hoppskoter

800polaris

Välkänd medlem
19 nov 2010
150
0
6
24
Hassela
Hej pojken är en 11åring som vill börja hoppa ... han vill helst ha non 440 vad är bäst till han :confused: göra några korta skutt :wof:
 
Last edited:

toml

Aktiv medlem
13 sept 2010
80
0
6
Om jag inte missminner mig helt så är det väl samma märke på IQ 440 och Shift 550?
 

pwetter

Välkänd medlem
30 nov 2009
158
0
6
haha, du har rätt toml! :p men en 440 av vilket slag som helst är en bra hoppskoter.. Skulle nog rekomendera en snopro eftersom de är till en 11 åring, då man står som en cowboy på rev:en osv.. Tror att den är smalast :) för övrigt väldigt fin skoter!
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
köp han en rave 550, duger gått och väl, skulle han nu av nån anledning inte vara nöjd så äre ju bara slänga på dämpare från Re:n och förstärka men tror det är länge innan han får den att delas på två
 

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
Med tanke på att folk tävlar med 550is och gör väldigt långa flygturer så kan jag säga redan nu att en rave 550 räcker och blir över.
 

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
Okej,men då kommer den inte gå lika länge och vara lika driftsäker som en 550. och till en 11åring som inte tävlar räcker org fjädringen.
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
håller med, känns inge annat än onödigt att köpa en iq 440 till en 11åring som inte når ner till fotstegen från dynan än, nä men finns ingen chans i världen att han kommer köra sönder den och vara missnöjd med dämperiet tror jag
 
C

CROA

Du gör helt rätt i att satsa på något helt annat än en 550.
Hellre en maskin som grabben kan växa och utvecklas i än något som redan i dagsläget är föråldrat.
En 440 behöver inte vara mindre driftsäker än en 550 bara du bestyckar in den för rätt slags användning.

Finns möjligheten för dig så hade jag kanske kikat på att importera en 600RR från tex Finland eller kanske leta en oreggad i sverige om det enbart är priset som spelar in. Detta nu om grabben tex efter några år på maskinen vill testa på att börja tävla.
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
man kan gått och väl utvecklas på en 550 då den blir mycket mer lättkörd och om han ska prova på crossbanan så funkar en 550 grymt bra.
 
C

CROA

440 motor är inte på något sätt svårkörd, det är en motor som lever på varv där det i princip inte händer så mycket mer efter halvgas förutom att varvet ökar. Vist den har ett högt tillslag men det lär man sig leva med (Kallas utveckling) eller så kastar man i en fjäder med mjukare starttryck. Det finns inget som heter kraft i en 440 motor, det har jag fått erfara efter både en rev 440 -04 och IQ 440 -06.
IQ chassit är svårkörd men grabben kör ju redan på en RR så där finns ju inga som helst problem och han utvecklas även där som förare.

Vist kan du börja testa en 550 på bana, men om det nu är kul och grabben vill fortsätta då blev det genast väldigt dyrt. Nya stötdämpare, förstärkningar, ny matta m.m.