hetaste debatten på länge!
först och främst noterar jag att dom flesta talar i egen sak: yngre är emot förslaget och lite äldre gillar förslaget,tydligaste undantaget är Stig Larsson som därmed framstår som trovärdigast.
vad står då jag? (37 år)
för det första är jag generellt emot fler förbud då jag anser att sverige inte längre är ett fritt land som låter sunt förnuft råda.
denna värdering tänker jag inte blanda in mer här utan försöka hitta sakliga argument i stället.
1: i mitt hushåll har vi en 17 åring som kör mycket lugnare än mig,bland hans vänner finns egentligen bara en som beter sig illa,bland mina vänner gasas det betydligt friskare,speciellt av dom som inte har förarbevis.
2: det får väl anses vara klarlagt att folk kör även om man inte får, hellre 2st 16 åringar med förarbevis än en utan.
tar vi bort möjligheten att ta förarbevis vid 16 får vi kanske färre 16 åringar på skoter, men dom som kör ändå har inte fått lära sig nånting.
utbildningen kommer också att bli tuffare och förarbeviset dras av den som missköter sig.
3: effektbegränsningar? nja,detta funkar nog bättre i teorin än praktiken. man kan dö i låga farter och går skotern sakta är man mer benägen att hålla fullt hela tiden.
ungefär som det görs på moped och därför ofta orsakar olyckor trots relativt låg fart.
4: ska vi prompt skrika på förbud inom vår egen hobby så är det väl bättre att rikta energin mot dom stora problemen, t.ex. fyllkörningskulturen och skrikburkar.