f7 mer skidres

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Vad blir det för skillnad om man monterar boggien i det understa fästet i bak? Alltså det som är under fotstegen. Att markfrigången blir bättre förstår jag men blir det några andra fördelar? Frågan gäller F7.
 

SkoterAd

Välkänd medlem
3 sept 2010
417
0
16
Piteå
Vad blir det för skillnad om man monterar boggien i det understa fästet i bak? Alltså det som är under fotstegen. Att markfrigången blir bättre förstår jag men blir det några andra fördelar? Frågan gäller F7.
Min boggie sitter och har alltid varit monterad i understa fästet, ska kanske ta å testa det andra fästet nån gång :)
 

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
lossa balatarem, spänd framdämpare, lös bakdämpare, undrelättar med nerdrevning sen bytte jag ut primfjädern mot en med hårdare starttryck :)
 

SkoterAd

Välkänd medlem
3 sept 2010
417
0
16
Piteå
Nu sitter det på en ny matta, nytt y rör, tändkil, och portning så nu hoppas jag den vill resa bättre!
undrar dock fortfarande om jag ska montera boggien i dom övre eller undre hålen bak på tunneln?
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
antingen måste de ju vara förarfel eller nå fel på skotern för då jag hade min f7a så var de "den enklaste skotern att få upp på rullen" enligt vääääldigt många. Dock så hade jag såkallade crossflow(?) dämpare men bytte till vanliga foxflyt och klackarna var borta. Den gick upp på rullen i lössnö och på skarföre var det en barnlek. Hade dock variatorkit och nerdrevning men de måste fan gå utan de också.
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
tycks även minnas att det stod i skoterbanken då den fanns att f7an var väldigt lätt på skidorna
 

SkoterAd

Välkänd medlem
3 sept 2010
417
0
16
Piteå
Ja något är ju då fel på min maskin, för den vill VERKLIGEN inte resa något alls.
Kanske får upp den 30-40 cm på planmark:/
Och det var utan klackar och utsläppt balatarem...


Blir kul å se om den kommer fungera bättre i vinter.
Med denna setup:

Portade cylindrar
Planad topp
Pc5
Bmp y rör
M7 drevning
Variatorkit
Shift assist
Ny 44as matta
Inga klackar+släppt balata

Annars blir jag less, vettefan vad som kan vara fel då

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
 

SkoterAd

Välkänd medlem
3 sept 2010
417
0
16
Piteå
Vad är fel när en maskin inte vill åka rullen? De är väll byggda för att hålla skidorna nere.
Givetvis har du rätt, men det är ack så kul att kunna åka rulle ibland ;)

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Nästa steg är väl att gå till gymmet och dra i några vikter. Har heller aldrig varit med om en f7 inte kunnat resa.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Givetvis har du rätt, men det är ack så kul att kunna åka rulle ibland ;)

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
Det säger jag inte emot, rulle kan vara riktigt roligt.

Men då du skriver att det är något fel på din maskin blir jag lite brydd. Måste snarare vara bra byggd då den, trotts försöka, håller nere skidorna, som tänkt från fabrik=)

Men jag förstår hur du menar, ville bara poängtera detta... och kanske vara lite forumdryg=D
 

SkoterAd

Välkänd medlem
3 sept 2010
417
0
16
Piteå
Dom sitter monterade just precis innan bakersta boggiehjulen, dom är fyrkantiga, gjorda av plast och sitter fast med en insex bult :)
 

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Okej, men vad blir skillnaden när man tar bort dem? samt lite offtopic, läste att man brukar ta bort krängningshämmarna på f7orna, någon som har erfarenhet av det? :)
 

SkoterAd

Välkänd medlem
3 sept 2010
417
0
16
Piteå
Okej, men vad blir skillnaden när man tar bort dem? samt lite offtopic, läste att man brukar ta bort krängningshämmarna på f7orna, någon som har erfarenhet av det? :)
Skotern kommer resa betydligt mer om man tar bort dom, eftersom saxen får full rörlighet :)
jag kör även utan krängningshämmarna på min F7a. Blir betydligt mer "lättburkad" då :)
 

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Kan du visa på bild, alltså dem här klackarna? Hittade inte dem på min maskin, dvs om dem nu inte är borttagna av tidigare ägare, hehe :)

Okej, lät ju fint med att den blir mer lättburkad, måste man göra något när man tar bort dessa eller är det bara att köra på som vanligt? Tänkte om framvagnen blir knäpp annars eller så.


mvh