fylla på glykol på edgen hela tiden ?

polaris_edge_600

Välkänd medlem
28 jul 2007
266
0
16
tja!

igår när ja var ute å körde så kokade edgen, sen fyllde jag på glykol/vatten.. sen idag så har jag måstat fylla på eftersom för hållaren har nästan varit tom!! såkert 1 liter bara idag.
hittar inga ställen där den kan läka heller..
nån som vet vafan de kan va ?
 

polaris_edge_600

Välkänd medlem
28 jul 2007
266
0
16
okej får väll hoppas att det är så! så de inte försvinner någon annan stans! vad kan det annars vara ?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
O-ringarna i toppen kan ha gått väck, eller så har hela toppen blivit vind så att den läker in till cylindrarna.. Kan bli något av dessa fenomen när den kokar. Om den fortsätter att sluka glykol så är det troligtvis bara att plocka upp cylindrarna
 

polaris_edge_600

Välkänd medlem
28 jul 2007
266
0
16
okej men om det skulle vara o-ringarna som har farit, är det bara att lossa topplocket och plocka ut cylindrarna å byta o-ringarna ? ser man om det har läkt in glykol där ?
 

rmk700_05

Välkänd medlem
27 okt 2006
461
0
16
kolla kylslangarna som går in i framsidan av motorn... det läkte en på rmk.n efter att den kokade.

kan vara antingen den som går in i vattenpumpen eller så kan det vara den som sitter just ovanför. det är bara en slangstump på c.a 4-5 cm, med 2st slangklammer.

läkte in under motorn så att det inte syntes.
jag hittade det bara för att en kompis tipsade mig om det.
 

pantherik

Medlem
20 sept 2007
48
0
1
skellefteå
började den gå dåligt efte kokningen?
min har nu gått för varm 3 gånger vet ej om den ha hunnit koka men kanske och efter ett tag så börja den gå dåligt och sluka glykol så jag for hem och tog upp cyllindrana osv då märkte jag att det var en spricka i cyllindern och kolven hade spruckit och lossnat några bitar från den
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Har o-ringarna farit behöver du iofs inte bort med cylindrarna, räcker med att toppen tas bort.

Men kolla upp det som rmk700_05 skrev först så att det inte är ett så enkelt fel.
 

polaris_edge_600

Välkänd medlem
28 jul 2007
266
0
16
okej jag kan göra det, men jag hade lös avgasportarna ikväll och då lyste jag in med ficklampa och rörde premiären så kolvarna for upp å ner, dom såg fina ut, även kolv ringarna! men hur ser man om den läker ur den slangen då ? har lyst å kollat noga ikv men hittade inga ställen där det var blött, men det låg som några gummibitar nere på botten av baljan:S vet inte vad det kan vara men, ganska amåa var dom, några stycken, har hittat nån enstaka förr :S vet inte vad det kan vara..
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Har du skotern inomhus så ser du ju om den läker, annars så ställ den på plant underlag och ta en stor papp kartong och veckla ut och lägg under skotern.. Kan även vara någon slang som det är ett håll i, så när skotern blir varm så läcker den där.

Försvinner det när skotern har stått under natten.. eller när du kör?

Kolla även kyll slingorna i bandtunneln

Du ser även på avgaserna om det skulle vara så att motorn drar i sig glykol
 

polaris_edge_600

Välkänd medlem
28 jul 2007
266
0
16
hur ser man det då ?
jag har den inomhus och jag har då inte sett något som tyder på att den läker, alltså ingen på golvet!
nu har den stått i garaget och jag tror att de har sjunkigt lite gran :S men ska kolla imorn, nu vet ja hur mkt de är i behållaren
 

finnepojken

Aktiv medlem
14 apr 2008
68
0
6
luleå
skulle de vara o-ringarna som gått så de kom in i cylindrarna glykol skulle den mest troligt inte gå nå vidare så tror ej de är de felet
 

Dawn!

Välkänd medlem
16 dec 2007
184
0
6
kiruna
fyll på :p kylarna rymmer mkt :D kör upp den i en backe.. så fyller du... så den lutar... eller så är det luft.. bara att lufta på skruven som är vid cyllan.. högst uppe:;P
 

polaris_edge_600

Välkänd medlem
28 jul 2007
266
0
16
den har kokat typ 2 ggr till sedan ja skrev senast, och när jag kört en stund och öppnar huven så är behållaren tom, sen om jag stänger av den och låter den stå en stund så kommer det upp glykol/atten ungefär 3-4 cm i behållaren, men när jag fyller på så tror jag bara att den trycker ut det..

syns det något på kolvarna om o-ringarna har farit ? när ja tar bort avgasportarna så ser jag ju kolvarna.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Har samma på min, den ryker inte nått heller som det brukar göra när den läker in vatten i cylindrarna. Men ska ta isär motorn snart för då är säsongen slut.
 
R

Robin

Har du avluftat systemet ordentligt då?

Tidiga edgarna hade väl problem med varmgång? har för mig att det fanns ett utbyggnadskitt att köpa förr..
 

polaris_edge_600

Välkänd medlem
28 jul 2007
266
0
16
nej det har jag inte gjort, men ska ta ut motorn i sommar om jag har kvar den och kolla om ja hittar något fel..