för att få en yamaha 500 xtc på rullen?a

xtc_500

Ny medlem
31 okt 2006
2
0
1
luleå
vad ska jag behöva göra , dämpar inställningar? variator inställningar med mera , en polare har en lika dan m och hans går på rullen utan problem men int min... tacksam för all hjälp jag kan få
 

CHaggstrom

Aktiv medlem
3 okt 2007
84
0
6
Örsnköldsvik
Har också en vmax 500 fasst en xt -98 men jag har rätt slaka balataremmar, inte allt men har också en 32mm matta och reser inte direkt mera än nödvändigt :( Skulle också vilja veta vad man kan göra, jag har hårdare fjäder i bakre boggie dessutom och oljedämpare jämfört med xtc.ns gas!
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
vad du har för dämpare gör ingen skillnad på en proaction boggie iom kopplingen på den.
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
Aerodyne Turbo :)

svårt fall att få nå håriga res då den är en aning motorsvag för att kunna resa så där riktigt gött!

men iaf.. Mjuk Boggie bak.. hårdare center... slakare balataremmar... borde hjälpa

högre tillslag samt kaxigare vikter som växlar på hårdare, tex heavy hitters
 
Last edited:

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
ska du göra som yel-low säger så måste du ta bort controllstagen eller ersätta dessa med justerbara.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
kan man bara ta bort kontrollstagen? har själv gått i dom tankarna då jag inte vill ha den fastklistrade led känslan
INGET jag skulle rekomendera.
Kör själv med något som liknar "quick-rods", så jag kan ställa in skidtrycket.
När jag ställde den på minst skidtryck vare ett helvete å köra på led, gick ju lite bättre i snön(eller ja ganska mycket bättre), men utan non-slip kan du glömma det.
Rappa på mattan som F*N när det började gå tyngre.. =/

Här har du lite hur du kan gå tillväga för att tillverka egna Rods!

http://snowperformance.forum24.se/snowperformance-about796.html

//Rasmus
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
33
Kiruna
INGET jag skulle rekomendera.
Kör själv med något som liknar "quick-rods", så jag kan ställa in skidtrycket.
När jag ställde den på minst skidtryck vare ett helvete å köra på led, gick ju lite bättre i snön(eller ja ganska mycket bättre), men utan non-slip kan du glömma det.
Rappa på mattan som F*N när det började gå tyngre.. =/

Här har du lite hur du kan gå tillväga för att tillverka egna Rods!

http://snowperformance.forum24.se/snowperformance-about796.html

//Rasmus
De där att göra egna quikrods av orginal rodsen var smart. Några bilder på dina??


//Jim
 

alsen_pojken

Medlem
13 dec 2007
22
0
1
alsen
INGET jag skulle rekomendera.
Kör själv med något som liknar "quick-rods", så jag kan ställa in skidtrycket.
När jag ställde den på minst skidtryck vare ett helvete å köra på led, gick ju lite bättre i snön(eller ja ganska mycket bättre), men utan non-slip kan du glömma det.
Rappa på mattan som F*N när det började gå tyngre.. =/

Här har du lite hur du kan gå tillväga för att tillverka egna Rods!

http://snowperformance.forum24.se/snowperformance-about796.html

//Rasmus
tackar "skoter-nisse" för förklaring och förslaget. skall testa göra egna quikrods själv.
 

trip

Välkänd medlem
23 sept 2007
112
0
6
KIRUNA
antingen quick-rods eller byta ut stagen mot balataremmar, sparar vikt och pengar oxo på det viset. Kostade mig 517:- inkl. frakt, tull och moms från staterna, då går de att ställa i många olika steg. Dock ej lika snabbt som med ställbara stag, men billigt och lättvikt!
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
33
Kiruna
antingen quick-rods eller byta ut stagen mot balataremmar, sparar vikt och pengar oxo på det viset. Kostade mig 517:- inkl. frakt, tull och moms från staterna, då går de att ställa i många olika steg. Dock ej lika snabbt som med ställbara stag, men billigt och lättvikt!
Har sett de där transfer-kittet, verkar bra och så men de måste slita på boggins axlar osv, eller? Var på G att köpa ett sådant kitt till srx:en men de vart aldrig av. Det krävs desutom non-slip drivhjul till detta kitt.

//Jim
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Har tyvär inga bilder på mina.
Men kan säga det är inte svårt att göra ifall du bara har tillgång till
1.Vinkelslip
2.Passande gängverktyg
3.Och 2st bultar som passar!

Det där med och svetsa osv, tycker jag personligen verkar invecklat..

Mvh Rasmus
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
33
Kiruna
Har tyvär inga bilder på mina.
Men kan säga det är inte svårt att göra ifall du bara har tillgång till
1.Vinkelslip
2.Passande gängverktyg
3.Och 2st bultar som passar!

Det där med och svetsa osv, tycker jag personligen verkar invecklat..

Mvh Rasmus
Lånar tråden lite, Vad för gängor är passande på rodsen? T ex M16 eller liknande. Hoppas du förstår vad jag menar.

Skulle lös med mina rods i sommras men fick inte ut dem övre boggihjulen på den axeln för att kunna få bort rodsen. Min fråga, sitter hjulen med en låsning eller liknande eller är de bara mina som fastnat på något sätt?

//Jim

//Jim
 

alsen_pojken

Medlem
13 dec 2007
22
0
1
alsen
Får man fråga vad quik rods är?:p

quikrods är två stag som du kan byta ut på din yammaha skoter. original så sitter det, fram till vipern kom, ojusterbara rods. rodsens uppgift är att hålla skidorna i backen, detta brukar resultera i att dom känns framtung och svår hanterliga i snön. dom sitter i boggien och jag kan inte svara hur dom funkar men jag vet att dom gör det iaf:)