Hopplöst svårstartad polaris

fatmax

Medlem
27 dec 2012
22
0
1
Finland
Har en Hopplöst svårstartad polaris xlt -93 när den är kall Kompression finns å bränsle får den å nya tändstift men vill tydligen inte tända på mer än en cylinder när den är kall om och när man får igång den vaknar dom 2 andra cylindrarna till liv. när den sen är igång och blir varm är det inga problem startar hur bra som helst. Men att dra i 45 min å få ett förbenat svettbad är ju inte vad jag gillar. så vad är problemet
 

RonnyK

Välkänd medlem
14 dec 2008
456
1
16
Malå
Kan det vara fukt någonstans som fryser när det är kallt och tinar upp när motorn är varm och det blir varmt under huven?
 

fatmax

Medlem
27 dec 2012
22
0
1
Finland
Ett litet tillägg, Har ny soppa och ny rengjorda förgasare. Bränslet kommer till alla tre cylindrar. Men tänder bara på en när den är kall.
 

fatmax

Medlem
27 dec 2012
22
0
1
Finland
Inte vad jag hittar iallafall. Men den gick ta mej tusan inte att starta i sommras heller vid +20. Hade samma problem förra vintern. Dom 10 första gångerna på säsongen är det inget problem, men sen börjas det
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Känner igen problemet mycket väl.
Min surar ner sig omedelbart när den är kall och man byter och värmer stift på löpande band innan den går igång.
Har renoverat alla 3 förgasarna och letat fel, och det enda som har gjort det bättre var när jag bytte ut och justerade in chokevajrarna så att dom inte hänger upp sig och håller choken öppen.

Men bra är den fortfarande inte...och numera startar jag den uppe på släpet för att slippa släpa upp den på släpet igen när man ger upp.

Så kolla choken om du inte redan har gjort det.. här kan du se hur den bör vara inställd.
http://pmpsportfoto.se/bilder/sidan_403.pdf
 

fatmax

Medlem
27 dec 2012
22
0
1
Finland
Choken borde fungera som den ska, har gjort samma sak som du skrev. Det ända jag kan komma på är spännings problem, men varför fungerar en cylinder kall o alla tre varm... Börjar bli jävligt trött på apparaten
 

GTA

Välkänd medlem
12 sept 2006
332
0
16
Har du kollat kompet på alla cyl? var det lika.. kan ju vara så att du har för lågt komp på de 2 som trilskas. när dom blir varma så går de.

kolla komp. både varm & kall.
 

filofax123

Aktiv medlem
9 jan 2009
59
0
6
Kolla så att membranet i bränslepumpen är ok. Är det trasigt så fortsätter bensinen att rinna när motorn stängs av. Dvs den är toksur när du ska starta den om den stått ett tag! Hade detta fel på en mxz 800. Bytte pump och fick därmed smalare armar, då den startade direkt! Värt att kolla tycker jag!
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Jag skule gått igenom elen, spolar och annat påverkas fort av värme/kyla. Och eftersom du säger att komp och bränsle finns så känns de som elfel, då komprimerad luft/bränsleblandning och gnista blir pang :)
 

leftrustle

Aktiv medlem
27 aug 2012
68
0
6
Umeå
Har samma problem med min XLT -96, kanske inte behöver hålla på 45 minuter men tillräckligt länge för att bli irriterad...
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Prova att skifta tändhatt mellan två cylindrar , den som trular och en bra , se om felet följer med , då kan du ju utesluta tändfel .

Kan vara packbox problem oxå , mellan cylindrarna i vevhuset .
 

fatmax

Medlem
27 dec 2012
22
0
1
Finland
Tror jag funnit problemet, Lånade en annan komp mätare o gjorde en ny koll. Alla cylindrar var jämna MEN bara ca. 6 kg/ cylinder.... Blir väl å plocka sönder skiten å se vad felet är. Kolvringarna kan det va eller nå stefa tätning på vevaxeln.
 

fatmax

Medlem
27 dec 2012
22
0
1
Finland
Plockade bort cylindrarna av motorn å alla 3 hade påkänningar av repor på insugssidan, inga djupa repor men ändå. Kan inte förstå pga. vad, insugsgummina e hela, förgasarna inställda som dom ska va, luftfiltret hel o ok....
 

fatmax

Medlem
27 dec 2012
22
0
1
Finland
Njaa.... Kollade med en kompis som servar polaris å han menade att det hör till märket med små repor på insugssidan. men att det troligtvis sitter i vevhuset och tätningarna. Vet inte vad det kostar i sverige men i finland e de skit dyrt att fixa, Billigare att köpa en beg. motor med tanke på skoterns ålder....
 

fatmax

Medlem
27 dec 2012
22
0
1
Finland
Har efter flera dagars uppehåll Tagit mej en titt på motorn igen, fick en liten ide och prövade den. Tömde ut gammalt bensin ur vevhuset på motorn och hällde diesel i det mittersta vevhuset varpå 1vevhuset fylldes på ca 2 sekunder och 3 på ca 20 sekunder till samma nivå.....
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Prova att skifta tändhatt mellan två cylindrar , den som trular och en bra , se om felet följer med , då kan du ju utesluta tändfel .

Kan vara packbox problem oxå , mellan cylindrarna i vevhuset .
Finns inga packboxar mellan vevhusen,är i sedvanlig"gammel"polaris,labyrint tätning på mitten ut mot höger&vänster.
Är pumpen kollad?flotör nivån kollad?har varit med om att flotörerna"sjunker"ner mer än vad dom ska,vet inte vad det berodde på,men det var på vanlig rund mikuni 38a.(indy 600)men ifall du har det problemet,så borde vevhus vara fyllt i bensin,tror det finns avtappning i botten på vevhuset för varje cyl.,borde nog vara det på xlt/xcr trippeln åxå.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Har efter flera dagars uppehåll Tagit mej en titt på motorn igen, fick en liten ide och prövade den. Tömde ut gammalt bensin ur vevhuset på motorn och hällde diesel i det mittersta vevhuset varpå 1vevhuset fylldes på ca 2 sekunder och 3 på ca 20 sekunder till samma nivå.....
Var det mkt.gammal bensin du tömde ut?
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Kolla så att membranet i bränslepumpen är ok. Är det trasigt så fortsätter bensinen att rinna när motorn stängs av. Dvs den är toksur när du ska starta den om den stått ett tag! Hade detta fel på en mxz 800. Bytte pump och fick därmed smalare armar, då den startade direkt! Värt att kolla tycker jag!
Kan ju vara detta åxå,liten läcka i membranet,så rinner det in via vacum sidan&ner i vevhuset,reporna i kolvarna är std.har dom gått sina mil.så har dom nästan alltid det,inget å bry sig i,OM det inte finns små sprickor nertill på kolvarna på insugs sidan,reporna kommer troligt vis av att det är kolvstyrt insug=kall luft direkt mot kolv skirten&ibland lite snö:eek:h:(dvs,gammal hederlig 2-t konstruktion)