Ja alla har väl vart med om haverier.. Å även jag..
Köpte mig min Pro X2 i november.. Hade väl som just börjat snöa men tog en vecka eller två innan man kunde ut på första riktiga turen.. Hann köra ca 20 mil när vi var ute i en polares stuga.. en av killarnas skotrar gick som en halt kamel så jag erbjöd han att låna min skoter medans jag värmde mig å tog mig en matbit i stugan.. Dock hann inte killen mer än 100-200 meter innan han fick tvärstopp på en sten.
Det man såg var ju knäckt trailingarm och krökt styrstag.. men det visade sig vara lite mer än så..
Detta var skörden av mötet.. vänster trailingarm, infästning, fotplatta, styrstag, plus att vi fick banka å värma till lite plåt vid bandtunneln..
Efter en kvälls demonterande så såg pärlan ut såhär..
Men två veckor senare så var allt på plats igen. Skotern hel å gick bättre än aldrig förr (den gick iaf)
Första turen efter jag fått ihop den så vart det en hel helg i pudret.. men sen på vägen hem (sista milen) så hittade jag en skatt gömd under den djupa snön (även kallad vägtrumma)..
Ja då var det högersidan som fick sig en likadan behandling som vänster veckorna innan.. verkade inte tagit lika hårt men lix förbenat var den av..
Samma historia här.. Det som fick lagas nu var höger trailingarm, infästning, fotplatta och banka bandtunnel här med..
Hade en ny balja liggandes så den fick jag byta redan vid första smällen (den gamla hade en spricka)..Nu så är dock denna sida lagad så nu ska väl man vara skonad från strul ett tag framöver.. Har även förstäkt bandtunneln vid infästningen för trailingarmen nu. Passade även på att renovera bromsarna, kedjehuset å bytte till en ny matta när lix allt var isärplockat.. Plånboken hade nog fått största smällen om man inte hade vänner på fördelaktiga arbetsplatser.. Trailingarmarna och infästningarna visade ju sig itne vara dom billigaste sakerna man kan köpa i en gottebutik.. Fast det vet man ju hur det slutar.. Snart är man där igen.. Återkommer väl vid nästa närkontakt med ett stort, hårt, väl ankrat föremål..
P.S... Måste passa på å tacka mekanikern min som lagt ner några ofrivilliga och frivilliga timar för att få den att gå igen..
Köpte mig min Pro X2 i november.. Hade väl som just börjat snöa men tog en vecka eller två innan man kunde ut på första riktiga turen.. Hann köra ca 20 mil när vi var ute i en polares stuga.. en av killarnas skotrar gick som en halt kamel så jag erbjöd han att låna min skoter medans jag värmde mig å tog mig en matbit i stugan.. Dock hann inte killen mer än 100-200 meter innan han fick tvärstopp på en sten.
Det man såg var ju knäckt trailingarm och krökt styrstag.. men det visade sig vara lite mer än så..
Detta var skörden av mötet.. vänster trailingarm, infästning, fotplatta, styrstag, plus att vi fick banka å värma till lite plåt vid bandtunneln..
Efter en kvälls demonterande så såg pärlan ut såhär..
Men två veckor senare så var allt på plats igen. Skotern hel å gick bättre än aldrig förr (den gick iaf)
Första turen efter jag fått ihop den så vart det en hel helg i pudret.. men sen på vägen hem (sista milen) så hittade jag en skatt gömd under den djupa snön (även kallad vägtrumma)..
Ja då var det högersidan som fick sig en likadan behandling som vänster veckorna innan.. verkade inte tagit lika hårt men lix förbenat var den av..
Samma historia här.. Det som fick lagas nu var höger trailingarm, infästning, fotplatta och banka bandtunnel här med..
Hade en ny balja liggandes så den fick jag byta redan vid första smällen (den gamla hade en spricka)..Nu så är dock denna sida lagad så nu ska väl man vara skonad från strul ett tag framöver.. Har även förstäkt bandtunneln vid infästningen för trailingarmen nu. Passade även på att renovera bromsarna, kedjehuset å bytte till en ny matta när lix allt var isärplockat.. Plånboken hade nog fått största smällen om man inte hade vänner på fördelaktiga arbetsplatser.. Trailingarmarna och infästningarna visade ju sig itne vara dom billigaste sakerna man kan köpa i en gottebutik.. Fast det vet man ju hur det slutar.. Snart är man där igen.. Återkommer väl vid nästa närkontakt med ett stort, hårt, väl ankrat föremål..
P.S... Måste passa på å tacka mekanikern min som lagt ner några ofrivilliga och frivilliga timar för att få den att gå igen..