Garage Pharrås - Pro Rmk och Assault

mikko

Aktiv medlem
23 dec 2007
62
1
8
Östersund
Jo! Börjar närma sig iaf. Har lite funderingar på några grejor, Har inte full koll på hur jag ska koppla brännsle ledningarna med brännsle regulatorn och extra spridarna? Var jag ska ta ut 12 VDC från skotern till AFR:en?
Sen råka jag beställa "Basic clutching" och trodde jag beställde Justerbara vikter men fick 10-72 vikter och 165-310 och 160-260 fjädrar och en rak 48 el. rak 50 helix. Ska byta ut viktern till Rooster-vikter iaf.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Kolla en bit ner på denna sida så ser du hur jag har kopplat bensinslangarna. Skulle väll egenlitligen haft pressade slangar men det har hittils funkat fint..
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=50347&page=112

Jo du lär nog behöva lite mer än 72gram :)
Afr:en har jag bara kopplat på befintlig 12v dc från kabelstammen, för du lär få pilla isär hela kabelstammen för att komplitera med alla extra kablar till vipecen.

Nu vet jag inte om du har köpt din vipec med alla tillbehör mm från bryce. Det gjorde jag så det ingick alla sensorer kablar och småslangar till btr mm.
Men följer det med slanagar så kasta dom för dom tål inte bensin utan dom sväller och kör med polaris genomskinliga oljeslangar istället 1000% bättre.
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Har varit lite tyst från min sida då jag mötts av lite motgångar :)

Vevhaveri... yttre lagren på båda sidor har svarvat tapparna så blir en utbytesvev.


Spricka i kedjehuset upptäcktes lite sent, iofs rätt lätt fixat med lite svetsarbete, hoppas det håller.

Inte hänt så mycket mer på min maskin, bussningsbyte i boggi och mattbyte.
 

mikko

Aktiv medlem
23 dec 2007
62
1
8
Östersund
Börjar vara klart för uppstart och stamtal till USA nu med lite kurs i mappning, blir spännande :)

Kopplat en del el, den jävel som påstod att det var lite el på en skoter...



Elschemat med lite konstiga färger


Monterat extra luftintag


Turbofäste 3.0


Inkoppling av BTR


Har haft lite problem att få tag i rätt vikter nu i alla klämdagar, alla som haft öppet har haft slutsålt..
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Hände en grej nu här i dagarna :)
Test av Vipec-programmet för att se att allt har kontakt

1h samtal med Bryce och sedan åkte skotern igång för en provstart.
1 ryck!
[video=youtube;t--0wMuFPrc]http://www.youtube.com/watch?v=t--0wMuFPrc[/video]

I övrigt tillverkades en TPS-provare för typ en hundring som en typisk bra-o-ha-grej


Fotstegen är klara till Assaulten, inte dubbat på bilden men det är också gjort


Ang veven så har jag fått tag i en utbytesvev så imorgon ska väl motorn få plockas ihop så att min maskin också börjar bli startklar.
 
Last edited:

^jocke

Välkänd medlem
28 okt 2005
329
1
16
39
Örnsköldsvik
Kul att det går frammåt. Vore kul med fler bilder, mycket detaljbilder är alltid lärorikt.
Lycka till i fortsättningen.
 

mikko

Aktiv medlem
23 dec 2007
62
1
8
Östersund
Har varit lite provkörning nu i helgen med resultat som är sådär...
Har fått feta på utav helv** på grundmappen för att skotern skulle röra sig framåt utan att dö.
Den går nu ok på tomgång och mellanregistret, "trailing" men AFR skjuter iväg på full gas.
Några tips och råd? Har skickat loggar och map till turboboyz så väntar på något svar därifrån också.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
156kpa på map? 1.56 bar är de med atmosfärtryck? Mgp kanske är 0.6bar ladd lr utläser jag de fel?

Är något galet med ditt bränsletryck kanske. Att den inte ökar i tryck när du får ladd. Du skulle haft en bränsletrycksgivare!

Du skulle haft prata med asker. Han har nog lite mer kött på benen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
När man kollar på afr så måste man tänka att den har ett litet lagg, så det som händer precis innan är det som är intressant. jag skulle säga att i detta fall så går den dyngfett och afr:en blir helt förvirrad då den börjar misstända, alternativt går på varvstoppet då det verkar vara en väldigt snabb fullgas plupp.
Hur mycket vikt och vilka övriga variatorgrejor sitter på nu?
Du kan kolla under ecu status om du har varit uppe på varvstoppet något, är inte alltid loggningen hinner registrera det.
 

mikko

Aktiv medlem
23 dec 2007
62
1
8
Östersund
När man kollar på afr så måste man tänka att den har ett litet lagg, så det som händer precis innan är det som är intressant. jag skulle säga att i detta fall så går den dyngfett och afr:en blir helt förvirrad då den börjar misstända, alternativt går på varvstoppet då det verkar vara en väldigt snabb fullgas plupp.
Hur mycket vikt och vilka övriga variatorgrejor sitter på nu?
Du kan kolla under ecu status om du har varit uppe på varvstoppet något, är inte alltid loggningen hinner registrera det.
Kör med rooster viktat 2+5.5+5.5=78g (från hälen och ut) 165-310 fjäder rak 50 helix och 160/260.
Den gör så med AFR:en även vid lugnare gaspådrag 18.7 på en gång, Dessutom är mappen för extraspridarna på fetad rejält på den loggen bara för att få någon respons på afr:en så kan vara som du säjer att den går dyngfett.
 
Last edited:

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Varning för långt inlägg!

Tänkte visa lite vad som hänt med min maskin på senaste.
Som skrivit innan så hade jag vev-haveri men fick tag på en utbytes när mellandagarna var över och här följer en serie bilder som togs under montering.
Om du gör detta, köp en komplett packningssats och byt alla o-ringar och packningar när allt ändå är isärplockat!
Och tänk på att jag kan ha missat något, ha fel, osv så gör inget du inte tror att du klarar av.
Bromsrengöring och tryckluft är din bäste vän

Började med att byta reed-blad då mina blivit lite naggade i kanten, och jädrans barr som hittar in överallt


sätt tillbaka reedsen och skruva dit insugen (dras med 12Nm)
Jag la övre halvan av blocket uppochner på två träklossar för att sedan stoppa dit veven.
Kolla noga så att alla spår, packboxar osv passar!
På med lite locktite flänstätning


Lägg på bottendelen och korsdra innifrån och ut (30Nm, Locktite! Se servicemanual för exakt ordning)
Var försiktig med drivningen för olje/vattenpumpen och kolla så att den verkligen hamnar i spår innan det dras åt!
Impellern dras åt med 13Nm, likaså oljepumpen och bultarna för locket åt vattenpumpen med 12Nm.
Motorfästena dras åt med 41Nm, glöm inte locktite.


Fram med cylindern!
Nu kör jag med RKtek Drop in kit och följer deras specar på kolvringsgap, dvs 0.45mm-0.50mm
Kika in https://www.youtube.com/watch?v=k991CIiKKyo
I med ringen i cylindern, tryck ner med toppen av kolven och mät, håll reda på vilken ring till vilken cylinder. Jag fick fila 3 av 4 ringar olika mycket. När du monterar ringarna, kolla vilken sida som är upp innan.


Dags att sätta dit kolvarna, passar på att byta nållager också när det ändå är helrenovering :)
Börjar med att sätta i låsringen i kolven på den inre sidan då jag kommer trä in kolvbulten från den yttre, lättast så.
Droppa lite tvåtaktsolja på nållagret och kolvbulten och sätt fast kolven i vevstaken, lägg gärna något för vevhuset innan låsring nr 2 ska dit, tråkigt att tappa ner någonting.
En del brukar undra vilket håll kolven ska vara vänd och är ibland brydd på att pilen kan peka åt sidan.
Ett enkelt knep är att titta vart stiften som fixerar ringarna är och vända dem åt det håll där de aldrig passerar några kanaler i cylindern. Eller helt enkelt, Mot Insugssidan.



Lägg på en oljefilm över hela kolven.
På med cylindern, hjälper att vara två, går utan men är lite jävligare utan rätt verktyg
Dras åt med 57Nm



Nytoppen som glänser så fint.
Ta loss alla nipplar, knacksensor osv från orginaltoppen och skruva dit
Knacksensorn 19Nm (Noga som fan, ingen locktite, rena gängor!)
Tempgivaren 24Nm med gängtätning
Nippeln till vänster ska vara vänd åt andra hållet än på bilden


Skruva fast toppen med 34Nm (Locktite! Blå silikon under bulthuvudet som tätning)
Dit med termostat och locket, 12Nm, locktite


Så till sidan av motorn, tillbaks med statorn (16Nm, Locktite) och triggersen(?), dessa dras med 7Nm
Kom ihåg att lägga kabeln rätt och glöm inte den lilla plastbiten som håller den på plats


Svänghjulet dras med 122Nm (Locktite)
Använde ett plattjärn med två bultar i för att hålla emot, se upp med att stoppa in något för långt i hålen då det finns risk att skada statorn.


För denna använde jag bara en skruvmejsel för att hålla emot, 12Nm

Locket med magnapullen ska också dras med 12Nm
 
Last edited:

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Tillbaks med Spridarna, kolla vilken som är till PTO och MAG sidan, lägg lite olja på oringarna.
Tillbaks med fuelrailsen, det är urfasat för spridarna så det går bara att sätta dem på ett visst vis.



Ställer in oljepumpen som var nerställt riktigt ordentligt


Justerar TPS


Rengör VESarna, kika efter sprickor i membranet och rensa från olja, smuts och granlöv.

Prylen som håller fast membranet dras med 19-24Nm, locktite
skruvarna som håller i locket 14-18Nm, locktite

Skruvar tillbaks Y-röret (30Nm) och den nedre kylarslangen fram innan motorn lyfts tillbaka i chassiet då det är sä jäkligt att komma åt annars



I med motorn, ta hjälp av en vän för att undvika för många svordomar.
Dra fast motorfästena med 54Nm


Fram med elhärvorna, klia dig i huvudet och börja leta.
Det går inte att sätta något fel då inte en enda kontakt är den andra lik, kika efter bra kabeldragningar, använd många buntband och titta NOGA så att ingen kontakt är glömd.



Rengjorda och servade variatorer, Sandpapper, tryckluft och bromsrengöring.

Snickrade ihop ett headlight delete-kit av lite spillplast jag hade och nu börjar det likna en skoter :)


Styrstången kapad 4cm, känns mycket bättre!
 

mikko

Aktiv medlem
23 dec 2007
62
1
8
Östersund
Hmm var ett tag sen man skrev här. Gick sådär med turbo'n, den skar under en provrunda på åkern under mappning. Fick den inte att gå som den skulle så skruvade ihop den utan turbo istället och körde resten av säsongen. Sen vela jag hela sommarn och hösten på vad jag skulle göra med turbon, men blev iaf att jag skruvade tillbaka grejorna innan jul och var ner till Motornord i fredags och fick den mappad i bänk så nu har jag iaf en mapp som inte är för snål.

Motornords specialbänk:eyebrows: stjäl en del effekt

bromspapper, effekten hamna lite lägre i varv än standardmotor. De två övre är med 0.5 bar ladd och de undre 0.3 bar laddtryck. (man får nog plussa 30 hk iaf, hoppas han bromsar en standard maskin så man får någon referens)


Så nu blir det till att mappa lite låg och del last blir lite högre belastning i bänk än i verkligheten. Och få till variatorerna.