hur fin å bra måste den vara egentligen?

merin

Medlem
30 okt 2006
30
0
1
Jag är ute efter en skoter som jag kan ta utanför leden ganska ofta också. Liksom tuffa fram på ibland sakta ibland lite fortare. Hopp å cross å 200 km/h är inte intresant för mej. Har läst på forumet om Widetrack å långbandare å bredbandare, trimpipor,boostbottles och powerpacks, högkamsmattor å en massa annat. Jag förstår ju att ju mer pengar desto bättre maskin. Men om jag vill ha en vanlig då ? En som bara tar sig fram nästan överallt och kan dra pulka, och eller 2 man på skotern. VAd klarar jag mej då med ? Vad ska jag sikta på? En tidig Summit ? En sporttouring ? ET340 för att dom är så jvla driftsäkra ? Jag skiter nästan i hur den ser ut , bara den har bra egenskaper. Bara för det menar jag inte att jag tycker att Aktiv bredbandade är ett bra alternativ. Låt höra vad ni säger. Inga 06-or eller 1000 kubikare... utan lite mer jordnära.:)
 

john deere 340 power1

Semi PRO sledder
30 okt 2006
141
0
0
ystifinland
www.badassboys.net
Lynx är ju bra skotrar. Sjelv har jag en 3900-91 som jag är mkt nöjd med. Den tarsigfram bra det fins back krånglar aldrig den bara startar och går.det är dubbeldyna så det går att åka två på den.det fins elstart. Fins ju även 5900 men jag tycker att dom är lite mer klumpig. min lynx 3900 är inte tilsalu.
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Jag tycker du borde satsa på en äldre rmk eller summit!
Men om du inte vill det så kan du ju alltid köpa en Polaris Indy 500! Dom är driftsäkra och tar sig fram någorlunda! Lycka till!
 

merin

Medlem
30 okt 2006
30
0
1
okej. Jag är med. Men allt det här man kan läsa om på forumet då, att den å den har dåliga dämpare, å den har dålig boogie, å den e klen å sånt ..?
Hur mycket ska man tro på det ?Vad menar man med dåliga dämpare tex ? Har inte tillverkaren satt dit en dämpare som ska klara normal till hårdkörning med det som skotern är avsedd för ? Sen finns ju alltid extremfall , 2 st 130 kg personer på en skoter å full gas på dålig gropig led... ja då förstår jag att dämparna gå i botten. Kan man förutsätta att maskinerna håller för det dom är avsedda för ? Dvs.. köper jag en RMK tex. så duger orginaldämparen alldeles utmärkt om jag inte ska hålla på med extrema aktiviteter ?
//m
 

john deere 340 power1

Semi PRO sledder
30 okt 2006
141
0
0
ystifinland
www.badassboys.net
Jag tycker att om man kör normalt så duger en orginal dämpare.Alla dåliga saker på forumet är nog mer för dom som hoppar mkt.Men det är ju sjelvklart att man kan ju inte jemföra en gammal skoter med en ny.Men kör man som folk så duger nog en billigare det skulle nog jag satsa på för man utnytjar inte alla starka saker som är för dom som kör extremt.
 

RacerPhazer

Aktiv medlem
3 nov 2005
82
0
6
Stockholm
Tja!

Du kanske inte behöver köpa en 340 ET (nog för att de är superbra och håller hur länge som helst), nej du kan köpa en lite större maskin också. Jag fick tag i en gammal Yamaha PZ480 för ca 10 papp. Med annan matta (32 mm) så tar man sig fram överallt. Den väger bara 200 kg fulltankad och går ca 120 - 130 som max på isen. Man kan använda den till allt. Den är dock lite instabil om man vill åka fort på leden.

Satsa på en gammal Yama.. De håller. Garanterat. Ta en gamm-Viking från 88, 89. De är driftsäkra, ganska starka och tar sig fram bra.
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
En förlängd Lynx 3500/3600/3800 med t.ex 365 matta måste ju vara den ultimata skotern för dig! Vad vet jag.. hehe ;)
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
arctic cat bearcat 550 wt, där har du en skoter som tar sig fram överallt. Drar stora timmerlass utan problem. Sitt 3 på skotern med en stor pulka bakom med 3 personer i, inga problem alls! Den går betydligt bättre i lösnö med en pulka bakom än vad en summit gör då den har bred och lång matta (egna erfarenheter). Kört fast?... bara lägga i backen och sen ta ny sats. Klättrar på bra uppför branta backar också. Behöver intevara en ny bearcat, vi hade en 97, enda som krångade var elstarten. KOLLA DEN!(elstarten alltså). jag lovar, du vill inte stå och försöka dra igång den i -25 grader!
 

merin

Medlem
30 okt 2006
30
0
1
Bearcaten imponerade på mej ! Bra pris å bra egenskaper !!!
Hur fort går en sån här rackare ? och orkar motorn på 80 hk med i uppförsbackarna ?
 

Yamaha_Vmax600

Välkänd medlem
2 okt 2006
252
0
16
Luleå
Jag kan nästan garantera att Vikingen drar större lass än Björnkatten eftersom att den har lågväxel.
Jag tror att Vikingen toppar 110-120. Björnkatten toppar väl också nått sånt
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
som "yamaha_vmax600" säger så toppar den väl runt 110. Backar är inga problem alls. Jag minns en gång, vi var 2 familjer ute (vi hade bearcaten och den andra hade en polaris longtrack 550, eller vad dom nu heter). Vi stannade på ett ställe med en brant backe för några ville åka bob utför, så andra familjen skulle skjussa upp dom (1 på skotern och 2 bobbar bakom), dom fastnade halvvägs. Så dom på bobbarna åkte ner och då fick vi skjussa upp dom (notera att det var 2 bobbar, 1 nilanpulka och 1 på skotern då efter bearcaten), och det gick hur bra som helst. visst grävde det på ganska bra men upp kom vi och det gick lätt. polarisen försökte 2 gånger till men klarade det inte, fast han körde i samma spår hela tiden.

edit: visst kanske vikingen drar större lass än bearcaten, men nog räcker bearcaten till flera gånger om.
 

merin

Medlem
30 okt 2006
30
0
1
svaren strömmar in och jag njuter av läsningen !
Bearcaten: Vad är det för matta på den i orginal (jag menar kamhöjd)? Vad klarar den för kamhöjd ? Kan man liksom "uppgradera" för att få ännu bättre grepp?
Viking finns inte så många till salu(fina) och dom var långt norröver också.
Jag undrar om jag inte hittat min maskin i bearcaten trots allt !
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
jag tror det är 23mm kammhöjd på dom original, eller så är det 19. Men det går säkert stoppa in en 32mm matta. Då lär den ju gå hur bra som helst i djupsnön, men kolla först om det går innan du köper. Ta en kloss som är lika hög och sätta den på mattan och för runt för att se om det tar någonstans.
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Det jag går ut ifrån är att du vil ha en helt vanlig skoter som tar dig från A till B utan att varken fastna eller gå sönder. Därför är mitt svar att köpa en äldre skoter, typ lynx 5900. Den finns från tidigt 80-tal fram till slutet på 90-talet. Anledningen till detta är att den MKT pålitliga 503cc motorn är i särklass den hållbaraste motor som byggts. sen har den bra köregenskaper och hyffsad komfort. Ju nyare desto bättre förståss. Var det gäller fart så är inte de äldre modellerna några fartåk precis.. ligger strax under 100-gränsen. Köper du en nyare, typ -95 nån gång så lär du nöja dig. dom klarar en liten bit över 100 knyck. En MKT stor fördel med dem som är rätt så unik ärr att dom är "öppen lägnst bak i boogien. Då slipper man att snö packas i boogien o det ökar framkomligheten. Just det är det få andra modeller som har. Vill du Ha mer komfort så kan du köpa dig en lynx st. Den modellen har utanpåliggande framvagn. Är någon av dessa inget alternativ så Säger jag nog en Summit. För vill man ha en driftsäker skoter så ska man vara försiktig just när det gäller Artic cat.
 

merin

Medlem
30 okt 2006
30
0
1
Har nu varit inne och kollat på Lynxarna som är rekommenderade. Jag noterade att dom överlag hade lite klenare motorer, runt 60 hk och det känns lite lite , eller ? Jag förstår helt din poäng med öppen boogie på Lynxen. På Bearcaten är den liksom lite ... avskärmad. Jag vet inte om detta är nåt man kan plocka bort? Förmodligen ska det förhindra snörök ?
Kollade även Viking. De hade också betydligt klenare motorer än just Bearcat.
En annan fundering...: Hur ofta är det just motorn som ger sig på dessa maskiner ? Brukar det inte i första hand vara en massa annat ? (alltså jag vet inte, men att döma av forumet och alla problem alla har så är det väldigt få rena motorproblem?)
Jag vet att det sitter Rotax motorer i många maskiner. Vad är det för märke över lag i Arctic Catsen? KIör Lynx också med Rotax ? Ski-Doo gör väl det?
Alltså... tryckte nån en ny Summit i handen på mej så skulle jag inte säga nej, men tills dess så får vi köra på nåt mer jordnära. Ni som har Bearcats, stämmer det där med kvaliten, att den skulle vara sämre än på övriga ?
Vi snackar normal till lite hårdare körning ibland. Inget extremt .
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
ski-doo och lynx kör med rotax motorer, arctic cat kör med suzuki. Vad jag vet så är det då inga motorproblem med bearcaten, vi hade då inga. Bara att tanka och tuta o köra. Men som sagt så vill en del startmotorer på bearcaten inte som du vill, och att stå och försöka dra igång en bearcat i -20 är något som ingen borde behöva uppleva... Jag tror vi lagade våran 4 gånger under 2 säsonger(stavning?). Är den varm så går det bra att dra igång den, men när det är kallt... fy f*n säger jag bara. Men vi rörde då aldrig en skruv i motorn, förutom startmotorn då, och den gick hur bra som helst. Sen så tycker jag kvalitén är bra på bearcaten, inget att klaga på.
 

merin

Medlem
30 okt 2006
30
0
1
jag börjar gilla Bearcaten :). Lagom motor. Lagom soppaförbrukning (enligt skoterbanken) och fina egenskaper i övrigt. Inget extremt. Nåt att ta sej fram med överallt, i lite över 100 knyck vilket räcker för mej. 80 hk känns tillräckligt om man behöver dra något. Sen förstår jag att den känns lite klumpigare än de med smalare matta å så. Men Bredbandare är bredbandare eller hur ? ;-) !
Såg att det låg ett par på blocket. Vad ska man ge för en fin -95a eller 96a i bra skick med allt på , runt 4-600 mil. 30-32-34 känns lite mycket...? 25-27 tycker jag personligen låter bättre men sen e jag snål också..?

Förresten, exakt VAD är det som brukar ge sig i startmotorerna ? Är det nåt man inte kan byta riktigt en gång för alla ? tex. köpa en ny startmotor som ska vara till en -04 eller nåt sånt. Nån startmotor som inte har det problemet. Men som sagt. VAD är det som är problemet ?