Flytande sekundär på rev?

öhlman

Välkänd medlem
2 nov 2005
284
0
16
LLA
Går i tankarna på att göra min hpv(?) sekundär flytande så man slipper lite remslir..

Min åf hade tydligen sett några hemkonstruerade spacers så det finns folk där uppe som haft samma tankar..

Plus och minus för den här iden?

Tanken var att göra något liknande denna(som inte säljs längre)


Finns ju även en variant på Ebay, men jag klurar inte ut hur den fungerar..
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Floating-Secondary-Kit-Ski-Doo-REV_W0QQitemZ130265903942QQihZ003QQcategoryZ100453QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Hade så på min gade 800 -07 förra året. Inga konstigheter så den fungerade fint. Körde aldrig utan så jag kan inte jämföra med det men variatorena var alltid svala.
 

öhlman

Välkänd medlem
2 nov 2005
284
0
16
LLA
Hade så på min gade 800 -07 förra året. Inga konstigheter så den fungerade fint. Körde aldrig utan så jag kan inte jämföra med det men variatorena var alltid svala.
Se där ett snabbt svar, bara att leta reda på någon som vill svarva en åt mig. Då dom inte verkar säljas längre på kj..

Hade du i övrigt original variator setup?
 

öhlman

Välkänd medlem
2 nov 2005
284
0
16
LLA
Nu har jag låtit göra en bussning/"Spacer" hoppas att det kommer minska mitt rem slitage något..
Funderar dock på om man ska sätta pyttelite fett eller kopparpasta på splinesen så den kan röra sig lättare (splinesen bromsar ju mer en en axel med bara krysskil)

tror däremot kanske att jag gjorde en tankevurpa när jag gav honom måtten.. men den gick iaf fint att peta dit...
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
det där kittet går de få tag på i sverige? hur funkar de? du sätter den på sekundären så den kan glida lite på axeln och "justera" sig lite när du kör för att få en perfekt linjering...?
 

öhlman

Välkänd medlem
2 nov 2005
284
0
16
LLA
Verkar intressant! Kan någon förklara mera hur den fungerar?
hur den fungerar..
Som en arctic sekundär :p
lossa bulten som håller sekundären och gänga ut den ca 2mm..
Sen kan den röra sig lite på splinesen(när man gör en spacer så kan du ta bort nån eller några brickor som sitter mellan variatorn och lagret...

Men jag har som sagt inte prövat min än så jag reserverar mig för resultatet..
Ska leta en kamera så fixar jag lite bilder sen om någon vill se hur jag har tänkt... ?
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Aha så då är det alltså primärvariatorn som linjerar sekundären så den i princip har perfekt linjering även på tomgång och när motorn vrider sig?
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Aha så då är det alltså primärvariatorn som linjerar sekundären så den i princip har perfekt linjering även på tomgång och när motorn vrider sig?
Precis.
Ett tips är att även plocka bort shims bakom sekundären med en total bredd på 2-3mm enlig han som jag köpte bussningen av.
 

öhlman

Välkänd medlem
2 nov 2005
284
0
16
LLA
Ett tips är att även plocka bort shims bakom sekundären med en total bredd på 2-3mm enlig han som jag köpte bussningen av.
Du förklarade det bättre än mig gulingen..

Så här ser iaf min bussning ut nu.

Provade att montera och den gled då fint på axeln.
(känns fel att skriva montera då det inte spelar någon roll vars man har tummarna för att pricka med bulten i hålet på bussningen. Och sen stoppa bussningen i hålet på sekundären)

Bara den inte är för lång så man knäcker splinesen..(tror inte det)
Har inte mätt spelet ännu som variatorn kan röra sig men ögonmåttet säger 4-5mm..(två tjocka brickor borttagna på insidan)
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Funkar det här på vilken variator som helt? Tex på min enduro 500 -03. Ser ut som att man lätt skulle kunna svarva en egen sån där bussning. Nån som kan visa hur man ska montera den.
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Så de fungerade bra för dig gulingen att göra så? Hade du några problem när du monterat det?

/F
För mig funkade det bara fint.
Inga problem med monteringen, bort med sekundären, bort med ett par shims, på med sekundären, i med bussningen för att därefter sätta i och dra åt bulten.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Frågar igen, det borde alltså inte vara något problem att svarva en egen bussning? Har tillgång till svarv osv osv... Ska jag bara ta bort brickan bakom variatorn och vars ska jag sätta bussningen? Ska variatorn glifa på den eller? :p
 

öhlman

Välkänd medlem
2 nov 2005
284
0
16
LLA
Frågar igen, det borde alltså inte vara något problem att svarva en egen bussning? Har tillgång till svarv osv osv... Ska jag bara ta bort brickan bakom variatorn och vars ska jag sätta bussningen? Ska variatorn glifa på den eller? :p
Det beror ju helt på hur duktig du är på att svarva :p
Nedanstående post sammanfattar allt man behöver veta för att mecka dit den..
För mig funkade det bara fint.

Inga problem med monteringen, bort med sekundären, bort med ett par shims, på med sekundären, i med bussningen för att därefter sätta i och dra åt bulten.

Längden på bussningen avgör ju hur mycket spel du får utåt.

Läs det som förklarats några varv till kolla på bilden jag la upp och gå ut och kolla på din skoter har du en hpv27 variator så kommer du förstå.
Det går inte att missa bulten som sitter mitt i variatorn..
Den ska glida på splinesen, bussningen är mest för stöd åt den tjocka brickan som styr bulten/balanserar variatorn i mitten..

Jag trodde lynx var så innovativa att dom hade löst det här på något sätt..
Senaste lynxen jag hade hade då flytande sekundär.. (årsmodell jättegammal)
 
Last edited:

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Det beror ju helt på hur duktig du är på att svarva :p
Nedanstående post sammanfattar allt man behöver veta för att mecka dit den..



Längden på bussningen avgör ju hur mycket spel du får utåt.

Läs det som förklarats några varv till kolla på bilden jag la upp och gå ut och kolla på din skoter har du en hpv27 variator så kommer du förstå.
Det går inte att missa bulten som sitter mitt i variatorn..
Den ska glida på splinesen, bussningen är mest för stöd åt den tjocka brickan som styr bulten/balanserar variatorn i mitten..

Jag trodde lynx var så innovativa att dom hade löst det här på något sätt..
Senaste lynxen jag hade hade då flytande sekundär.. (årsmodell jättegammal)
Svarva är inget problem. Men vars ska bussningen sitta bakom variatorn eller framför?
 

killerkid

Välkänd medlem
13 okt 2004
190
1
6
norrland
Svarva är inget problem. Men vars ska bussningen sitta bakom variatorn eller framför?
det måste väl vara att bussningen ska vara som en förlängning av axeln och sedan kan man använda orginalbrickan som stöd, rätta mig om jag har fel
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
det måste väl vara att bussningen ska vara som en förlängning av axeln och sedan kan man använda orginalbrickan som stöd, rätta mig om jag har fel
Jo nu när jag kollar på bilden är det ju bulten som sticker igenom, såg inte det först. Men när den glider ut på bussningen känns det ju som att den kanske halkar av splinsen? Tänkte om det är nån risk för det?