Håller nya motorn i vipern?

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
så du menar att yama köparna skulle åka till japan, riva en ny motor för att se vad den har för saker "inombords" för att yama inte sagt att dom gjort motorn klenare. som asker säger så skriver ju alla andra märken precis vad dom ändrat i snurrorna (om än det nu är bra/dåligt i slutändan)
Nä inte Yamahaköparna, men de företag som utvecklar turbosatser MÅSTE ju ha koll på vad de säljer för något... Det är deras turbosatser som är problemet, inte ursprungsmotorn.

Att motorn var omdesignad framgick väl redan av rätt många andra detaljer dessutom - annan gjutning, flyttat oljefilter, "varvvilligare" osv och detta borde MCX ha följt upp innan man kör på som vanligt.

Nåja, de lär väl fixa det nu i alla fall, men de borde ha gjort det redan innan. Men MCX vill nog fortsätta att sälja turbosatser och det är ett seriöst företag så jag är inte orolig.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Är ju bara att byta stakarna&det som behövs för att få den att hålla med turbo, sen vad det kostar är ju en annan sak...
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Hjulboggie: Ja det är sant att yamahas åtaganden och garantier bara gäller om ägaren brukar den i originalskick.

Dock existerar inte en skotertillverkare i ett vakuum och yamaha kan knappast vara omedvetna om att väldigt många ägare modifierar sina skotrar. Om nu yamaha får en och annan avbeställning och eventuellt en liten försäljningsminskning så är det väl saker de får räkna med.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Sen är det ju väldigt konstigt att Yamaha USA erbjuder/talar om att det går att köpa till turbokitt(mpi?)& hur bra den blir med 180hk oavsett höjd man kör på... Yamaha USA kanske inte heller vet /visste om vad "nya" motorn pallar för, ganska dålig koll på läget?däremot verkar dom veta att alla andra konkurrenters maskiner blir tyngre ju mer man kör i snö:)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Yamahas mål med byte av vevstakar va nog ännu starkare stakar. När man kollar på bilder där de jämför de gamla med de nya intill varandra så är de nya bredare i botten anliggningsyta mot vevtapp. De är även större i yttermått så de ser bet starkare ut än de gamla vevstakarna.
De blev nog en materialmiss från dem som tillverkar stakarna men de är ju helt otroligt att de släpper ut dem helt otestade.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
en Yamaha som inte går att överladda blir en inte alls lika populär Yamaha. Att Yamaha inte har något ansvar i detta som Hjulboggi säger tänker jag inte kommentera. men de kommer ju inte alls att sälja lika mycket skotrar om deras motorer har blivit mindre hållbara.

vart hittar man bilder på dessa vevstakar så man kan jämföra?
 

Luggen

Välkänd medlem
2 nov 2012
162
1
6
Arvidsjaur
en Yamaha som inte går att överladda blir en inte alls lika populär Yamaha. Att Yamaha inte har något ansvar i detta som Hjulboggi säger tänker jag inte kommentera. men de kommer ju inte alls att sälja lika mycket skotrar om deras motorer har blivit mindre hållbara.

vart hittar man bilder på dessa vevstakar så man kan jämföra?

Hitta denna:
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
Intressant diskussion, hur många här har koll på om stakarna i er bil har ändrats från föregående år? Om så, varför meddelade inte biltillverkaren det? Dåligt av biltillverkarna, dags att reklamera bilen...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
målet var nog att kunna varva mer då motorn ska in i andra fordon
Jag tycker Yamaha teknikerna måste dra ner på saken eller så har de blivit strålskadade av kärnkraftsolyckan :bigsmile:

För nu när jag ser nya stakens kortare längd samt att den är tyngre så harmonerar de inge bra med högre varvtal eller högre effekter.
I normalfall när en motortillverkare eller trimmare vill varva mer och ha bättre hållbarhet samt mindre friktionsförluster = effekt så sätter man dit längre vevstake för att få mindre sidobelastning på kolv och cylindervägg. De är känt sedan 100 år tillbaka inget nytt med andra ord.
Man försöker även lätta vevstaken om möjligt inte göra den tyngre som de gjort nu????
På andra bilder jag sett ser man att de har breddat lagerytan mot vevtappen och om jag mins rätt även lagerytan mot kolvbult är bredare och de är de enda bra de gjort med stakarna resten är bara idiotiskt.
I den test jag såg någon trimfirma gjorde tålde org staken ca 11 ton innan den vek sig och den nya bara 6 eller 7 ton innan den blev ett S. De har med andra ord även valt sämre material till nya stakarna :tsk:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
894
113
Stora Blåsjön
Intressant diskussion, hur många här har koll på om stakarna i er bil har ändrats från föregående år? Om så, varför meddelade inte biltillverkaren det? Dåligt av biltillverkarna, dags att reklamera bilen...
Som sagt så är inte en skoter en bil, blir oftast bara helt fel att jämföra så. Alla andra skoter märken brukar vara väldigt duktiga på att informera vad som är ändrat inkl motorerna vid släpp av maskinerna.
Även fyrhjulingsmarknaden är duktig att informera om ändringar mellan årsmodeller. Tex för drygt 10 år sedan så på en suzuki fyrhjuling så var det 98punkter som var ändrad mellan en årsmodell, men det gick inte se med blotta ögat vad som var ändrat, däremot så var det allt från andra skruvar, omgjorda lättaredrev i växellådan, kanske något annat shims i någon dämpare mm, så det var nog mer en försäljningsgrej för att motivera nästa årsmodell och så jobbar oftast också skotertillverkarna, ja förutom yamaha då :)
Men grejen är den att informerar man tex som suzuki gjorde om i detta fallet om lättare drev i växellådan så kan man själv som konsument ha chansen att kolla lite djupare och dra egna slutsatser att lättare drev kanske inte är lika starka som dom gamla även om dom kanske håller för vad dom är avsedda för.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Kolven är lik från förr, det är vevaxel samt vevstakar som har ny utformning.
Nåt mer måste blivit ändrat.
Om topp, kolv och allt annat utom det du nämner ej är ändrat så finns bara två möjligheter om man kortar vevstaken.
1. Dom har ökat slaglängden på veven och därmed ökat cylindervolymen, vilket jag inte tror.
2. Dom har sänkt kompressionen rejält, vilket jag inte heller tror.

Nåt måste vara ändrat...
Eller finns nån ytterligare möjlighet?
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Nåt mer måste blivit ändrat.
Om topp, kolv och allt annat utom det du nämner ej är ändrat så finns bara två möjligheter om man kortar vevstaken.
1. Dom har ökat slaglängden på veven och därmed ökat cylindervolymen, vilket jag inte tror.
2. Dom har sänkt kompressionen rejält, vilket jag inte heller tror.

Nåt måste vara ändrat...
Eller finns nån ytterligare möjlighet?

Nu är inte jag en motorprofessor. Jag har dessutom inte sett kolven och jämfört med fjolårets, endast fått detta berättat för mig av fackfolk.
Men, cylindervolymen ändras väl inte om vevens radie är minskad i relation tillvevstakens ökade längd?
Ps. Jag är inte matematiker heller... :)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Komphöjden på kolven måste ju vara ändrad då nya staken är 2,1mm kortare.
Blir väldigt låg komp annars...

Ser nu att jag tänkte fel, eller läste bilden otydligt (Fast den va så tydlig), uppfattade det som att nya var längre, men så är ju inte fallet ser jag.

Så går det då man smygläser snowmobile i all hast då man är på toan på jobbet:p

Men åter, något mer måste vara ändrat.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nu håller vi på att halka iväg här, men vi får väl se det som en motorlektion...

Komphöjd, för de som inte vet:
Måttet från överkant av kolvtoppen ner till centrum på kolvbulten.

Slaglängd, längden som kolven rör sig mellan övre och nedre dödpunkt/vändpunkt.
Minskad slaglängd ger minskad cylindervolym.

2008-2015 års vevstake är enligt tidigare bild 120,5mm cc
2016 års vevstake är 118,4mm, alltså 2,1mm kortare.

Monterar man en sådan stake (118,4)tillsammans med befintlig vevaxel och kolvar så vänder kolven 2,1mm längre ner i cylindern jämfört med en 120,5mm stake. Både i övre och nedre dödpunkt.
Man får då en betydligt lägre kompression, detsamma som om man skulle montera en 2,1mm tjockare topplockspackning.

Skulle slaglängden på vevaxeln ökats med 2,1mm på radien så skulle kolven vända på "rätt" ställe
Men den skulle samtidigt vända längre ner med ökad slagvolym som resultat.

Ändrar man på komphöjden på kolven så att kolvbulten hamnar 2,1mm längre från kolvtoppen behåller man både samma kompression och slagvolym.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Intressant diskussion, hur många här har koll på om stakarna i er bil har ändrats från föregående år? Om så, varför meddelade inte biltillverkaren det? Dåligt av biltillverkarna, dags att reklamera bilen...
dom brukar nog ändra motorkoden då, den ändras ju ofta bara för att dom sänkt effekten i mjukvarand men samma block/topp och innandöme