FÖRSÄKRINGAR VIKTIGT !!!

hm

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
web.bitnet.net
Håller på å väljer försäkringsbolag nu. om man bortser från pris, vilket bolag är bäst att ha å göra med???

länsförsäkringar 5703:-
if 5107:- med 3 försäkringar till i IF 4300:-
folksam 26183:-

Dom måste vara duktiga på folksam....
 

anders3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
79
0
0
Många kommer nog att bli arga på mig nu men jag anser nog att vissa skoterägare har gjort så att försäkringarna gått upp. T.ex. de som ställer av skotern i tid och otid för att spara några kronor och de som kör skoter i fyllan. Om vi vill ha råd att försäkra skotrarna så bör vi ställa krav på försäkringsbolagen. T.ex. att de inte skall betala ut någon sjukhuskostnad till dem som kört berusade. De skulle även kunna göra om reglerna så att man bara kan ställa av skotern 1-2ggr/år. Det kanske blir dyrare för vissa först men det kommer att löna sig i längden för alla.

/Anders
 
H

HH

..sen går det ju att "sälja" skotern till någon närstående när sommarn kommer. problemet löst!
 
S

Skadefri

Tyvärr är kalla fakta att vi skoteråkare har oss själva att skylla. Det finns en handfull skoteråkare som förstör för kollektivet som i det här fallet får betala för de mindre ansvarstagande skoteråkarna. När skotern bara nyttjas på helger t.ex. och ställs av under veckorna är det en spottstyver i premie som betalas utslaget på hela året. Någon ska ju betala skadorna som, i 9 fall av 10, samma människor står för p.g.a att de brukar skotern över sin förmåga och havererar sina maskiner. Försäkringen bygger ju på att det finns pengar att betala skadorna med och i slutändan måste ju premierna höjas för att ha täckning mot skademängden. Dessutom är det inte så ovanligt att vissa människor kör oförsäkrat till det inträffar en skada och då tecknar försäkringen och väntar några dagar innan de anmäler skada. Har inte betalat ett skit i premie men vill att förs bolaget skall betala skadorna. Inte fan är det konstigt att premierna höjs!? Så ni som sitter och tycker synd om er själva för att premierna höjs kan ju till att börja med se till att ni själva och er omgivning betalar sina premier ärligt och nyttjar skotrarna inom ramen för vad de kan hantera så får vi övriga, och ni själva, i slutändan vara med om en premiesänkning.
 
E

ejwbegysv

Undrar hur mycket premien skulle kosta om de inte gick flera miljarder i vinst varje år!!!!
 

jojje

Medlem
1 jan 2000
13
0
1
Jag vill inte vara dryg här... men bolag måste faktiskt gå med vinst för att fungera, inte så svårt egentligen. Det enda (?) vi kan göra är att vara aktiva i våra val av försäkringar, om vi nu anser att premierna är för höga och villkoren för dåliga.
 

roger1

Rookie sledder
1 jan 2000
12
0
0
Så här är det kartell bildning!!!
trodde det var olagligt men dom är som bensin bolagen
 

jojje

Medlem
1 jan 2000
13
0
1
Om du tror på det där själv så kan du ju lämna in en polisanmälan och försöka få saken undersökt istället för att gnälla.
 
E

ejwbegysv

Är det bara folksam som man kan ställa av skotern hos nu och slippa betala på t ex lågsäsongen?


 
E

ejwbegysv

Jag ändrade till Folksam idag.. De enda som har samma premie året om och låter mig ställa av skotern när jag vill!
 
E

ejwbegysv

Jo det kan ju verka dyrt :)

För mig kostar helförsäkring 20 000kr på Summiten per år.. MEN jag kan ställa av den när jag vill och det är inte förhöjd premie på vinterhalvåret (som t ex trygg hansa har)..

Så på 6 mån så kostar det 10 000kr och då blir det billigare än alla andra jag har ringt...

Nu har jag dock endast Halvförsäkring på skotern.. Det kostar 500kr per månad.

Jag är 23 år och bor i Gävle (ganska stor stad).

Har ringt runt till alla och folksam vart ändå billigast i längden + att de är bra att ha å göra med.. Han på folksam sa att jag till och med kunde ställa av den varje helg om jag ville.. :)
 
S

Summit 600 RULES

Ringde till If i måndags och hörde efter om deras nya årsförsäkring, som jag kommer att åka på när jag ringer och ställer på bettan. Killen sa att min halvförs. kan bli billigare men den kan också bli dyrare, han trodde att jag skulle få betala ca 2100:-, betalar för tillfället ca 2500:- när jag har den påställd alltså. Älsklingen är en Summit 600-99 :). Han sa även att det skulle tas beslut angående premien denna vecka så ring på Fredag. Ringde idag för att höra vad den nya premien kommer att bli, det är ju ganska trevligt att veta ifall man måste se sig om efter ett annat bolag. Tjejen i luren kunde dock inte ge mig något besked, det går inte fick jag till svar. Jag sa det att killen trodde att det kunde bli billigare, tveksamt sa hon, troligen dyrare, mm tänkte jag dom vill väl knappast ha in mindre med pengar. Eftersom jag redan har halvförsäkring, och är kund hos IF, så kan dom tydligen inte ge mig nått besked om den nya premien förrän jag ställer på skotern igen?? När man ringer eller kollar upp premien på nätet, gäller alla bolag sa hon, så får man en rabatt tack vare att man är ny kund, så jag kan inte kolla på IF:s hemsida heller. Sen när du inte är ny kund längre så tar dom säkerligen igen den rabatten genom att höja premien, smart men...grr, dom e kri*lla. Det roliga är ju att jag inte kan få reda på min premie förrän det är försent, eftersom när jag ringer och ställer på min skoter och den blir halvförsäkrad så har jag bundit mig för ytterligare ett år, om inte dom är snälla och tar bort den endå. Fast jag kan tydligen låta det vara avställd så kommer min garageförsäkring att finnas kvar, men det är ju inte så kul att åka oförsäkrad om det skulle hända nått.

Försäkringsbolag suger, speciellt när två anställda som har betalt för att svara på deras kunders frågor säger två olika saker. Ska ringa på Måndag igen, får kanske prata med en tredje person, ska bli intressant att höra vad han/hon har att säga, har jag otur så får jag ett tredje alternativ, då är ju förvirringen total :)

/Martin