För och nackdelar med en RX-1

Donald

Ny medlem
22 feb 2005
4
0
1
Luleå
Hej det är så att jag är sugen på en RX-1..Så jag undra om de är värt att köpa en sån?
Tänkte ni kunde skriva lite för och nackdelar med dom
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
När du säger RX1, menar du den korta då eller menar du vilken RX-modell som helst? Ny eller beggad?

I vilket fall som helst så är de mycket rappa på gasen, när de flesta 2taktare slutar öka så fortsätter den bara att öka. Fjädringer är suverän när du väl justerat in den korrekt. Jag har vart och kört med polare vars RX1'a har tagit så lite som 1.1 liter/mil men annars så skulle jag tippa 1.3 - 1.7 liter/mil.

När det gäller vikten på skotern, som alla talar om. Den märks inte då man kör, speciellt inte om man justerat in fjädringen rätt. Vikten känns om man fastnar, men då är alla skotrar för tunga.

Nackdelen är variatorinställningen, den är inte bra så där finns det mycket att hämta. När du justerat in variatorn korrekt så är det mycket få standardmaskiner (typ endast 1) som hänger med.

I övrigt... Mycket trevligt ljud:D
 

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
Är du sugen på en RX-1:a och har råd så för guds skull köp :) du lär inte bli besviken!
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Boggien på just Warriorn är inte så bra inställd från fabriken så den kan kännas stötig och lite seg på nåt sätt, men när man justerat den korrekt så blir den otroligt bra. Dock så är benämningen 'korrekt' helt olika från förare till förare...
 

Dragon

Välkänd medlem
1 dec 2005
132
0
6
Norge
Siden tråden allerede er laget, tenkte jeg bare jeg kunne slenge inne et spørsmål.
Hva mener dere om Rx1 ER -03?
Går det å sitte 2 på den (dubbeldyna)?
 

messia

Välkänd medlem
14 dec 2004
146
0
6
umeå
hmm.. orkar inte säga så mycket om den..men körställningen är typ samma som en forsterställning.. men alla vil ju inte ha samma typ av skoter..så prova en så känner du själv om du gillar den..
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Dragon skrev:
Siden tråden allerede er laget, tenkte jeg bare jeg kunne slenge inne et spørsmål.
Hva mener dere om Rx1 ER -03?
Går det å sitte 2 på den (dubbeldyna)?
Vi sitter 2 + hund på min Warrior och jag är 188cm i strumplästen och frun bakpå är 174cm. När man har hunden framför sig så blir det trångt men annars går det bra. Har även kört längre resor så (30+ mil på en dag) och inga problem. Ingen dubbeldyna behövs.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
messia skrev:
hmm.. orkar inte säga så mycket om den..men körställningen är typ samma som en forsterställning.. men alla vil ju inte ha samma typ av skoter..så prova en så känner du själv om du gillar den..
Jo, det är ju inte den nya körställningen som RX1orna nu har, men den är helt ok, monterar man bara på en 1"-2" styrhöjjare och vrider styret så långt framåt det går så blir det mycket bättre.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Det mesta har väl sagts men vill komma med en liten brasklapp.....:)

Tidiga modeller av RX-1 (första 2 årsmodellerna?) fick kritik för att vara lite väl nervösa på gasen i kombination med ganska aggresiv variatorsättning vilket gjorde dem svårkörda/jobbiga på knixig led. Jag påminner mig ett test i Snowmobile där en RX-1:a jämfördes med Arctics 660 Turbo (kortbandaren, det år det satt Öhlinare på runt om från fabrik, -03?). Trots att Arcticen inte hade en chans ute på myrar, sjöar odyl gällde det omvända inne i skogen på knixled. Där hade RX-1:an inte en susning att hänga med. Testarna tillskrev detta dels den suveräna dämparuppsättningen på Arcticen men också att den var mycket "snällare" och lättare att köra fort med när det var krokigt.


mvh / Matti
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
RX1an har inte en aggresiv variatorbestyckning, den är ganska allround faktiskt. Orsaken till oroligheten på logfart är nog snarare rappheten på gasen i kombo med kraftig motorbromsning. Men efter ett tag så har man vant sig av att man aldrig behöver använda bromsen. ;)
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Dragon skrev:
Hva er forskjellen på en RX1/RX1 ER, RX1 Le, RX1 Warrior..?
forskjellen? Skillnad eller?

RX1 = kort maskin.
RX1 ER = kort maskin med back.
RX1 LE = Limited Edition, lite extra kosmetiska detaljer, och back.
RX Warrior = 345cm matta (136") och back.
RX Warrior LE = samma som ovan fast med lite extra kosmetiska detaljer.
RX Mountain = Finlandsfärja med paddelmatta. ;)
 

S.Strand

Medlem
29 dec 2005
10
0
1
Hur är de korta RX-1orna i lite djupare puder och lössnö? Har hört att de är alldeles för framtunga, stämmer det?
 

Dragon

Välkänd medlem
1 dec 2005
132
0
6
Norge
Var for noen dager siden og prøvde en RX1 ER -03..
Er det noe spesielt jeg ska se ekstra etter?
Har 2003mod rx1 noen "barnsjukdommar"?
- Hvordan er det å dra pulke/kjälke med den?
 

Dragon

Välkänd medlem
1 dec 2005
132
0
6
Norge
Jess, ble en RX1 ER 2003 på meg. Nå har jeg kjørt over 50mil på den, og må si at jeg er fornøyd. Har ennå ikke funnet noe å klage på. Det er nok med kraft, herlig 4-takt som bruker lite bensin.
Folk sier at den er veldig tung, men for meg har den funger bra, til og med utenfor løypa.
Den fungerer godt til å være en kortbander i løs/puder-snø.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Kul att du är nöjd, de flesta är nöjd med sina RX-maskiner, och liksom du också märkt så är inte vikten nåt man hänger upp sig på.

Och motorn, geez, finns inte en 2T som går lika trevligt... (Enligt mig då)
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Nu i helgen var jag på långsafari och testade då en kompis RX-Warrior -04:a parallellt med min egen RS-Rage -05:a. Första gången jag körde en 4-cylindrig 4T Yamaha för övrigt. Kan bara säga att jag och alla kompisarna (7st) upplevde en milsvid skillnad i hanterbarhet mellan dessa maskiner. Dynan på Rage -05 är ju något förhöjd (ca 8cm) och det känns markant. Känns också väldigt tydligt att Rage är betydligt "lättare" i framvagnen. Warriorn känns framtung men ändå när man gasar så lättade den upp skidorna alltför lätt och tappar styrning (beror väl på felaktig boggiinställning). Den annorlunda framvagnsgeometrin på Rage -05:an (kortare styrspindlar, sänkt rollcentra) gör den mycket mer hanterbar på knixiga leder. I rättvisans namn skall sägas att jag har racingstyrstål på Ragen medan kompisen har standard på Warriorn.

I lössnö går Ragen upp med framvagnen om man gasar (bredare skidorna?) och går mkt lättare att boondocka med än Warriorn. Den senare är mycket mer benägen att ploga nere i snön med framvagnen.

Boggin är ju identisk på dessa maskiner men den ändrade framvagnsgeometrin samt den lättare motorn gör enligt oss milsvid skillnad i körkänsla mellan RS Rage och RX Warrior.

På sjöarna hänger emellertid warriorn av ragen som en blöt vante ;)

Till detta år, 2006, är väl förhållandet åter omvänt vad gäller "hanterbarhet och körkänsla". Den "nya" RX-Warriorn är ju helt ändrad i körställning och har den uppdaterade framvagnen plus att nya insprutningsfyran är lättad ordentligt. Jag provsatt en RX Warrior 2006:a i början av säsongen och körställningen kändes helt "rätt". RS Rage 2006 är ju likadan som 2005 (förutom monoshock-boggi) med avseende på körställning. Har dock inte provkört nya Warriorn (nån här på forumet som gjort det och kan bidra med lite info:) ???)

mvh / Matti
 
Last edited:

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag har inte kört nya Warrior, men dock den nya RX1 ER SP.

Jämfört med min gamm-Warrior så är det typ natt och dag på sitt-/körställningen. Man sitter toklångt fram men ändå så ser man inte skidorna/huven, sketaskumt. Den framflyttade körställningen gör dessutom att det känns lite lustigt då man svänger, svårt att förklara.

Rapp nå jävulskt på gasen om man jämför med en original -05 eller äldre, men om man har monterat ECP på en äldre maskin så är skillnaden liten.

Variatorn klipper på bättre, så behovet av ett V-kitt är inte så stort.

Den känns otroligt lätt då man kör den, orsaken till det är många (både kilo och körställningen), men då man fastnar så är den lika as-tung som precis ALLA ANDRA skotrar, oavsett märke.

Det tar nog ett tag att lära sig att köra med den nya modellen/körställningen, och för mig, som är av den gamla skolan, lär det väl aldrig gå att lära om sig.:p

Matti:

När det gäller att Warriorn dyker i snön så kan jag inte hålla med dig riktigt, jag har har standardskidor fram men den dyker inte (såvida man inte släpper gasen hastigt och motorbromsen klipper in). Att medarna vinkar till månen är en justeringssak.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Mikael_N skrev:
Matti:

När det gäller att Warriorn dyker i snön så kan jag inte hålla med dig riktigt, jag har har standardskidor fram men den dyker inte (såvida man inte släpper gasen hastigt och motorbromsen klipper in). Att medarna vinkar till månen är en justeringssak.
Nejdå, Warriorn dök inte som den värsta plogen, den var helt körbar även på sidan av leden :)
Dock var skillnaden mot RS Rage markant när man klev direkt från den ena till den andra. På Rage behövde man inte alls "jobba" så aktivt ute i snön, den tog sig dit man ville lättare om ni förstår......;)

Kan nämna att den sämsta maskinen ute i snön på vår tur var en Arctic kortbandare 4T-turbo, den var det inte att tänka på att ens ge sig ut med på sidan av leden :rolleyes: Å andra sidan hade den inte så mycket att säga till om på leden heller :D

mvh / Matti