Falska Yamaha Nytro hos Importexperten - VARNING!

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
Sv: billiga nytros xtx hos importexperten

alltså fan vad jag hade skrattat om det är sant, tänkte på en sak när man går på ebay och ser nya skotrar, om priserna i sverige hade varit i usa nu, undra hur många märken som hade fått det tungt, för över sjön så tycker dom ju redan att den är svindyr, chris burandt tyckte att dom var lite dyra nu när mina polare var över sjön och åkte med han !
 
E

ejwbegysv

Sv: billiga nytros xtx hos importexperten

Låter ju som ett konstigt sätt att bluffa på, att neka förskottsbetalning och uppmana folk att hämta skotrarna på plats. Känns små svårt att blåsa någon då han hämtar skotern?

Hur vida det är bluff eller inte vågar jag inte säga då jag förmodligen hat fel. Haha
Nu mailade jag med min Snowmobile-mail och signatur och ställde en massa frågor.. Han svarade dock bra på dessa.
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Sv: billiga nytros xtx hos importexperten

Jag har kollat via UC, och det finns inget sådant företag i Sverige. Det finns 2 enskilda firmor på den adressen och det är:

Kent's Fotbollsteknik och utbildningar och j.Hoffas måleri.

Så om ni inte lyssnar på dessa varningar som ges i denna tråd, så får ni nog troligen ångra det.

Antingen finns de inte, eller så har han inte betalat tull osv, men det är bara vad jag gissar på.

Slutligen, vem ska stå för garantierna?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Sv: billiga nytros xtx hos importexperten

Ingen svensk generalagent eller ÅF kommer ju stå för några garantier.

Jag vet inte hur det är med yamaha, men jag vet att det finns många andra märken (inte skotrar jag tänker på) som inte har varken ÅF eller importör utav den maskin man vill åt, så får man tag på en på annat sätt, så har oftast fabriken en egen "suport" som man kan vända sig då det gäller garanti frågor.

Och jag är helt säker på att han kan göra en fin hacka, då jag själv har (via företaget) blivit erbjuden att köpa på mig ett gäng skotrar (yamaha även det, med COC intyg osv), till otroligt bra priser, och jag fick även klämma/känna på dom innan köp (köpte såklart inte.... yamaha).

Vet att det finns minst en person på detta forum som köpt billiga skotrar, och gör sig en bra vinst.

Slutsats: jag tror nog han kan styra upp något och käna en peng, spec på turbo befolkningen.
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Sv: billiga nytros xtx hos importexperten

" Moms måste man betala det sköter posten när dom kommer till hamnen, Skatt eller Tull som du menar betalas inte då det är tullfritt där ifrån jag tar dom. "
Snyggt att han betalar moms på prylarna men att det skulle komma från ett land som är Tullfritt?
 
E

ejwbegysv

Sv: billiga nytros xtx hos importexperten

Vad frågade du och vad svarade han?
Svaret har du ovan, här är frågorna:
"Tänkte höra lite hur det fungerar med skotrarna du säljer.. Vem har du köpt dom av, när levereras dom, hur sker leverans till mig, garantier, registreringar (har du intyg från yamaha, vem reggar dom), betalar du moms/skatt på skotrarna. Kan jag köpa en skoter på plats av dig i februari?"
 

jbo

Medlem
18 maj 2009
38
0
6
Sala
Sv: billiga nytros xtx hos importexperten

Kan det vara så att dom mellanlandar på skatteparadisön Jersey innan dom tas in i Sverige?
Har en bekant som påstår att han tog in en bil den vägen för att slippa både moms och tullavgifter
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Sv: billiga nytros xtx hos importexperten

Det stora problemet för mig är att företaget inte finns registrerat i Sverige, alltså, det finns inget företag som heter så som anges på hemsidan. Jag vill veta vilket organisationsnummer företaget har, och jag vill veta om det finns F-skatt registrerat. OM det INTE finns, ja då är du som konsument skyldig att betala skatt och moms plus arbetsgivaravgifter.

Vakna medlemmar!
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Sv: billiga nytros xtx hos importexperten

"Moms måste man betala det sköter posten när dom kommer till hamnen, Skatt eller Tull som du menar betalas inte då det är tullfritt där ifrån jag tar dom."

Dvs lägg på ca 30% på priset.
 
E

ejwbegysv

Sv: billiga nytros xtx hos importexperten

Hellström var efternamnet på den personen som har registrerat domänen till epostadressen iaf..
 

MP_Swede

Välkänd medlem
31 dec 2008
178
0
6
Bålsta
Sv: billiga nytros xtx hos importexperten

hmmm, detta med F-skatt, gäller det inte bara tjänster. Om du köper en skoter så betalar du ingen f-skatt väl?
Jag förstår inte vad ni menar med Tull heller då vi inte har någon tull avgift på skotrar, men det Posten/Tullen kommer att säkerställa är att man betalar moms.
Jag har importerat mycke till helikoptrar och jag tror inte att detta skulle skilja sig mot skotrar, eller?

Om ni tar in ett SPA bad så slipper ni momsen också då detta går som medicin, så kan vi fixa skotrarna som medicin så slipper vi momsa dom också :)

Då jag inte är 100% kunnig i detta så är jag lite osäker på vad som gäller, men om det är någon som "vet" så skriv gärna ett par rader.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sv: billiga nytros xtx hos importexperten

hmmm, detta med F-skatt, gäller det inte bara tjänster. Om du köper en skoter så betalar du ingen f-skatt väl?
Jag förstår inte vad ni menar med Tull heller då vi inte har någon tull avgift på skotrar, men det Posten/Tullen kommer att säkerställa är att man betalar moms.
Jag har importerat mycke till helikoptrar och jag tror inte att detta skulle skilja sig mot skotrar, eller?

Om ni tar in ett SPA bad så slipper ni momsen också då detta går som medicin, så kan vi fixa skotrarna som medicin så slipper vi momsa dom också :)

Då jag inte är 100% kunnig i detta så är jag lite osäker på vad som gäller, men om det är någon som "vet" så skriv gärna ett par rader.
Med risk för att ha fel, men tull betalar vi när vi importerar varor utanför EU.
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Sv: billiga nytros xtx hos importexperten

hmmm, detta med F-skatt, gäller det inte bara tjänster. Om du köper en skoter så betalar du ingen f-skatt väl?
QUOTE]

Du kan ha en poäng i detta, jag ska kolla detta med vår revisor.
Faktum kvarstår iaf, företaget existerar ju inte officiellt. Garantier finns inte, och du har ingen att vända dig till med klagomål.
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Sv: billiga nytros xtx hos importexperten

Ja, det är riktigt som många säger att man betalar både tull och moms på varor som man för in i Sverige från länder utanför EU, inom EU betecknas det i regel som inrikeshandel.
Jag pratade med Tullverket idag, och fick ett litet klargörande som jag hoppas att någon kan ha nytta av.
Tullverket har listor för vilket procentsats som gäller för olika varor.
Ofta klarar man sig dock från att betala tull, genom att betälla en vara som skickas som "gåva", och som har ett lågt värde, detta är vanligt vid näthandel, och tullen har inte tid att kontrollera alla sådana paket.
Det finns undantag som till exempel en bil, eller skoter som man kan ta med sig som "flyttgods", och då gäller speciella regler, det gäller knappast 40 skotrar.
Momsen beräknas på beskattningsvärdet.
Beskattningsvärde är det pris du betalar för varan, inklusive eventuell tullavgift, samt kostnader för frakt, försäkring och hantering fram till första EU-land.
Vissa kostnader som uppkommer inom EU, exempelvis fraktkostnader ska också ingå i beskattningsvärdet.
Momsen betalas normalt i det land som varan levereras till konsumenten, Sverige i detta fall.
Man köper den alltså med avdragen amerikansk moms (eller vilket land dom kommer från), och betalar sedan den svenska momsen (25%).
Det är alltså viktigt att kontrollera att skotern i detta fall har en betald moms, annars kan du som köpare åka på denna kostnad, 25% av det så kallade beskattningsvärdet.
Fast i detta fall så säger han att han redan har tullat dom, och alltså tar dom från ett annat EU-land, så då har han redan det med i priset, men momsen måste betalas i sverige, men det kanske han också har räknat in ????
Intressant tråd i alla fall.
M.V.H
/Tobias