowmobile och lite grann på svemo men jag känner mig fortfarande lite osäker. Vill vara till 100% säker på vad som gäller och hur man ska gå till väga!

Så peppra på med allt ni vet och lite till!


Kan även tillägga att jag aldrig tidigare kört någon tävling eller liknande, så ni får gärna skriva saker som kan tyckas uppenbara i ert fall. :)

edit: Kom på att man måste anmäla sig 15 dagar i förväg så tävlingen i slussfors blir inte av :( men jag siktar in mig på någon annan, det är motionsklass jag tänker åka i.
 
Last edited:

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
För det första måste du vara ansluten till en svemo klubb, det finns massor vilhelmina har säkert någon som du kan ansluta dig till, annars är det bara att välja en valfri! du bör börja sätta igång med att träna för tävling och det gör du bäst på en crossbana eller enduro bana, kör du på en crossbana behöver du inte köra så ***** fort, försök hitta ett tempo så du orkar 2x40 min ungefär =)det är ungefär samma tid när du tävlar, (har dock inte koll på motionsklassens tid) och kör med insidan och träna inte på leden då folk kan mysa på med kälke bakom och du kommer i 100knyck inte bra! Anmäl dig i god tid för tävlingarna så slipper du efteranmälningsavgifter. Tänk på att ha rätt kläder efter väder och vind. godkända skydd och hjälm behövs givetvis. Glasögon är viktigt, regestreringsbevis och försäkringsbrev, gärna kvitto på inbetalning, inbjudan med regler är bra att ha med. Käk och ombyte ! bensinen ska vara i godkända dunkar märkta med ditt startnummer, reservdelar är viktiga typ extra rem, tändstift, SILVERTEJP!