Få lynx re 800 e-tec -12a att resa..

AxStaah

Välkänd medlem
23 mar 2011
100
0
6
Skellefteå
som rubriken säger.. får den inte rakt upp, utan bara några deci sen stannar den där.
Nerdrevad 23/45, 44as, remmen släppt max.
Dreva till 21/45? Värt att köpa vkitt? isåfall vilket? Nå annat man kan göra? mvh
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Det går inte att få dom att gå på rullen som årsmodeller före. Nånting med geometrin i boggin skiljer mer än bara längden på skenorna
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Det går att flytta främre vaggan fram, både armen och dämparfästet har två infästningepunkter, båda ska flyttas samtidigt.

Personligen anser jag att tidigare årsmodeller reser alldeles för mycket.
Från fabrik var också motorerna lite trötta på 2012, finns uppdateringar.
Har dessutom hört två som tycker att den matar på bättre med orginal drevning.
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Dreva upp två eller tre kugg. Den blir slö som en 400F med så låg drevning.
I med ett variatorkit från Diablo/KNR så åker du rulle vart du vill.
 

AxStaah

Välkänd medlem
23 mar 2011
100
0
6
Skellefteå
Lite halv tråkigt när kompisens f800 står rätt upp på typ halv gas.
Jo jag tänkte köpa diablos kit men tänkte bara höra om man kan göra nå annat före,
Ska prova det du säger doo när jag har tid, men ni tycker alltså att jag ska gå tillbaka till 25/45?
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Det går att flytta främre vaggan fram, både armen och dämparfästet har två infästningepunkter, båda ska flyttas samtidigt.

Personligen anser jag att tidigare årsmodeller reser alldeles för mycket.
Från fabrik var också motorerna lite trötta på 2012, finns uppdateringar.
Har dessutom hört två som tycker att den matar på bättre med orginal drevning.
på min 12:a satt redan dämpare och saxen i det läget för minst skidtryck, även främre boggie inrättningen satt i det nedre hålet från fabrik (fanns ju nån race bulletin på 600rs att borra ett nytt hål högre upp för mera skidtryck) jag provade alla drevningar men 25/45 som bästa resultat, även två olika 44mattor och knr/sledtech kitt samt 13:s bakre boggie fjäder utan att få skotern att gå på rullen märkvärt. Fick för mig att plast stänklappen bromsade så ja satte dit en lastbilsstänka utan nån som helst skillnad. Skotern gick riktigt bra med Diablo/kör kittet för övrigt och matade på betydligt bättre än när ja och kompisen bytlånades med hans STD 12:a. Skulle vara intressant att kapa av tunneln bak för att se om det är den som bromsar men jag är inte tuff nog för att testa det :D
 

AxStaah

Välkänd medlem
23 mar 2011
100
0
6
Skellefteå
på min 12:a satt redan dämpare och saxen i det läget för minst skidtryck, även främre boggie inrättningen satt i det nedre hålet från fabrik (fanns ju nån race bulletin på 600rs att borra ett nytt hål högre upp för mera skidtryck) jag provade alla drevningar men 25/45 som bästa resultat, även två olika 44mattor och knr/sledtech kitt samt 13:s bakre boggie fjäder utan att få skotern att gå på rullen märkvärt. Fick för mig att plast stänklappen bromsade så ja satte dit en lastbilsstänka utan nån som helst skillnad. Skotern gick riktigt bra med Diablo/kör kittet för övrigt och matade på betydligt bättre än när ja och kompisen bytlånades med hans STD 12:a. Skulle vara intressant att kapa av tunneln bak för att se om det är den som bromsar men jag är inte tuff nog för att testa det :D
Men det är ju lite konstigt att dom inte res.. ställde även dämpar fram hårdare och bakre mjukare, ingen skillnad förutom att den blev okörbar.
Blev den nå bättre med dina ändringar eller äre bara onödigt?
Hur blev det med remmarna när du kör 25/45? Ska köra 23 ett tag till, byter ev senare.
Skulle vara riktigt intressant om du vågade kapa och se ifall de blev bättre;)
ang vkitt igen, finns ett DJ kit och ett speedtech kit på blocket, nån som har kört med nån av dom och har nått att säga? eller något annat?
 

gonso

Välkänd medlem
8 dec 2011
105
1
18
iggesund
Jag är också ruskigt interesserad av detta för man får ju inte till den där riktigt lek känslan...
 

AxStaah

Välkänd medlem
23 mar 2011
100
0
6
Skellefteå
vilket nr kör ni på i primärn? den va inställd på 5 när jag köpte den och tyckte de va nästan högt, ställde på 3 och de blev ju en helt ny maskin som ändå varvar prick 8000!
Är ju lite snö nu men den reste då högre nu än före, ska prova i lite djupare snö.

Förresten hur hög höjjare får man på utan att förlänga allt?
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Man ska väl försöka sikta på klickar 3 och 165mm höjaren passar om man flyttar efter bromsledningen lite. Det är inte dämparna eller motorn eller Variator kalibrering som gör att dom inte reser. Det måste vara geometrin/armarna placering. Jag tyckte min 12a bara tom varva med 23drev och med STD 25blev det betydligt bättre snurr på mattan. :)
 

AxStaah

Välkänd medlem
23 mar 2011
100
0
6
Skellefteå
Jaa det måste ju vara geometrin, hur mycket kan man flytta i boggien? Och HUR ska man flytta?
Har inte kollat och skotern står inte här.
Såg en kille som satt en rs boggie på en re 800 -13, skulle va roligt att prova nån annan boggie, finns det nån som passar rakt av? eller kanske med mindre pill?
Gillar din remmar när du kör med 25 drev?:)
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Jag sprängde en rem på 340mil på min 12a och det va bara med 25 drevet som skotern gick som den skulle... med 23 så (svårt att förklara) tom varva den liksom,
Kändes som att det inte blev nån hastighet alls på mattan om man inte höll stumt. Fick det förklarat av "Diablo" att det va pga att det sitter sån hård sek fjäder som det blir fel med lägre drevning... :) ja bytte till en 14 i år och den har 23 drev och tycker den känns som 12an gjorde så jag lurar på att dreva upp för det verkar vara lika variatorkalibrering på den som 12an om man jämför på Brp parts. Problemet, som jag ser det, är att dom går ju så bra på dåliga leder och är så förlåtande om man missar nåt hinder -tex ett dike så det vore ju galet att bygga i ex en mxz boggie eller från en 10a rave bara för att åka på rullen... sen går dom ju i ärlighetens namn betydligt bättre i snön med 330 matta mot 305 som stegrar och fastnar istället:)
 

AxStaah

Välkänd medlem
23 mar 2011
100
0
6
Skellefteå
blir väl att sätta på 25 drev när jag har ork haha.
Jaa självklart har du rätt i att ppsen är underbar på leden, och den går över förväntan i snön också! Finns bara ett minus och det är att skidorna knappt lyfter, men det är från person till person :)
Du vet inte hur mycket man kan laborera med boggien?
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Jag håller med om att det va gubbvarning på mitt inlägg:) och ja jag är också besviken på att dom inte lyfter skidorna mot himlen... men dom går ju riktigt fint istället:) laborera...? Tänk inte ens tanken att mixtra med balatan:D
 

AxStaah

Välkänd medlem
23 mar 2011
100
0
6
Skellefteå
haha jaa precis:)
men att flytta olika infästningar i boggien som det bruka gå på många andra skotrar:)
Ska kolla imorn om inte annat :)
balatan redan i nedersta läget;)
 

gonso

Välkänd medlem
8 dec 2011
105
1
18
iggesund
Jag satt nyss på ett variatorkitt från speedtech med 200/290 premiär och cr8 helix med röd sekundär vet inte riktigt vad just den röda är? och den blev ju betydligt rappare iaf! :bigsmile:
Men när jag köpte denna så sa dom att dom dreva ner den efter brps rekomendationer när dom satte på 44mm matta. Och det satt ett 22s drev. De borde va helt galet så fall om man jämför med va ni skriver eller??:confused:
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Blir en rejäl skillnad i hur skotern matar med högre drevning. Tyckte 24/45 var en riktigt bra kompromiss.
Matar bra men ändå hyfsat rapp. 23/45 tomvarvar ganska mycket.
I princip samma variatorsetup men lägre starttryck.
Se till att inte ha för mycket pinnvikt. Även om den orkar dra tex 21,5g så testa med 20,5.
Sen SKA det vara 414 ramp i en kort 800.