Och poliserna har varit efter mig flera gånger och än har det inte hänt nå, bara att dom ibland är oftare i området där jag bor, men nog kör jag lika mkt ändå.
Lätt MC borde aldrig ha funnits, men den håller på att försvinna då nästan ingen tar lätt MC kort. Alla kör trimmad EU-moppe av vilka vissa modeller bara är en strypt 125:a så det visar på att det brister i både mognad och riskbedömning. Enligt min åsikt borde 125: orna klassas som MC helt enkelt, man får vänta tills 18. Det är dock ingen ursäkt för att 16-åriga skoterförare skall få köra hur effektstarka maskiner som helst. Sen är det i båda fallen inte bara fråga om olyckor utan även hur skoterhobbyn uppfattas av gemene man, något som kommer att vara en faktor när det gäller huruvida vi kommer att kunna köra alls i framtiden.Och vad vill du påvisa med detta inlägg? Att omdömet är sämre vid 14-15 års ålder som dom flesta mopedister är vet nog dom flesta, kör man trimmat som dessutom är olagligt i trafiken blir det en helt annan sak.
Är det då befogat, om inte utbildning inte hjälper att ett år senare låta dom köra en lätt motorcykel i 120km/h på motorvägar? Samma åldersgräns du får köra 70km/h på en skoterled!
Du påpekar du effektbegränsningar på 70hk på en skoter skulle vara bra, men en lätt MC idag toppar en bra bit över 110km/h ungefär som en 700-800cc skoter med högkamsmatta!
Var är olycksstatistiken störst? Vilka regler låter som att isåfall behövas ses över först? Var finns dom största potentiella riskerna?
Människor utvecklas med åren men vill påpeka att gruppen 16-18 inte är särskilt representerade i olyksstatistik på snöskoter. Tror fortfarande på mer ansvar från föräldrar och ett teori och praktiskt prov men kanske med en prövotid på 2år.
Vi ju överens om att problemet inte enbart är okunskap om trafikregler, utan det är mycket i omdömet som brister. Men nog tror jag att omdöme och hänsyn går att pränta in i skallen på en 15-åring likväl, som på 16-åring. Och detta gäller som sagt både yngre mopedförare och skoteråkare.... Återigen det är inte den tekniska biten med hantering av fordonet och trafikregler/andra regler som är problemet. Det är omdömet och med risk att låta tjatig så kan man inte lära sig sådant på en kurs.
...
Men det bästa vore ju om det blev en bokstavskombination till på det vanliga körkortet, som typ "A" för MC, "B" för bil osv. Då tror jag att betydligt fler blir betydligt räddare om sin "Styrlapp" om det dessutom än tydligare kan bli påföljder vid eventuella trafikförselser med snöskotern (och mopeden) när man ska ta sitt bilkörkort
Det håller jag med om, lätt MC är ett riktigt körkort och sköter man sig inte ryker det precis som ett bilkörkort. Jag tror också att man måste hamra in i folk vad idiotbeteende kan få för konsekvenser inte bara för dem personligen utan för skoterhobbyn i stort. Då menar jag inte enbart beteende som kan leda till olyckor.Vi ju överens om att problemet inte enbart är okunskap om trafikregler, utan det är mycket i omdömet som brister. Men nog tror jag att omdöme och hänsyn går att pränta in i skallen på en 15-åring likväl, som på 16-åring. Och detta gäller som sagt både yngre mopedförare och skoteråkare.
Men det märkliga är idag att många av dessa omogna personer, mognar högst betänkligt (inte alla) när dom säljer "Moppen" och tar bilkörkort och börjar köra bil. Men när samma person sätter sig på snöskotern, så är plötsligt all hänsyn borta och mognadsgraden har sänkts betydligt.
Jag tror att mycket av just detta är knutet till körkortet.
På mopeden och snöskotern så är det idag ingen "Status" med förarbevisen, då dom inte är knutna till körkorten. Men som det nu i höst blir, så kan ju tydligen skoterförarbeviset kallas tillbaka vid trafikförselser. Då får ju förarbeviset en bättre status, så att även en 16-åring börjar nog tänka efter före.
Men det bästa vore ju om det blev en bokstavskombination till på det vanliga körkortet, som typ "A" för MC, "B" för bil osv. Då tror jag att betydligt fler blir betydligt räddare om sin "Styrlapp" om det dessutom än tydligare kan bli påföljder vid eventuella trafikförselser med snöskotern (och mopeden) när man ska ta sitt bilkörkort
Exakt, tror också att i stort sett varenda "Kotte" som kör snöskoter, egentligen vet vad för lagar som styr snöskotern.Det håller jag med om, lätt MC är ett riktigt körkort och sköter man sig inte ryker det precis som ett bilkörkort. Jag tror också att man måste hamra in i folk vad idiotbeteende kan få för konsekvenser inte bara för dem personligen utan för skoterhobbyn i stort. Då menar jag inte enbart beteende som kan leda till olyckor.
Om jag fick en skoter på 25hk när jag var 5 eller 6år och idag har jag en skoter på cirka 120hk och är 16år så vet jag att min pappa inte skulle säga att jag måste byta till en skoter med va då 50hk? Sen vad tror ni att skotermärkerna börjar göra speciella/begränsade skotrar för just sverige?Vid <16års ålder bestämmer föräldrarna MYCKET...
Om lagen då skulle vara skriven att du endast får köra fläkt upp till 70HP tror jag inte många skulle låta sina småttingar köpa några andra skotrar häller.
Skulle då inte mina!
Så sant. Och en epa el-strypning lär ju gå att få bort på en gång... :beer:Om jag fick en skoter på 25hk när jag var 5 eller 6år och idag har jag en skoter på cirka 120hk och är 16år så vet jag att min pappa inte skulle säga att jag måste byta till en skoter med va då 50hk? Sen vad tror ni att skotermärkerna börjar göra speciella/begränsade skotrar för just sverige?
Exakt! Det första min kompis gjorde när han köpte en 125a var att ta bort alla strypningar.Så sant. Och en epa el-strypning lär ju gå att få bort på en gång... :beer:
Sen som alla säger att det fungerar för MC; det gör det inte. Varenda en med t.ex. lätt mc kör ostrypt då det är noll chans att man åker dit då polisen måste bänka den...
Tror de som kör skoter och tar kortet när dom är 16 redan har kört skoter större delen av sitt liv.Om man sätter sig på en skoter när man är 16 år, så är det väl klart att man testar lite. Det är nytt, det är roligt.
Om man däremot väntar till man är 18 med att sätta sig på skotern, så är det ändå lika nytt, och precis lika roligt.
Så jag tror inte att det kommer hjälpa med att höja åldersgränsen 2 år.
Jag vet mycket väl att dom allra flesta kör skoter innan dom är 16.Tror de som kör skoter och tar kortet när dom är 16 redan har kört skoter större delen av sitt liv.
När man har tagit licensen är det nog inte första gången man kör skoter...
Herregud, sluta vara så fruktansvärt dryg och omogen!Nja. Men min den syns ändå inte från vägen och står oftast i garaget, och dit kommer dom inte in om dom inte har tillstånd för det.
Men det är ju sånt som händer när man kör cross utanför bana. Ska jag stanna och be om ursäkt åt poliserna? Och det finns 1000-tals personer som kör cross som jag gör. Och NEJ jag tycker inte det är coolt att köra ifrån polisen, visst det är ganska spännande och kul ibland men det är absolut inget jag skryter om. Och detta var en liten konversation som jag hade med yamaha_nisse.Herregud, sluta vara så fruktansvärt dryg och omogen!
Du är säkert jättehäftig med din cross när du smiter ifrån polisen för att sedan dagen efter berätta det för alla du känner.
Väx upp!