Garage Pharrås - Pro Rmk och Assault

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Silber och bullydog mappningen förutsätter ju att motorn är original. DTR provkörde ju för något år sedan ett cylinderchims och justrerad topp som höjde prottiderna till typ samma som rktek verkar köra och det gav 0hk. Däremot när man justrerade på tändningen med tändkil så fick dom utlovad effekt. Provade detta själv men det verkar som ecu:n kompenserar bort tändkilen efter en liten stund på full gas. Så motorn blev väldigt ostabil i effekt leveransen.
Höga porttider och turbo är som att elda för kråkorna. På 1200an när jag provade turbo så hade jag portade cylindrar först med ca 208 i avgas durr men det blåste mest rakt igenom, gick att feta på hur mycket bränsle som hellst utan att stiften blev sura. Sen bytte jag till originalcylindrar och då gick den bättre och kunde faktisk bli surr.

En kompis köpte ett dropin kit i vintras och jag kan då inte säga att den gick nåt bättre än original.

Man ska inte lyssna så mycket på tjockisarna på andra sidan pölen...:)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
De finns möjligen bara en fördel med typ 208gr utblåsdurr och turbo = man kan köra väldigt högt statiskt kompförhållande innan det spikar. Detta pga att höga portar är samma som vassa kamaxlar i 4takt de ger lägre dynamiskt kompförhållande. Till turbo skulle jag satsat på Rk.teck wössner kolvarna som ska ha annan balans och kört org topplock.

Jag kan tänka mig man måste ha en tankbli med sig med turbo och 208gr porttider för 208gr utan turbo drar nog så mycket.

I de festa fall kyler org locken bättre än trimlock det beror helt på volymen och farten på vattnet inne i toppen. Skoterfabbrikanterna har bästa kunskapen att göra kyleffektiva lock så de flesta trimlock kyler sämre. De rk-tech lock jag har satt på watercross 800an har skrämmande stor volym inv som skulle kunna tala för badkarsvarning = microkokning pga för låg hastighet på vattnet men jag kan inte uttala mig om de kylar sämre än standardlock,,jag bara tror det.
 

mikko

Aktiv medlem
23 dec 2007
62
1
8
Östersund
Hmm! Vilken tur jag inte beställde turbo-toppen från rk-tek då! Blir ju dom
vanliga Wössner-kolvarna från rk-tek och orginaltopp. (kolvarna är specad 84.86 mm dia, clerence 0.16). Tydligen är det inte ovanligt med 2 tiondelar i spel med orginalkolvarna enl rk-tek sida.

Lite funderingar på oljesmörningen av turbon, hade tänkt köra som Asker och MTNTK, men såg boondocker hade kommit med en liten annan variant. Utan retur från turbon. Frågan är om man törs köra så eller om man ska kör på något man vet funkar.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Skulle nog gjort som jag har gjort alltså som MTNTK, på Bd kitet vet man ju inte än om dom gjort något mer i turbon. Ett lite mer safe alternativ skulle att göra som BD fast man fixar lite sämre tätning mellan lagerdelen och kompressordelen. Typ slipa bort 2mm av tätningsringen ut mot kompressordelen eller rent av plocka bort ringen helt, så skulle jag nog gjort om jag skulle gjort om det nu. Blir som MTNTK fast man slipper dra en utvändig retur för oljan så det blir bara snyggare.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
0,20 i kolvspel jisus crist inte underligt kolvar och cylindrar går väck! Jag läste att polaris tagit till måtten för Jänkare inte kunde lära sig varmköra ,,to stuped .
Ang Rk-tech toppar (ej dropin) så är de inget fel på utformningar squishfart/klämspalter/flamfarter/squishbredd de är bra val som både trimtopp och turbotopp. Sedan om de kyler bättre/sämre än standardlock vet jag inte jag bara misstänker att org locket kyler bättre. Ni kan ju tvinga Asker svarva om org locken till mer turbovänlig mått :)
 

Snorush

Välkänd medlem
2 nov 2011
290
0
16
Osel
Ja jag har mätt själv och det står även på förpacknigen till kolven .008-.009 clearance

kolla på pappret jag skrev upp det på nu och 0,22-0,23 fick olika varje gång jag mätte men där i krokarna är det då
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Ja jag har mätt själv och det står även på förpacknigen till kolven .008-.009 clearance

kolla på pappret jag skrev upp det på nu och 0,22-0,23 fick olika varje gång jag mätte men där i krokarna är det då
Vilket kolvmärke har du köpt ? Jag kollade på en sida som uppger borr vs spel och wössner som har bra rykte kör 0,13mm spel! wossner-piston-kit-polaris-800-rmk-dragon-2009-795cc-84-87mm
 

mikko

Aktiv medlem
23 dec 2007
62
1
8
Östersund
0,20 i kolvspel jisus crist inte underligt kolvar och cylindrar går väck! Jag läste att polaris tagit till måtten för Jänkare inte kunde lära sig varmköra ,,to stuped .
Ang Rk-tech toppar (ej dropin) så är de inget fel på utformningar squishfart/klämspalter/flamfarter/squishbredd de är bra val som både trimtopp och turbotopp. Sedan om de kyler bättre/sämre än standardlock vet jag inte jag bara misstänker att org locket kyler bättre. Ni kan ju tvinga Asker svarva om org locken till mer turbovänlig mått :)
Var ju motorer som gått 300 mil som hade spel på .008" till .009" (.20 till .23 mm).(Hittar inte vart
det står på RK-tek´s sida länre)
Han hade mätt 100 tals cylindrar och aldrig hittat någon som inte häll måttet. Problemet är kolvarna
och på minder än 160 mil så dubblas kolvspelet skriver han också.
Hittade lite spec. från polaris på deras kolvar
Kolvspel .103 till .141 mm limmit .009" (.23mm)
Mätte mina gamla kolvar(340mil) till 84.78, dock hade jag ingen micrometer bara digitalt sjutmått,
men mätte dom nya wössnerkolvarna till 85.86 med samma sjutmått.(mätte 10-20mm under
underkant kolvbult)
F.ö så ska Wössnerkolvarn även vara 27 gram lättare än orginal.
 

mikko

Aktiv medlem
23 dec 2007
62
1
8
Östersund
Ljuddämpare påbörjad

Bara röret till turbon kvar.

Ljuddämpare invändigt bild tagen underifrån

Utblåset, blir en fläns och sedan ett rör instucket i burken. inte färdigsvetsad.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Fan va snygg dämparen blir hur har du gjort rutmönstret?

Svar till mikko ang kolvspel----------------------------

Ja men då är det ju normalt spel både från wössner och Polaris 0,10-0,14mm med nya kolvar och 0,23mm sluta kolvar.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Var ju motorer som gått 300 mil som hade spel på .008" till .009" (.20 till .23 mm).(Hittar inte vart
det står på RK-tek´s sida länre)
Han hade mätt 100 tals cylindrar och aldrig hittat någon som inte häll måttet. Problemet är kolvarna
och på minder än 160 mil så dubblas kolvspelet skriver han också.
Hittade lite spec. från polaris på deras kolvar
Kolvspel .103 till .141 mm limmit .009" (.23mm)
Mätte mina gamla kolvar(340mil) till 84.78, dock hade jag ingen micrometer bara digitalt sjutmått,
men mätte dom nya wössnerkolvarna till 85.86 med samma sjutmått.(mätte 10-20mm under
underkant kolvbult)
F.ö så ska Wössnerkolvarn även vara 27 gram lättare än orginal.
Dom kolvar jag vägt har varit lättsre än 27g/st har för mig att det var närmare 50g/kolv lättare än original.
 

mikko

Aktiv medlem
23 dec 2007
62
1
8
Östersund
Fan va snygg dämparen blir hur har du gjort rutmönstret?

Svar till mikko ang kolvspel----------------------------

Ja men då är det ju normalt spel både från wössner och Polaris 0,10-0,14mm med nya kolvar och 0,23mm sluta kolvar.
Tack, inte nöjd med svetsarna men man kanske ska träna mer än 30 min på att tigga rostfritt också.
Använde brosans bead-roller till rutorna. En sån här:
http://m.youtube.com/watch?v=QNAqyRTTqqc
 

mikko

Aktiv medlem
23 dec 2007
62
1
8
Östersund
Gjorde ett 3 till 1 block av en gammal skrotax oljepump. För oljan till turbon, men började fundera på om jag måste ha 3 st "oljespridare" som sitter på blocket, är ju större hål i utgångarna på oljepumpen. (Den lösa kommer från motorblocket). Tänkte att dom större
hålen "själ" olja från dom återstående anslutningrana till motorn, så det blir minder olja till
dom. Någon som vet hur oljepumpen funkar?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Har inte märkt att min oljepump pumpar något mindre olja till lagren än förut, syns rätt väl när man luftar slangarna.
Jag kör med en ca 3mm tjock retur från turbon in till insugssidan på turbon.
Det enda jag märkt är maskinen drar mer olja sedan jag kopplade originalpumpen till turbon.
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Jag har inte fått speciellt mycket gjort på senaste, sjukdom å skit.
Utan min närvaro revs motorn ur och kollades kolvar och cylindrar, kolvspel på .26mm!
Åker in på honing till veckan sedan ska nykolvarna i och topp på :)

Fotstegen börjar ta sig iallafall
 

mikko

Aktiv medlem
23 dec 2007
62
1
8
Östersund
Har inte märkt att min oljepump pumpar något mindre olja till lagren än förut, syns rätt väl när man luftar slangarna.
Jag kör med en ca 3mm tjock retur från turbon in till insugssidan på turbon.
Det enda jag märkt är maskinen drar mer olja sedan jag kopplade originalpumpen till turbon.
Hitta igen bilden på ditt 3 till 1 block och insåg du hade nipplar från en gammal oljepump oxå, var ju helt säker på att du hade tagit dom från ett gammalt block, så det var 6 likadana nipplar, 3 till lagrerna och 3 till turbon. Då kommer det ju funka med min ombyggda gamla pump också..