"GLS" , The one and only...

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
GLS-3300R

Det är en GLS-3300R som jag har.
Var GLS-3300R ovanlig eller fanns det många ?
GLS-3300R var LYNX fabrikens tävlingsmodell och såldes aldrig till vanliga konsumenter hos handlaren.
Såldes bara till tävlingsförare med licens.

Vad skiljer då R modelllen ifrån en vanlig 3300'a :

* ÖHLIN stötdämpare.
* Dubbla pipor
* Fläkthjulet i aluminium istället för i plast.
* Något höjd kompression
* Något mera förtändning
* Extra hål i huven framför kylfläkten för mera kylluft.


Säkert någon som vet fler skillnader, men dessa är de jag kommer på just nu i alla fall... ;)



.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Sv: GLS-3300R

GLS-3300R var LYNX fabrikens tävlingsmodell och såldes aldrig till vanliga konsumenter hos handlaren.
Såldes bara till tävlingsförare med licens.

Vad skiljer då R modelllen ifrån en vanlig 3300'a :

* ÖHLIN stötdämpare.
* Dubbla pipor
* Fläkthjulet i aluminium istället för i plast.
* Något höjd kompression
* Något mera förtändning
* Extra hål i huven framför kylfläkten för mera kylluft.


Säkert någon som vet fler skillnader, men dessa är de jag kommer på just nu i alla fall... ;)



.
Har du eller någon uppgifter på hur många R som byggdes/såldes/finns i Sverige? Tycker man ser rätt ofta att de kallas R i annons, men det kanske är en del som är ombyggda i efterhand också?
 

Lynxx

Välkänd medlem
4 mar 2008
196
0
6
Jämtland
Någon som vet om det finns repsatser till soppapumpen som sitter på 36an ? Var visst ett skvaller hål i koppar90graders böjen som sitter på sugsidan å där sprutade det bensin. Hade parkerat neråt så trodde att hon var sur men var lite värre än så...
Nu har jag hittat en repsats som passade min pump i alla fall, den heter Duells 87-704 och var överaskande billig. 59 spänn. jag tyckte det var en packning för lite på sugsidan i förpackningen men det gick bra att återanvända en av dom som satt i pumpen(var membranet som troligen var största boven i dramat). Ska bli spännande att se hur länge min finska stridsvagn håller ihop den här gången... :D
 

lajne

Medlem
6 feb 2008
30
0
1
Jaaa, En vanlig Polaris P-85 variator passar utmärkt.
( enda trista är ju att det lär ta lite tid att hitta en vettig variator set up :eek: )

Väljer du denna väg så kan du ju med fördel använda LYNX'ens original sekundär variator, dock så måste du byta sekundär fjäder....
Läs igenom denna tråd så hittar du mera fakta ikring detta.

:hmmmm: Kanske du även skulle kolla up om vevaxeln är rak efter den dära smällen :hmmmm:

.
Vilken modell av p85 passar då? årsmod?
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Hej

Går de in en 38mm kammars matta i en gls 3300 88???
Många frågor om detta. Jag kör med 30mm kamhöjd på min och då har jag original drivhjul. Det är nog max kamhöjd utan att byta drivhjul och ha tillräckligt med plats. Sen har jag även tagit bort kylarskydden men det slipper du som har fläktkylt:-D
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
kan ju vara ide att posta här också.

Ni som är experter på dessa boggis borde ju kunna säga vad som är fel, eller hur? :)

från min tråd:

Inspekterade boggin på min rave 643 -93 med easyride boggie idag och märkte att det ser ut som att gasbehållaren på bakre boggidämparn har slagit ner i mattan väldigt hårt på något sätt då den är väldigt slipad på undre sidan som att den har legat i mattan ett antal gånger, och så är hela gasbehållaren böjd in mot fjädern och ligger och nöter mot fjädern.

Så vad är de som har gjort att detta har kunnat hända? Borde inte något annat bottna innan gasbehållaren kan lägga sig ner mot mattan eller är dämparen vänd fel väg (Gasbehållaren är alltså vänd neråt nu)?




 

zätabojj

Välkänd medlem
11 feb 2007
132
0
16
luleå
Hej!

Nu behöver jag lite hjälp hära...
Min sekundärvariator är helt slut så jag funderar på att byta den, men jag
hittar inga likadana så jag undrar om det finns någon annan som kan passa?

Jag har för mig att jag har sett nånstans att arctic cats rullkamssekundärer
ska passa men jag är inte säker på det.
Jag har för mig att jag har sett det i den här tråden tillochmed:hmmmm2:

Jag har en 3500a med en bombardier nu.

Nån som vet?:)

Mvh Simon
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Ni som är experter på dessa boggis borde ju kunna säga vad som är fel, eller hur? :)

Inspekterade boggin på min rave 643 -93 med easyride boggie idag och märkte att det ser ut som att gasbehållaren på bakre boggidämparn har slagit ner i mattan väldigt hårt på något sätt då den är väldigt slipad på undre sidan som att den har legat i mattan ett antal gånger, och så är hela gasbehållaren böjd in mot fjädern och ligger och nöter mot fjädern.

Så vad är de som har gjort att detta har kunnat hända?
Borde inte något annat bottna innan gasbehållaren kan lägga sig ner mot mattan eller är dämparen vänd fel väg
(Gasbehållaren är alltså vänd neråt nu) ?


kanske genomslagsgummina är bort plockade ?
alltså dom som sitter på boggie skenorna och ska ta i när boggien bottnar ?
Det sitter då inte några såna nu och på bilder som jag har sett på andra easyride boggis så ska de inte vara nått bak heller, men fram där finns det.

Jag börjar nästan fundera på om dämparn vart felvänd tidigare och att de är då alla skador blivit på den.

För om ni tittar på sista bilden så ser ni att de är lite gummirester i övre springan där. Och det borde inte kunna komma dit några gummirester om den är vänd den vägen som den var när jag tog lös den, mattan snurrar alltså åt ett håll där de inte borde sprätta upp gummi där. Så jag misstänker att gasbehållaren har vart vänt uppåt tidigare.

Frågan är bara om det går att rädda dämparen. Förslag ?
Dämparen skall sitta med behållaren neråt.

Har du inspekterat själva övre halvan av stötdämparen noga,
alltså där du har det gjutna fästet till gasbehållaren ?
Syns det att det har fått en smäll och är knäckt vilket leder till att gasbehållaren tar i fjädern ?

Är det några omborrade hål i chassiet för boggien på din maskin ?
Är C-C avståndet rätt mellan framre och bakre fästet i chassiet ?


.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Hej!

Nu behöver jag lite hjälp hära...
Min sekundärvariator är helt slut så jag funderar på att byta den, men jag
hittar inga likadana så jag undrar om det finns någon annan som kan passa?

Jag har för mig att jag har sett nånstans att arctic cats rullkamssekundärer ska passa men jag är inte säker på det.
Jag har för mig att jag har sett det i den här tråden till och med :hmmmm2:

Jag har en 3500a med en bombardier nu.

Nån som vet ? :)

Mvh Simon
Bombardier använder sig utav en axel diameter på 25 mm

Arctic Cat & Polaris använder sig utav en axel diameter på 1" ( = 25,4 mm )

Så med andra ord måste du fixa en sekundär variator ifrån Bombardier,
eller byta även axeln...

( Allt detta om sekundär variatorn står tidigare i denna tråd ! ;) )


.
 

zätabojj

Välkänd medlem
11 feb 2007
132
0
16
luleå
jaha jag visste att det var nått sånt iallafall :rolleyes:

men vad tror du om det här då: om man virar en 2 mm tjock plåtbit på axeln som distans till sekundären, borde inte det funka? :)
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
jaha jag visste att det var nått sånt iallafall :rolleyes:

men vad tror du om det här då: om man virar en 2 mm tjock plåtbit på axeln som distans till sekundären, borde inte det funka? :)
:rolleyes: Snarare en 0,2 mm tjock plåt ! :rolleyes:


Borde inte vara något som helst problem att få tag på en sån sekundär som du behöver ifrån någon tidig 90-tals Ski-Doo/Lynx ( de passar rakt av )
Kryllar ju av dem i diverse annonser ute på nätet.


.
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Dämparen skall sitta med behållaren neråt.

Har du inspekterat själva övre halvan av stötdämparen noga,
alltså där du har det gjutna fästet till gasbehållaren ?
Syns det att det har fått en smäll och är knäckt vilket leder till att gasbehållaren tar i fjädern ?

Är det några omborrade hål i chassiet för boggien på din maskin ?
Är C-C avståndet rätt mellan framre och bakre fästet i chassiet ?


.
Först och främst, tack för hjälpen!

Okej, är den rätt monterad om den är monterat med det gjutna fästet till gasbehållaren och själva gasbehållaren Framåt och neråt?

Har lämnat in dämparen nu till en kille, och han trodde nästan att det var bytt fjäder, och att de var det som gjorde att fjädern tar i gasbehållaren, i övrigt så finns det en spricka på insidan av fästet till gasbehållaren.

Nej, endast orginalhålen finns, så C-C måttet ska ju stämma då, men om du vet vad det ska vara så kan jag ju kolla.

Tidigare i tråden har jag sett att du rekommenderar att man borrar ett nytt hål i skenorna 35mm bakom hålen som finns,
kan jag göra det på denhär skotern också? (Lynx Rave 643 -93)
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
1. Har lämnat in dämparen nu till en kille, och han trodde nästan att det var bytt fjäder, och att de var det som gjorde att fjädern tar i gasbehållaren, i övrigt så finns det en spricka på insidan av fästet till gasbehållaren.

2. Tidigare i tråden har jag sett att du rekommenderar att man borrar ett nytt hål i skenorna 35mm bakom hålen som finns,
kan jag göra det på denhär skotern också? (Lynx Rave 643 -93)
1. Är själva fästet sprucket samt knäckt/böjt så måste du nog skaffa fram ett nytt fäste :(.

2. Jaa , denna modifiering passar fin fint även på din maskin.

Läs igenom denna tråd noga... Det finns en hel del TIPS gällande boggien och vad som skall kollas och hållas i skick för att få denna boggie att fungera optimalt.


Här en bild på dämare till dessa maskiner :




Mycket dålig bild på hur det skall sitta monterat :




.