Flytande sekundär på rev?

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Har nu tagit fram en bussning för 4mm flytning av sekundär med de två originalschimsen monterade (ta bort desa för ytterligare). Ska se om den blir färdig idag eller imorgon och sedan kan vi snacka beställningar och priser.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.494
397
83
Malå/Adak
Jag hade en -01 Lynx Enduro 600 SP en gång i tiden, den hade ingen stålhylsa i sekundären där splinesen är utskurna utan den var aluminium rakt genom. Vid något tillfälle klantade jag mej tydligen när jag drog fast sekundären så skruven rallade loss, variatorn föll ju inte loss utan den flöt utanpå axeln. Vad som hände var att aluminiumsplinesen nöttes upp på en dag ungefär och jag var tvungen att byta fasta skivan.

Vad jag säger är att kolla upp ordentligt att ni har rätta förutsättningarna innan ni släpper sekundären "fri", är splinesen i alu i variatorn så ska man nog vara försiktig, stål så är det fritt fram. Har själv flytande Team Tied på Summiten och det funkar då bra än sålänge =)

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Sådär då var 30 mil avklarade med flytande sekundär. Det verkade fungera bra och remmen blev inte nå sämre under dessa 30 mil och någon nötning på splines och liknande kunde jag inte se när jag tog bor sekundären och tittade efter.

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Fått fram två prototyper för 4mm flytning alldeles nyss och de verkar fungera fint. Kommer film och bild inom kort.

Finns det intresse från 250:- per bussning?

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Bara höra av sig via pm om ni är intresserade! Slänger upp film och bilder när jag kommit hem.. ska pillra lite variatorkit!

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Första tillverkade bussningen in action. De kommande blir även blånerade i rostskyddssyfte. Blir era för 300 kronor och då ingår frakten.

[video=youtube;mpYgpIv_9TE]http://www.youtube.com/watch?v=mpYgpIv_9TE[/video]

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Lyckades sälja alla bussningar som gjorts. Har monterat i båda summitarna i hushållet så vi får väl se om de blir nå bättre :) Sekundären inbillade jag mig var svalare efter lite körning!

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Har kört några mil nu med svalare sekundär än innan. Det har fungerat problemfritt! Trots rätt hård körning tog remmen mindre illa upp också :)

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Japp, är uppe i tio mil med bussningen snart. Helt klart bättre linjering då det inte längre är några gummirester på primären. Att den tuggar på korden anser jag beror på den kassa 383-remmen jag vägrar släppa taget om riktigt än :p

Ska kontrollera splinesen på axeln nu ikväll. Återkommer! Notera att jag inte använt något smörjmedel på axeln.

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Okej, ser allt bra ut och du tycker de funkar bättre så "pax" för nästa bussning!

Om du nu hade tänkt göra några fel? :)