Hur får jag min mxz att resa sig?

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Jag har drevat ner den 3 kugg, har att den ska varva 8200, ny 38mm matta, släppt på balataremmarna, har dock inte löst nått på bakre boggiedämpen för jag vet inte hur man gör, (någon som kan säga)? men den reser iallafall inte.
någon som vet hur jag ska göra? har inte råd med något V-kit men kom med förslag

Tack på förhand!
 

procep

Välkänd medlem
30 jul 2010
346
0
16
Tror frtf att du måste trixa lite med boggien. Främre dämparn spänner du max, bakre släpper du max. ta inte bort stopklossarna ibak, ställ in dem så axeln kan skjutas så långt bak som möjligt vid bottning. (stopklossarna är dem rektangulära svarta plastbitarna med alu i som går o vrida på)
sen hade en 44matta vart en stor hjälp, 38:an biter betydligt sämre och skottar mindre snö så maskinen får svårare att resa på sig.
Du behöver inte köpa nå dyrt variatorkit utan goggla dig fram och leta primär fjäder +vikter. där finns det en stor skillnad i motorkaraktär att hämta.
sen är det bara att åka ut o öva öva o öva. varje maskin beter sig olika, använde samma teknik på min iq rr som på lynxen jag hade innnan, det funkade inte kan jag säga! du måste lära dig när du ska trycka och hur du ska trycka med kroppsvikten för o få maskinen o resa sig.
Min kusin kör en skidoo xrs 600 rev chassie, han har samma problem som dig, dock mixtrar han för fullt o har nog snart fått kläm på det.
Vill du att maskinen ska resa sig utan minsta ansträngning får du nog byta till en 800a.
 

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
De viktigaste har du ju glömt för att få det att resa, primär+sekundärfjädrar + variatorvikter.. ca 150-200€ har du allt! OM DU INTE har råd med kompeltt kitt med helix alltså..

hade ju din nuvarande matta, 2 kuggar ner, och vikterna + fjädrarna.. och de räckte ju mycket väl för att få ett 50 meters res

Edit: Tittade genom allt nu i duells katalog.

200-320 (Duell katalog: TEAM: 801-210141-002 eller EPI: 80-10105 ) Om jag minns rätt bytte jag den till en team 230-350 (801-210141-004), som senare också tydligen sitter på Cudneys kit som jag beställde till iår. 99% säker att de var den..

200-300 (cudney fjäder) i sekundären, så typ 180-300 bör ju funka bra (801-210281)

Och vikterna 801-930954

åk till Jussis motor på åland och beställ om du vill ha, minns att dom beställde en hel del från duell..
 
Last edited:

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
procep: Tackar, får väll bara lov att öva då.

snodddas: Jag har släppt på dom max

JANIJANI: Behöver jag bara fjäder samt vikter till primären eller måste jag har ha till sekundärvariatorn med?
 

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
JANIJANI: Behöver jag bara fjäder samt vikter till primären eller måste jag har ha till sekundärvariatorn med?
Du behöver 1st fjäder till både sek och primär och endast 1 set med vikter.. finns bara vikter i en variator
 

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Du behöver 1st fjäder till både sek och primär och endast 1 set med vikter.. finns bara vikter i en variator
Okej. Jo jag vet att det bara finns vikter i primären. De nummer som du skrev tidigare, är det dom jag ska ha? jag menar att det är dom rätta?
Tack för svaren!
 

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
Okej. Jo jag vet att det bara finns vikter i primären. De nummer som du skrev tidigare, är det dom jag ska ha? jag menar att det är dom rätta?
Tack för svaren!
Japp det är ur skoterkatalog 2013, åk in och fråga vad dom vill ha för delarna och beställ om du vill ha.. Sen får du nog inge skidlyft när de inte finns botten att greppa ii ännu..

Dämparna + balata rörde jag inte alls

[video=youtube;IQPef217s_A]http://www.youtube.com/watch?v=IQPef217s_A[/video]
 

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Okej blir nog att åka till Jussi då! Såg lite på dina filmer igår och det såg bra ut. 3kugg nerdrevat och det som du tidigare skrev med fjädrar i vikter borde ju bli till någgi :)
Tack!
 

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
Okej blir nog att åka till Jussi då! Såg lite på dina filmer igår och det såg bra ut. 3kugg nerdrevat och det som du tidigare skrev med fjädrar i vikter borde ju bli till någgi :)
Tack!
Jo men vill du att de ska resa ska du leta dig till en åker med långt gräs, där greppar det bäst när det inte finns alls nån botten nu..
 

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Jo jag håller med! det ska bli nån plussgrader och kanske lite regn här på kommande och då fryser allt sen när det blir minus så det blir bra båtten.
 

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Jo men vill du att de ska resa ska du leta dig till en åker med långt gräs, där greppar det bäst när det inte finns alls nån botten nu..
Du länkade 2st primärfjädrar, vilken ska jag ta? 801-210141-002 eller 801-210141-004 ?