Med varmgång menar jag att variatorerna blivit jävligt varma nån gång..... men senare års Polarisar behöver inte alltid ens det.
Solenoiden är öppen i opåverkat läge, dvs sålänge styrenheten inte vill öppna portarna så suger motorn in lite luft via solenoiden och kan inte skapa det vacuum som krävs för att lyfta portarna. Tar du bort slangarna till solenoiden och bara pluggar hålen genom att sätta en slang mellan de två så blir den som gammeldags VES-motorer att det är motorvarv och fjäderstyrka som avgör när portarna öppnar. Då Polaris har använt portarna mera för att döda decibell än att skapa kusar så ska man helst inte låta styrenheten bestämma mer än nödvändigt, på dom flest motorer får man mer pulver ju tidigare dom öppnar. (kanske inte 440....)
Man ska "ge fan" i att smörja i variatorerna, det är som att pissa ner sej när man fryser, det hjälper för ögonblicket men blir bara värre efter ett tag .... eftersom smörjmedlet binder fast allt variatordamm så allt geggar fast ännu värre.
Ta isär och kolla och rengör. Allt ska gå lätt och vara glappfritt. Kom ihåg att snurra runt alla tre rullarna och kolla så det inte nötts in en "plattfläck" på någon av dom, då beter den sej precis lika som om en bussning kajkat ihop.
Solenoiden är öppen i opåverkat läge, dvs sålänge styrenheten inte vill öppna portarna så suger motorn in lite luft via solenoiden och kan inte skapa det vacuum som krävs för att lyfta portarna. Tar du bort slangarna till solenoiden och bara pluggar hålen genom att sätta en slang mellan de två så blir den som gammeldags VES-motorer att det är motorvarv och fjäderstyrka som avgör när portarna öppnar. Då Polaris har använt portarna mera för att döda decibell än att skapa kusar så ska man helst inte låta styrenheten bestämma mer än nödvändigt, på dom flest motorer får man mer pulver ju tidigare dom öppnar. (kanske inte 440....)
Man ska "ge fan" i att smörja i variatorerna, det är som att pissa ner sej när man fryser, det hjälper för ögonblicket men blir bara värre efter ett tag .... eftersom smörjmedlet binder fast allt variatordamm så allt geggar fast ännu värre.
Ta isär och kolla och rengör. Allt ska gå lätt och vara glappfritt. Kom ihåg att snurra runt alla tre rullarna och kolla så det inte nötts in en "plattfläck" på någon av dom, då beter den sej precis lika som om en bussning kajkat ihop.