hoppskoter

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
En lynx 550 passar nog ypperligt åt en 11åring, dämparna på en 440 är nog att skjuta över målet, sen är nog en 550 med sin vikt lite trevligare för en 11åring. Annars är jag den första att påpeka 440ins förträfflighet, Är inte nå större fel på iaf rotaxen mer än samma "fel" med infettade lager å dålig packbox som på 600/800. Sen går det säkert å leta upp nån som åkt cross med 550 för att få dämpare omschimsade om dom är för mjuk.
 

800polaris

Välkänd medlem
19 nov 2010
150
0
6
24
Hassela
Du gör helt rätt i att satsa på något helt annat än en 550.
Hellre en maskin som grabben kan växa och utvecklas i än något som redan i dagsläget är föråldrat.
En 440 behöver inte vara mindre driftsäker än en 550 bara du bestyckar in den för rätt slags användning.

Finns möjligheten för dig så hade jag kanske kikat på att importera en 600RR från tex Finland eller kanske leta en oreggad i sverige om det enbart är priset som spelar in. Detta nu om grabben tex efter några år på maskinen vill testa på att börja tävla.

Grabben vill inte tävla han vill bara hoppa i ramp hos grannen... så ... men han vill ha en iq ska man importera ??? Vet du non hemsida ?? eller ska man köpa en iq 440 hät i sverige äter dom kolavar mycket...
 

sexid

Välkänd medlem
19 jul 2010
232
0
16
övik
hade garanterat köpt den om den bara ska användas till ramp, dessutom har jag en fmx dyna som ni skulle kunna byta imot så att han kan trixa lite när han lix är på gång.
 
C

CROA

Grabben vill inte tävla han vill bara hoppa i ramp hos grannen... så ... men han vill ha en iq ska man importera ??? Vet du non hemsida ?? eller ska man köpa en iq 440 hät i sverige äter dom kolavar mycket...
Det dyker titt som tätt upp importerade oreggade maskiner på Blocket.se, annars kolla finska annons sidor osv.

En 440 behöver inte äta kolvar så länge den är korrekt inställd, ska den dessutom bara gå som hopp maskin i ramp osv så finns det inte heller någon anledning till att ta ut max ur maskin och därmed istället köra på en mer safe inställning och spara både kolvar och motor.
 

800polaris

Välkänd medlem
19 nov 2010
150
0
6
24
Hassela
Det dyker titt som tätt upp importerade oreggade maskiner på Blocket.se, annars kolla finska annons sidor osv.

En 440 behöver inte äta kolvar så länge den är korrekt inställd, ska den dessutom bara gå som hopp maskin i ramp osv så finns det inte heller någon anledning till att ta ut max ur maskin och därmed istället köra på en mer safe inställning och spara både kolvar och motor.
Okej då ska man nog kanse kolla på en 440 då ...
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
jag tycker också du ska gå på en 550. och nått om 55s går dåligt är inte sant jag körde en korrekt inställd rev 550 09? för bana och den skoter skrämda skiten ur mig runt banan och ihop ! kraften som fanns räckte till och blev över!
 

sexid

Välkänd medlem
19 jul 2010
232
0
16
övik
hahahahaha perfekt skoter?!? en pro maskin till en 11a åring som ska hoppa ramp känns rätt meningslöst :p
 

Psyknallen

Välkänd medlem
8 sept 2010
102
0
6
Gävle
Om du ska importera skotern så får du räkna in moms, tull och frakt och registreringskostnader. Så det kanske inte blir så mycket billigare?
 

GbEbE

Välkänd medlem
9 mar 2010
309
0
16
östersund
har sedan jag var 10 bast kört min indy 440, och är nu 15. kan säga gott och väll att jag har utvecklats som förare, att ge en elva åring en iq 440 är väll lite å ta i må jag säga. en rave 550 skulle räckt och blive över så som dom andra här har skrivit.
 

grundsjöbon

Välkänd medlem
13 jan 2012
186
0
6
28
grundsjön och härnösand
till "CROA" ja ibörjan har du rätt att en 440 lever på varv, men att det inte är så mkt kraft i en 440, har du nån gång kört en lynx racing 440 -04?? pröva och sen kan du yttra dej om "lite kraft" den är ju riktigt våldsam i alla lägen!