"GLS" , The one and only...

adamsundiin

Medlem
17 nov 2013
12
0
1
Utansjö
ta inte bort separaten, är du osäker om den fungerar så kör en tank med oljeblandat samt fyll olje behållaren och håll koll på hur mycket olja den tar. slidmatningen behöver smörjning samt kanske nåt vevlager?.
var stiftet oboybrunt så får ben rätt mängd soppa, släkte mest troligt stiftet för att det var gammalt


Men den har ingen smörjning till det, det löste sig. Jag behöver bara stripa slangarna. Det är endå vakum som styr den. Tre slangar.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Men den har ingen smörjning till det, det löste sig. Jag behöver bara stripa slangarna. Det är endå vakum som styr den. Tre slangar.
Du måste ha smörjning till slidaxeln. Så du kan inte ta bort allt och tro att det funkar...
 

adamsundiin

Medlem
17 nov 2013
12
0
1
Utansjö
Men det räcker med att jag klipper sex gånger två på vardera slang och sätter en stripa uppe till separata samt ner till motorn med det så behåller den där olja där i. Det fick jag mig förklarat av en kille som är väldigt hemma på Lynx Gls 3600.

Men hur ska jag göra då, sätta en liten behållare så den cirkulerar runt i den eller tror du det räcker om man bara stripa igen så slangen får sitta kvar där.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Du måste komma ihåg att kolla nivån i slangen nån gång, för det kan läka lite olja i packboxar inne i motorn, och till slut blir det tomt...

Det funkar med bara slangar, om du ser till att oljan inte tar slut.
 

adamsundiin

Medlem
17 nov 2013
12
0
1
Utansjö
Du måste komma ihåg att kolla nivån i slangen nån gång, för det kan läka lite olja i packboxar inne i motorn, och till slut blir det tomt...

Det funkar med bara slangar, om du ser till att oljan inte tar slut.
Okej var det jag tänkte, förklarade kanske lite dåligt till en början. Men som sagt att hålla lite koll på det då. Annars kan man väll ansluta det kablaran till en liten oljebehållare om man skulle vilja?
 

Phantom

Välkänd medlem
1 okt 2013
127
0
6
Stor skillnad mellan GLS 3300 och 3600 ramma?
Är det mycket jobb att montera en framvagn från en GLS 3600 på en 3300?
Jag ser att styr stagen går fram på 3300 och 3600 på baksidan.
 

GlsDanne

Aktiv medlem
14 jan 2011
52
0
1
Ramvik
Har en fläktkyld Lynx Gls 3500 års 93 som jag har en fundering kring!
Har länge gått i tanken på att sälja det för att köpa något nyare och lite mer lekfullt! Inget ont om den finske stridsmaskinen men som alla vet är den inte den mest lekfulla och lätta skotern på marknaden
Men det jag undrar är vad man skulle kunna säga värdet är på en sån här skoter? Har haft den i några år och har gjort några saker med den.
Precis när jag köpte den påminde mattan mig om en gammal trasmatta som mormor haft! Så den byttes ut direkt. Varav det sattes på en 25/28mm matta med fina kammar. Det som även gjordes var att förlänga mattan/boggin pga att den nya mattan var längre än originalmattan. Det negativa är att jag inte vet den nuvarande längden.. ( om nån har en aning vad det kan vara skulle det vara väldigt tacksamt. Om det kanske står nångonstans? ) En sak är att lyftbågen som sitter bakom dynan blev nu förflyttad ca 2-3dm längre bak i och med nya mattan.
Det har även bytts stötdämpare och fjädrar i boggin.
Avgas packningar och diverse är även bytt! Men det finns ju självklart lite småfel här och där!
Det som skulle behövas bytas är väl slidesen skulle jag tro!

Kan även nämna att det är den svarta huven och dynan och inte den lila!!

Just nu har jag inga bilder men tänkte försöka ta några till helgen och lägga upp.

Så vad tror ni? Vad skulle man kunna vädera en 35a till idag? Har för mig att dom är ganska ovanliga och har även kanske ett litet samlar värde! Vem vet?
 

Froggen

Medlem
8 sept 2005
6
0
1
Sv: Variatorbyte på Lynx 3800

Jag har samma fundering g�llande en TRA 2 variator. Kan jag montera en TRA med 30 mm kona p� min 3800 m 583 motor. Variatorn har suttit p� en LYNX Cobra 583 och i och med det s� tycker jag att det rimligen borde fungera?
 

-Markus-

Prospect sledder
23 jan 2018
2
0
0
Är det någon som noterat att enligt instruktionsböckerna så ska en 3-8:a årsmodell 90 väga 225 kg tom och en 91:a 264 kg. Stämmer detta och i så fall vad är det som gör den stora skillnaden på 39 kg?
 

-Markus-

Prospect sledder
23 jan 2018
2
0
0
Räknar man 2-takts olja, kylvatten, transmissionolja och bensin så är det ca 27 kg, dvs då fattas 12 kg... Räknade ut vikterna på vätskorna mha densiteterna fast oljans densitet antog jag till 0.9 men den är nog egentligen lite lägre.
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Sekundär variator

prelli :


Original i alla GLS modeller sitter det en Polaris:eek: sekundär variator.
Det kan ju vara möjligt att den fortfarande sitter kvar !

OBS ! I de sista 3500'orna så sitter det en Bombardier sekundär variator, så det är ju möjligt att det är en sån som sitter där men då är även sekundär axeln bytt till en axel med 25 mm diameter.


Lägg in en bild på din sekundär variator här i tråden så kan säkert någon svara på vad det är för variator du har.



.
Finns du kvar med all kunskap two-stroke?
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Vad sitter det för konstiga munstycke i dessa maskiner? Liknar inget jag sett tidigare, det är som två olika hex-formationer per munstycke