Förgasare XC600-99

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Hej,

Har ovanstående skoter. Fick ingen manual med vid köpet så jag kan inte läsa mig till några originalinställningar av förgasaren.

Problemet är att jag tror/vet att den går fett, tändstiften är nämligen våta. Den bluddrar dessutom om man från stillastående gasar fullt, men går rent om man gasar upp den succesivt.
Även om jag glider fram lite försiktigt kan den gå något ojämnt emellanåt och framför allt då jag vill sticka iväg bluddrar den. Då får man gasa sakta och vipps går den rent.

Vad göra nu? Vilka inställningar ska jag göra och hur ska jag bestycka den? För jag misstänker att den får för mycket soppa vilket leder till sur-bludder...?!

Tacksam för er experthälp i detta mycket trista ärende... :)

/Ralle
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Pröva med att ändra läget på trottelnålarna.
flytta upp låsringen ett snäpp då sänker du soppaintaget.
räcker inte det så ta ytterligare ett snäpp.

Skotrarna är ställd feta under inkörningsperioden.
Det kanske inte är åtgärdat på din maskin.
Jag utgår från att munstyckena är original, därav justeringen av trottelnål.
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
men det är väl dom kända kehin förgasarna på den! Jag har själv exakt samma motor som du... jag monterade boost bottle och powerpack... blev bättre men jag är inte nöjd... Dem säger att man ska byta nålen!?... nå annan som kan komma med tips?
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Yep, det är de kända förgasarna. Har också hört om det där med Boostbottle och Powerpack, men det borde gå att lösa med rätt bestyckning oxå, det har jag hört andra som lyckats med.

Robbbo, upplever du samma köregenskaper som jag? Att den går fett och bluddrar i vissa avseenden?

Det skulle ju hjälpa att titta vad som sitter i förgasarna och därefter besluta hur man ska bestycka om...men det hade varit bra om man kunde veta VAD som SKA sitta i som original?.

Någon som vet originalbestyckningen på en XC600-99????
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Tjenna.. nja nå går min hyffsat rent... men inte så rent som jag vill!
Här är då mina orginal bestyckningar från boken (RMK 600 -98):
0-900m -29/-12 storlek >185
0-900m -12/+5 storlek >178

900-1800 -29/-12 storlek >175
900-1800 -12/+5 storlek >168

Hoppas detta hjälpte... Jag själv måste ta upp och kolla vad jag har för det gjorde inte jag när jag monterade boostbottle/powerpack
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Tjena!

Antar att detta är huvudmunstycket du menar...lr? Tack för ditt svar, nu ska jag kolla vad jag har nu och jmf.
Du kan väl återkomma med vad du har på din nu...vad är det för släde du har?

/Ralle
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Jo det ska vara huvudmunstyckerna!
Skriv sen vad du hadde :) kan ju va kul att veta!


Jag har en RMK 600-98
Som jag har tändningfel på... :( Och det verkar inte gå nå fort för min skotermekare att hitta felet :( Jag har inte kört en meter i år!!!!!
Så jag är hyffsat skoter sugen...
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Då har man kollat.

Jag hade något som hette 183 på en av nålarna.....(den mittersta)

Flyttade även munstycksnålen ett hack uppåt, dvs jag sänkte nålen ett hack (går inte att sänka mer) På trotteln stod 55. Finns det risk att den kan skära nu när jag sänkte nålen ett snäpp, eller är denna trottel (med nål) redan så överdimensionerad att man kan köra på det sista läget på nålen?? Någon som vet?
 

Thor

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
0
16
Ralle77 skrev:
Då har man kollat.

Jag hade något som hette 183 på en av nålarna.....(den mittersta)

Flyttade även munstycksnålen ett hack uppåt, dvs jag sänkte nålen ett hack (går inte att sänka mer) På trotteln stod 55. Finns det risk att den kan skära nu när jag sänkte nålen ett snäpp, eller är denna trottel (med nål) redan så överdimensionerad att man kan köra på det sista läget på nålen?? Någon som vet?
mitten brukar var orginal....ganska farligt att leka med trottelnålen.

vad står det på trottelnålarna? 1368g eller?
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Sa fel sist...det stod 185 på huvudmunstycket.

Trottelnålen hade siffran 1370G.....

Det ska ju tilläggas att den gick fett innan därav min sänkning av nålen. Har inte testat att köra än, men ville höra med er om det är farligt att sänka nålen även då den gick fett innan....
 

Thor

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
0
16
1371G satt std på 700sks 01:eek:rna, gjorde stor skillnad för mig på min 700sks-99 iallf +pp & bb.
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Hepp... ska precis iväg och inhandla lite munstycken och grejer. Då uppstod givetvis en fråga:

Original trottelnål 1368G...på min satt 1370G.
Vad händer då man går upp resp. ned på trottelnålssiffrorna?? 1370 fetare än 1368 eller???

Snabb hjälp önskas...
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
UNDERBARTTTT!!!! Bytte från 185 i MainJet till 178. Skotern går HELT rent!! Den bluddrar ingenting och är så pigg att jag nästan gråter!

Trodde aldrig att en sådan liten förändring skulle orsaka så markanta skillnader! Nu är man bara lite orolig för att den ska gå för snålt, tändstiften var nämligen aningen vita på själva "elektrodbron", men såg jättefina ut i övrigt. Vet ej om detta är något att oroa sig för, den gick som sagt som en DRÖM!!

Skidres heeeeela tiden.. :)
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Robbbo skrev:
men det är väl dom kända kehin förgasarna på den! Jag har själv exakt samma motor som du... jag monterade boost bottle och powerpack... blev bättre men jag är inte nöjd... Dem säger att man ska byta nålen!?... nå annan som kan komma med tips?
BTW Robbbo...min nål är utbytt från original 1368G till 1370G och med ovantående MJ justering går den sagolikt!
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Kul att den går bra nu!!!
Själv så har man tändningsproblem så jag kan inte sjustera in min gasare än:(
Har 1371 nålar funkar det lika bra?
Ja man får testa bara man får i gång skoter f*n.......
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Faktum är att jag inte har en aning hur trottelnålarnas beteckning fungerar...men jag antar att 1371G släpper mer soppa än ex. 1370G........eller tvärtom, vad vet jag.

I övrigt har jag nu kört 3 mil med nya bestyckningen och den har gått KANON fram till ett par kilometer sedan, då började den plötsligt bluddra vid vissa lägen, svårt att ange exakt vilka, men ibland bluddrar den. Tändstiften äe oxå lite olika, den ena är jättefin och den andra betydligt vitare, trots samma bestyckning på gasarna.....mycket underligt...

Ska testa mer i morrn, kanske jag ska sänka trottelnålen ett hack till....men jag vet inte hur mycket man törs med tanke på att ena stiftet redan var lite vitt.

Hade du prob. med tändningen? Tänder den ojämt eller inte alls??
 

Junne

Medlem
2 jan 2006
30
0
1
Hej.

Enligt min bok är orginal munstycken på din
185 på variatorsidan o 190 på magnapullsidan!
Är nog därför stiften har olika färg.
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Junne...japp, det stämmer att det är original 185 resp. 190. Kanske man ska slänga tillbaks 185an på den högra gasar'n och behålla 178 på den vänstra då. Bestyckningen original är ju trots allt överdimensionerat från fabrik har man hört så man ska definitvit gå ner på munstyckena över lag.

Sen är det det där med trottelnålen, om man ska justera den för att få ner soppaförbrukningen. Att man drar 3-4 liter/milen är ju inte acceptabelt!! Alla kompisar drar ju max 2,5 och de tycker det är mycket.....
 

bikemike

Medlem
12 feb 2006
24
0
1
35
Kåge
känns som man borde göra nå liknade har en xc 600 -98 som slukar soppa vid en mätning hade den dragit 3,7l/mil och den bluddrar..

vad är mainjet på svenska?:D
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Jaha..då var man åter på ruta 1. Efter ombestyckningen gick den kalasfint genom hela registret...men då man åkt en mil eller två börjar den gå RIKTIGT dåligt på låga varv. Ingen som helst styrka och råbludder vid sakta drift. Gasar man ur den ordentligt går den åter igen helt rent på de högre registren, men bluddrar igen så fort man kommer ner i varv. Kollade även stiften direkt efter lågfartsgång och de var blöta....

Hmm, kan man justera lågfartsmunstycke för att rätta till detta???? Och varför blir den så här när motorna blivit riktigt varm bara???

MainJet är detsamma som huvudmunstycke.


Experter...visa er.. :)