Om jag inte minns helt fel så finns redan svaret på din fråga tidigare i denna tråd !Vad är det för mått på dämparna i framvagnen till min lynx gls 3600 l.c??
.
Om jag inte minns helt fel så finns redan svaret på din fråga tidigare i denna tråd !Vad är det för mått på dämparna i framvagnen till min lynx gls 3600 l.c??
Okeeej. takkarOm jag inte minns helt fel så finns redan svaret på din fråga tidigare i denna tråd !
.
:ciao: Kul att du är nöjd ! :ciao:Har ÄÄÄntligen haft möjlighet att prova den GLS som 2stroke så snällt lät mig köpa.
AHH så gott den går, så välpreppad och välskött.
Kort sagt stornöjd !
Den har jag kvar till pension...
Hej alla GLS ägare!
Nu har man fått kört GLS-3800 på riktigt.
Vi var 1st Rave 550 -08, 1st Rave 600 -08, 1st Rave 800 ho -04 & slutligen en Polaris XLT -95.
Klarade mig utan att köra fast en enda gång.
Flöt uppepå.
Men dom två nyaste maskinerna gick inte nåt vidare i djupsnön,
De fastnade 5 ggr.
GLS'en gick klockrent hela trippen på ca. 15 mil.
Inte är det någon större skillnad på prestanda mellan
Rave 600 och 800 och GLS 3800 heller.
Vid enklare tester i farter på 140 hänger man med bra.
Lite dålig back-shift är nog den enda bristen på min maskin vid tyngre före.
XLT 600 triple ägaren erkände att han har inte en sportslig chans mot GLS'en.
Känns trevligt att en 17 år gammal Lynx GLS 3800 Rave fortfarande hänger med storpojkarna på leden.
Jag är helnöjd !
Inte är den så törstig heller.
Runt 2 liter/mil är inte helt fel.
Mera roligt per krona är nog svårt att finna.
Gängan inne i själva Comet variatorn är väl av UNFÄr just på väg att ta bort primär variatorn på min GLS 3800 (comet 108) finns ju lite avdrage att välja på
(men har inte riktigt fått klart för mig vilken)....
men tänkte nog ta tricket med olja-skruv...
någon som vet vad det är för storlek på skruven som passar ?
Det mesta om sk. Y-lager kan du hitta här : http://www.skf.com/portal/skf/home/products?maincatalogue=1&lang=en&newlink=1_12_1Halo!
Ska byta sek. axel lagret på variatorsidan.
Nu har jag fått enligt ÅF att det är :
SKF lager YAR 205-100-2F
Hursom, är detta rätt lager ?
Mitt äldre ser nästan likadant ut dock är de på varitorsidan jämsmed, på detta sticker det ut 4-5 mm.
Jodå nu går motorn riktigt bra:rock:"Old GLS never dies, they just go faster"
:beer:He he he......,
Härligt att du visade var skåpet skall stå.
Har du fått motorn att gå rent och bättre nu ?
Har du trixat ännu med variatorerna ?
.
* Lufta oljepumpen innan du börjar att köra.Ska troligen börja köra in min 536 som borrats och med wiseco kolvar.
Tips under inkörning ?
1. Du har alldeles för högt tillslag som egentligen inte gör någon nytta då du troligtvis ej får ut det i marken...Jodå nu går motorn riktigt bra :rock:
1. Tillslagsvarvet ligger nu på ca 4800 som fortfarande är lite för högt.
Skall byta ut sekundärvariatorn mot en nyare från en Polaris XC-600 (1998) Har inte riktigt koll på vad det är för bestyckning i en sådan men förhoppningsvis funkar det bättre.
I ett senare skede skall jag kolla upp vilka vikter det är i primären och eventuellt byta mot 2strokes rekomendationer.
2. Har primärvikterna något med tillslagsvarvet att göra eller är det bara fjädern som påverkar ?
Jag menar: om jag har lättare vikter borde det krävas högre varv innan ramperna tvingar skivan innåt ?
3. Jag upplever att det är lite för klen back-shift.
Om jag kör ca 100km/h och sakta släpper gasen ner till 70km/h för att sedan ge fullt så får jag inte varvräknaren till 7800prm utan den stannar på 7400-7500rpm. Vid flera omtag kan det släppa. Troligtvis ligger remmen för långt ner i sekundären. Förmodligen är sekundären lite dåligt spänd. Detta gör att jag kan cruisa i 70 och bara varva 5500rpm. Ungefär som att åka på hög växel.
Vid start från noll är den riktigt rapp.
Man fick lite peppande kommentarer som: Den verkar ju gå väldigt bra den där !, ser nästan ny ut!.
På återhörande:ciao:
Tackar för det 2stroke, som vanligt !!!* Lufta oljepumpen innan du börjar att köra.
* HÖJ ( = sänk E-clipset ! ) nålarna ett steg under ca 10 mil
* Kör första tanken med ca 1% extra 2T olja i tanken.
* Varmkör ALLTID motorn då du har Wiseco kolvar, då håller dem läääänge.
Kör med tändstift utan R i beteckningen och justera elektrodavståndet till 0,45 - 0,5 mm
.
Av ren nyfikenhet, varför inte?Kör med tändstift utan R i beteckningen