22½ år gammal
Runt -90-91 börjades det lite smått med att knattra runt på farfars Sno-Tric SC-14 -68 "moddad" = ombyggd med längre matta, bakstötdämpare från Triumph mc på boggieförlängningen samt att Wankel-motorn var utbytt mot en Sachs 280.
1995 till påsk så inhandlades första egna skotern - kortbandad Yamaha ET 340 -85. Mätaren hade sedan länge stannat på 976 mil men jag var lika glad för det. Den fick verkligen veta hut ett par år innan det inför säsongen
-98/-99 var dags att övertala morsan till att köpa ETn som andramaskin i familjen så jag kunde inhandla EC 540 -83, sagt och gjort! 540n kändes som en riktig muskelmaskin, tyvärr så lade oljepumpen av påsken -99 så till hösten följde grundlig motorrenovering.
År 2000 började 16-årsdagen med "laglig skoterkörning" att hägra och då kändes en gammal 540 aningen passé, så den såldes och en vässad Lynx GLS 3800 Rave -91 inköptes. Mach 1or åt bakljus i snöröken och lyckan var gjord! Men säg det som varar? Barnbidragen räckte inte till många mil med denna bränsletörst och senare samma säsong upptäcktes total avsaknad av kompression på ena cylindern (vilket också förklarade tändstiftsförbrukningen och svårtstartheten). Det blev motorlyft den sommaren också.
00/01 fanns 3-8:an kvar men en Polaris Longtrack -84 inhandlades på ren impuls! Skicket var väldigt dåligt, men den gick! I början av -01 byttes 3-8:an mot en Indy 500 EFI -93, för bränsleekonomins skull... Senare samma säsong kom jag över en skuren Everest 440 -79 till det facila priset av 50:-.
Sommaren gick och 1200 kronor satsades i 340-motor och allmän översyn på Evervärsten, sent på hösten såldes den vidare. Indy 500an föll en klasskamrat i smaken och bytte således ägare även den. Så inför säsongen
01/02 hade jag en fin Xcr 440 Sp -96 att putsa på! Denna maskin föll verkligen ägaren i smaken och blev därför relativt långvarig! Våren -02 hade den gamla Longtracken gjort sitt och "skrotades", matta och boggie behöll jag, resten byttes mot en bilstereo. Under sommaren/hösten användes delarna till att modda den gamla ET 340n (skolprojekt) vilket gav mig ett MVG
Hösten -03 fick jag byta bort en uppsättning alu-fälgar mot en Lynx Gls 3600 Lc -91, denna blev bara en kort bekantskap då den såldes i början av -04. Senare på våren bytte jag Xcr 440n mot min ZR 580 EFI -97. Till påsk fick den agera bärgare och dra ner en skuren Phazer TF -89 från fjället. Som tack för hjälpen fick jag Phazern! Under sommaren stökades den upp och motorn renoverades, så till hösten
-04 såldes den till en lycklig Stockholmare. Själv nötte jag vidare på Articen, fick ett kolvhaveri men inget allvarligt.
Hösten 05 köptes Mxz 800 x -01, Articen fick då bli tjejens skoter och använd därefter (den gick kanske 5 mil förra vintern?). I början av -06 insåg jag att ET-modden egentligen bara upptog "dyrbart" garageutrymme så den såldes.
I år står jag här med mina två maskiner och ännu finns inga direkta planer på ändring men man vet aldrig