Garage Pharrås - Pro Rmk och Assault

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Tjena alla forumiter.
Här kommer jag och garagekamraten att skriva lite om vad vi har för oss.

Projekt 1 utgår från en 2012 Pro RMK som ska få andningshjälp.
Meningen från början var att montera ett Push-Turbo kit men efter lite inspiration från andra forumtrådar så blir det ett hemmabygge.
Spjällhus före turbon, GTX 2863 med TiAL-hus och extern Wastegate.
Ny frontbåge och bakbåge, hemmapul :)



Projekt 2 är en 2011 Assault som får ett RK-tek DropIn-kit.
Orginalfotstegen skrotas och byggs egna av rör, frontbågen knäcktes i vintras så den ska byggas ny.
Ska fixas ett headlight delete-kit, sänka styret a´la Asker-Mod.
Mattan ska bytas då jag inte alls gillade orginal
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
798
113
Kramfors
Kul projekt som ska följas.

Men jag blir orolig om turbomaskinen ska köras med dropin toppen med lägre kolv för med den kolven får man hutlöst höga porttider vilket inte alls passar turbo eller vanlig blandad körning utan turbo ens. Registret blir så hövarvigt pikigt // svag på låga varv viket i sin tur ger svårbestyckade variatorer och det är utan turbo!
Den dropin Rk Tech topp jag skulle sätta på en Skdoo 800ho hade liknade skillnad på typ 3mm lägre kolvhöjd vilket gjorde typ 208gr porthöjd på utblås!! Jag testade inte ens den för det är rena rama dragracing mått som inte hör hemma på en vanlig klättermaskin/ledmaskin det är enbart för dragrace. Det är risk turbo inte ens funkar med så höga porttider men de ska jag vara osagt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Kul att fler vågar prova spjället före turbon.
Ska ni köra med någon vettig styrning till sprutet också eller?

Kan fixa lite mått till ljuddämparen också så ni får en vettig ljudnivå på det hela.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
798
113
Kramfors
Assaulten ska köras med RKtek topp, PROn som ska få turbo kommer köra med standard
OK det lät bra att turbon går med normal porthöjd.

Ska man få ut någon fördel av dropin kittet så måste maskinen ha dubbla pipor som pikar minst 9000v och tändnig därefter. Med singelrör som pikar under 8500v blir det bara förluster med så våldsamma porthöjder.
 

mikko

Aktiv medlem
23 dec 2007
62
1
8
Östersund
Hallå! Givetvis ska jag köra med Vipec och inte någon kalleanka box ;-)
Fixa gärna lite mått och tips på hur jag ska bygga ljuddämparn Asker!
Är ju som dit jag kommit i bygget och inte vet riktigt hur man bygger en
dämpare till en tvåtaktare.
Och lite av anledningen att jag inte köpte ett Pushturbo-kit för måste ju
ändå bygga om dämparn så inte farbor blå säjer ajabaja.
(och inte jag blir hörselskadad)

Blev lite fix med spjällhuset idag, tps på plats och svarvat nytt hjul till vajern.
(mindre dia. för att kunna gasa fullt, glömde fota bara :(

Boost III 2,1 mm lägre är dropIn kolven och 12.5:1 i kompa ska det bli med
toppen.

sp4x, du får lägga upp lite bilder, jag fick inte till det.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
798
113
Kramfors
Boost III 2,1 mm lägre är dropIn kolven och 12.5:1 i kompa ska det bli med
toppen.
------------------------------------------------

Ok det va intressant att höra i mm,,,,,,,,2,1mm höjning av alla portar är groteskt högt typ 208 gr utblås!

Blir han besviken är enkelt att svarva ner toppen och sätta i org höjd på kolvar igen,,då kan man välja valfri shimshöjd eller bättre val porta med org bottenpackning. Rk-tech toppens utformning sqiushbredd/lutning/flamfart mm är bra så det är ingen dålig topp.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Ska försöka hinna med att fixa fram lite mått och ritningar på burken ikväll.
Blev lite orolig först när man såg en så påkostad turbo och inte ett ord om vipec... Men nu kommer det ju bli hur bra som helst!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Här kommer bilderna med en del mått på ljuddämparen.



Formen på dämparen är mest för att göra den stabil och snyggare så den inte bara ser ut som en stor fyrkantig låda, sen är den jättemycket jobbigare ett bygga :)


Perforerat innanmäte.


Isolerad med brandfilt ca 2-3 lager.

ingången på dämparen är 2.5" som går direkt till ett T-rör gjort av en rörböj enligt första bild. utgången på dämparen är med 3" rör och ett instick på 70mm, med insticket kan man rätt enkelt justera mottrycket.
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Tack för ritningen!

La upp fel bild på turbofästet, skrotad idé och här kommer senaste


En litet tjuvtitt på Assaultens fotsteg
 

mikko

Aktiv medlem
23 dec 2007
62
1
8
Östersund
Du har inte en till sån där pipa->vbands adapter? Isf tar jag en handlöst! :)
Nja, är väl bara svarva en, förutom att jag inte riktigt vet hur man får till radien mot pipan,
körde på frihand på min så det blev inte så snyggt (slätt) men tätt kommer det vara iaf.
 

mikko

Aktiv medlem
23 dec 2007
62
1
8
Östersund
Asker! Har ju 3 tum från turbon, är det bara kona ner den till 63 mot T-röret eller måste det vara 63 mm
en längre bit?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Asker! Har ju 3 tum från turbon, är det bara kona ner den till 63 mot T-röret eller måste det vara 63 mm
en längre bit?
Det är nog bara att köra med 3" ner till burken sen gör du t-röret i 3" också, kanske inte änns nödvändigt att använda en rörböj som t-rör heller då.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Boost III det låter ju vettigt det du säger. Dock är det ju skrämmande att en kompis till mig har beställt Topp & Kolvar från rk tek, och han vart rekommenderad å köra med Dropin kolvar samt deras Turbocut domes med org kompression.
Bad specefikt om en setup som skulle vara likvärdig stock(org komp) men bättre hållbarhet och kanske då lite bättre kylning.
Han har inte möjlighet å ändra mappen då han köpte mitt gamla Silber kit med Bullydog.

Har skickat iväg en fråga till dom ang det du skrivt om att den ökade durationen inte lämpar sig för turbo... Inte fått något svar än. SUCK!



Försökt läsa på mig lite och verkar vara många som tycker det funkar väldigt bra med Drop in kitet och turbo. Men nu är det ju jänkarna som säger detta å så vitt jag vet har vi ingen här i Sverige som kört med det?