Vill du kan du koppla bort solenoiden. Ta bara en av slangarna och bygla mellan de båda portarna så det blir tätt.
Kolla även rullarna i primärvariatorn, har du haft varmgång så kan en eller flera av rull-bussningarna ha smält och rullen börjat glappa. Händer det så kommer den att gå skitdåligt.
Gör såhär: ta av locket på primärvariatorn, ta loss vikter och viktpinnar och passa på att kolla så bussningarna i vikterna är ok och att vikterna inte är skadade på ovansidan och att pinnarna är fina, kolla sedan att alla tre rullarna vikterna löper mot i korset går lätt och att ingen är särskillt glapp. Ett liltet litet glapp är ok men glappar den någon eller flera milimeter är risken att den är skrot. Medans du har loss locket och fjädern kolla även att ytterskivan löper lätt ut och in, bussningen i centrum börjar ibland gå tungt, brukar i och för sig orsaka att den inte kopplar ur men....
Enkelt sätta att kolla VES-membranen: Ta loss klockorna med giljotiner kompletta. Tryck in giljotinen och sätt fingret för hålet i mitten på den svarta plastkoppen och släpp av giljotinen. Giljotinen ska stanna inne sålänge du håller hålet i locket tätt med fingret, kommer den ut så är det läckage nånstans. Direkt du släpper fingret från hålet ska giljotinen åka ut.