Få lynx re 800 e-tec -12a att resa..

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Jag tror inte man ska rekommendera nån att förlänga balataremmen utan måste nästan vara nåt med längden på armarna eller hur dom sitter som gör att brytkraften blir för stor?!
 

Jonasson22

Aktiv medlem
4 apr 2013
56
0
1
Stugun
Jag fick upp skidorna mkt lättare efter följande på min boondocker ,
59mm matta Brp orginal från -13 . Nedflyttad mitten på boggien , finns förborrade hål att borra upp innifrån 3 st varje sida , montera dropbrackets på bakre boggie fästet .

Nu är frågan om de blir Mulles 3500kr fix med Cdi boxen eller variator kit , någon som testat Mulles ??
 

Jonasson22

Aktiv medlem
4 apr 2013
56
0
1
Stugun
Vet ju inte om de finns på RE , jag har en boondocker . Och där syns det när man släpper ner boggien innifrån vart hålen är .
 

AxStaah

Välkänd medlem
23 mar 2011
100
0
6
Skellefteå
Ska dra ur boggien nån dag i veckan, nån som vet om det finns olika boggie infästningar/inställningar för gå på rulle annat än ställa dämpare?
 

AxStaah

Välkänd medlem
23 mar 2011
100
0
6
Skellefteå
Flyttade främre vaggan och dämparfästet. Sen tog jag bort stänkan och nu går den mycket mer på vändhjulen, tycker den går bättre i snön + att den går backa med nu:)
 

jetskizimpa

Välkänd medlem
10 dec 2013
131
1
18
Borlänge
Det går att flytta främre vaggan fram, både armen och dämparfästet har två infästningepunkter, båda ska flyttas samtidigt.

Personligen anser jag att tidigare årsmodeller reser alldeles för mycket.
Från fabrik var också motorerna lite trötta på 2012, finns uppdateringar.
Har dessutom hört två som tycker att den matar på bättre med orginal drevning.
Ska vaggan och dämparfästet sitta i dom främre eller bakre hålen på skenorna för att få minst skidtryck?
 

jetskizimpa

Välkänd medlem
10 dec 2013
131
1
18
Borlänge
Ja har ett par Slp Powder Pro skidor på skotern. Dom sitter i mitten hålen på fästplattan så det går att flytta skidorna framåt och bakåt. Ska man flytta dom något?
 

mbuffalo

Välkänd medlem
21 sept 2008
188
1
18
Men ni måste ju klippa av balataremmarna på era skotrar! Eller montera in en motor som gassvaret inte motsvarar en mercedes från 70-talet.
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
klippa balatan, montera längre centerdämpare, höjja styret, montera slutburk, hålborra/kolfiberskidor eller aptung ryggsäck.
finns ju massvis man kan testa med.

Edit: några tips till:
Pajja returen på bakdämparn, tokstora vändhjul, skidorna i bakersta fästet, slita bort dekaler framtill, kåpor bidrar också till onödig vikt framtill.
byta lyftbågen bak till en i-balk.
riktigt rejäla isrivare men dessa måste monteras så de greppar bakom skotern.
satans hård primärfjäder kombinerat med 1cm smalare variatorrem o få max res vid tillslag.
nya rutan som motverkar puder borde också hjälpa till att lyfta fronten, helst om du kör i motvind
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Det enda som behövs är en rejäl stänklapp så man får med så mycket snö som möjligt genom mattan så man får ett optimalt snösprut neråt längst fram vid drivhjulen. Detta ger en lyftkraft fram och bromsar upp skotern når den står rakt upp som en jet-stråle.