Håller nya motorn i vipern?

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Nu håller vi på att halka iväg här, men vi får väl se det som en motorlektion...

Komphöjd, för de som inte vet:
Måttet från överkant av kolvtoppen ner till centrum på kolvbulten.

Slaglängd, längden som kolven rör sig mellan övre och nedre dödpunkt/vändpunkt.
Minskad slaglängd ger minskad cylindervolym.

2008-2015 års vevstake är enligt tidigare bild 120,5mm cc
2016 års vevstake är 118,4mm, alltså 2,1mm kortare.

Monterar man en sådan stake (118,4)tillsammans med befintlig vevaxel och kolvar så vänder kolven 2,1mm längre ner i cylindern jämfört med en 120,5mm stake. Både i övre och nedre dödpunkt.
Man får då en betydligt lägre kompression, detsamma som om man skulle montera en 2,1mm tjockare topplockspackning.

Skulle slaglängden på vevaxeln ökats med 2,1mm på radien så skulle kolven vända på "rätt" ställe
Men den skulle samtidigt vända längre ner med ökad slagvolym som resultat.

Ändrar man på komphöjden på kolven så att kolvbulten hamnar 2,1mm längre från kolvtoppen behåller man både samma kompression och slagvolym.
Självklart, my bad! Jag måste ha hört fel eller fått det luddigt förklarat för mig, troligen det förstnämnda. :)

Annars så har iaf Hurricane fått testat med nya stakar borta i us of a, och det funkade fint tydligen, läste dereas inlägg på ty4stroke. De hade kört väl över 300hk med nya stakar och pinnbultar, utan problem.
Mcxpress hade inte fått de nya stakarna i måndags. Men de har i alla fall en maskin på plats, samt en lös motor som borde vara på ingående för att köra tester på.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Ser nu att jag tänkte fel, eller läste bilden otydligt (Fast den va så tydlig), uppfattade det som att nya var längre, men så är ju inte fallet ser jag.

Så går det då man smygläser snowmobile i all hast då man är på toan på jobbet:p

Men åter, något mer måste vara ändrat.
Tobbe...
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
Nu håller vi på att halka iväg här, men vi får väl se det som en motorlektion...

Komphöjd, för de som inte vet:
Måttet från överkant av kolvtoppen ner till centrum på kolvbulten.

Slaglängd, längden som kolven rör sig mellan övre och nedre dödpunkt/vändpunkt.
Minskad slaglängd ger minskad cylindervolym. Slagvolym

2008-2015 års vevstake är enligt tidigare bild 120,5mm cc
2016 års vevstake är 118,4mm, alltså 2,1mm kortare.

Monterar man en sådan stake (118,4)tillsammans med befintlig vevaxel och kolvar så vänder kolven 2,1mm längre ner i cylindern jämfört med en 120,5mm stake. Både i övre och nedre dödpunkt.
Man får då en betydligt lägre kompression, detsamma som om man skulle montera en 2,1mm tjockare topplockspackning.

Skulle slaglängden på vevaxeln ökats med 2,1mm på radien så skulle kolven vända på "rätt" ställe
Men den skulle samtidigt vända längre ner med ökad slagvolym som resultat.

Ändrar man på komphöjden på kolven så att kolvbulten hamnar 2,1mm längre från kolvtoppen behåller man både samma kompression och slagvolym.
Om man ska vara pet noga..
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
så stakarna är 20,3mm kortare och kolvtoppen är 20,3mm högre från bulten. Nog om det

men, INTRESSANT! Har Yamaha helt enkelt har glömt att härda vissa stakar?? Isf är det ju en skandal att de inte erkänt och återkallat de serierna. Nu ska vi inte spåra iväg dock, men känns ju märkligt att vissa är härdade och vissa inte, helt klart
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Är ju rätt grov kvalle miss, trist för dom som köpt ut sina -16.
Men borde inte Yamaha åthärds det? Fast dom fixar väl bara maskiner som rasar(ej såklart överladdade)
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Kanske onödigt inlägg, men enligt en på jobbet så klarar de gamla stakarna av 12ton i en press innan de började ändra form, en ny klarade inte ens hälften. Nu har jag ingen aning om hur han pressade, men skillnad i hållbarhet verkar det vara iaf

Skickat från min E2333 via Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Kanske onödigt inlägg, men enligt en på jobbet så klarar de gamla stakarna av 12ton i en press innan de började ändra form, en ny klarade inte ens hälften. Nu har jag ingen aning om hur han pressade, men skillnad i hållbarhet verkar det vara iaf

Skickat från min E2333 via Tapatalk
Jag har sett ett sådant test på ett usa forum ,,,den nya klarade 6-7 ton och den gamla 11 ton innan de vek sig. Jag skulle inte ens tordas köpa en 2016 maskin utan turbo ens. De är nästan kul eller mänskligt att även Yamaha kan göra en motormiss. Om vi tar Polaris/ Ski-doo/Lynx så hyllas dem när de får fram "en" bra/hållbar årgång på motorerna :amuse:
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Tror vi fick förklaringen när Yamaha släppte sin 2017-lineup. Dom är inte dumma!!

Skickat från min E2333 via Tapatalk
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
De klenare stakarna i alla na-motorer så att deras nya turbo-motor säljer mer.

Skickat från min E2333 via Tapatalk
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Om den teorin stämmer, undrar om icke turboladdade modeller 2017 klarar turbo?
Finns ju piloter som vill ha 240 ponnies eller mer. Eller så kanske ngn köper utan turbo men vill ladda efter 2-3säsonger.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Turbon är en IHI rhf5b och verkar klara ~210hp, mer än d får man kanske bara skaffa större turbon å flåsade downpipe ist för ljuddämparen som sitter original.
Om na-motorer 2017 hade haft samma härdade stakar som klarar överladd hade nog inte mc xpress varslat 6st (sägs det?) och Yamaha hade nog sålt färre Sidewinders nästa år

Skickat från min E2333 via Tapatalk
 

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Mcexpress USA på facebook har skrivit följande.

"Phone has been ringing,Yes, MCXpress will have upgrade kit for the SideWinder and A/C 9000. Approx 250 Hp with Stock OEM Turbo ."