Hur mycket ska man sträcka skoter mattan?

PeterIo

Välkänd medlem
18 aug 2012
138
0
6
Östersund
Hejsan!

Jag har just bytt skoter matta på min Ski Doo Renegade 600 Ho!
Från en 32as till 44as och hur mycket borde jag sträcka? hur mycket ska han hänga på mitten? folk säger ju olikt!

Vissa säger (CA 3 - 5 cm )

Låter det inte väl mycket?
 
J

Jona$

enklast är att låta den vara lös och spänn tills den inte kuggar över då du kör ute.
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Du ska ha den så lös som möjligt utan att den kuggar över för dej.
NEJ! Man ska inte ha mattan så lös som möjligt. Spänn enligt spec i serviceboken (eller ring och fråga din ÅF) så slipper man mattor som slänger upp i tunneln som nån ballong.
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
NEJ! Man ska inte ha mattan så lös som möjligt. Spänn enligt spec i serviceboken (eller ring och fråga din ÅF) så slipper man mattor som slänger upp i tunneln som nån ballong.
NEJ! skit blanka fan i vad det står i serviceboken.

Man spänner mattan så löst man kan utan att de orsakar några problem. Dvs utan att det tar i någonstans vid fjädring, utan att det kuggar över osv men ändå så löst som man kan.

Du tjänar inget på att spänna din matta onödigt mycket, tvärt om så slösar du bara effekten.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.098
902
113
Stora Blåsjön
Kim.J har helt rätt, det som spelar roll är hur lätt mattan snurrar när hastigheten är låt säga 70km/h. Ligger mattan i tunneltaket så tappar den fart... är väll ingen som kör omkring med mattan i luften på tomgång i garaget?
Sen finns det fler fördelar med en korrekt spänd matta och det är att risken att spetsa mattan med boggieskenorna minimeras.
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Precis, det som spelar roll är hur lätt mattan snurrar, ju lättare dessto bättre.
Dvs spänn mattan så löst det är möjligt utan att det orsakar några problem...

Vad som står i handboken är ju mer som en riktlinje än regel, kan man släppa på mattan mer än vad det står så är det ju bara positivit.
Det är ju liksom inte så att hänger din matta 10mm lägre än vad boken säger så kommer allt gå åt helvete.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Precis, det som spelar roll är hur lätt mattan snurrar, ju lättare dessto bättre.
Dvs spänn mattan så löst det är möjligt utan att det orsakar några problem...

Vad som står i handboken är ju mer som en riktlinje än regel, kan man släppa på mattan mer än vad det står så är det ju bara positivit.
Det är ju liksom inte så att hänger din matta 10mm lägre än vad boken säger så kommer allt gå åt helvete.
Visst den snurrar lätt när den inte snurrar så fort...
Men hur tungt tror du det går när mattan är så slak så kammarna släpar i tunneltaket i hög fart?
Håller med Kim och Asker här...
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Håller med Asker o Kim.. ju fortare det går desto längre matta får du ;-) (kanske är obetydligt lite iofs, inte direkt undersökt saken alltför ingående)
 

Evilclown

Välkänd medlem
2 jan 2012
334
0
16
Offerdal, dalen där offren bor.
Själv brukar jag hissa upp skotern bak, spänna jämt på båda sidor och sedan rucka och slita lite i mattan så att jag ser att den sitter. Annars brukar ju folk köra så pass att man får in 2 till 3 fingrar mellan mattan och slidsen.
Men sen har ju typ av skoter och användningsområde en liten roll i det hela.
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Precis, det som spelar roll är hur lätt mattan snurrar, ju lättare dessto bättre.
Dvs spänn mattan så löst det är möjligt utan att det orsakar några problem...

Vad som står i handboken är ju mer som en riktlinje än regel, kan man släppa på mattan mer än vad det står så är det ju bara positivit.
Det är ju liksom inte så att hänger din matta 10mm lägre än vad boken säger så kommer allt gå åt helvete.
På vilket sätt är det "bara positivt"? Om du tittar på drivlinan, hur mycket tror du att du tjänar på att slaka mattan så mycket det går utan kuggning? Att du upplever att mattan snurrar lättare när du drar runt den för hand, upphissad i verkstan, spelar absolut ingen roll när du bränner iväg med maskinen ut i lössnön. Eller efter leden för den delen.

Som Asker säger så finns det många fler problem med en för slak matta, bland annat risken för spetsning. Eller att mattan slår i någon av kylarna, vilket kan bli ödesdigert. Har själv sett exempel på detta.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
nästan alla ski-doo har 30-35mm vid 7.3kg som utgångsläge.
förenklat så sträck upp den så att de invändiga kuggarna ligger i linje med slidesen där mattan hänger ner som mest. kuggar det över så sträck lite till och se över dina drivhjul när du ändå byter matta.
Tänk på mattlinjeringen, det blir inte rätt av att sträcka båda sidor lika många varv.

en annan grej att tänka på är om den nya mattan går att köra med dina drivhjul. det ska vara tre rader med invändiga kuggar i mattan för att det ska fungera utan fönsterdrift.
ska du byta till fönsterdrift så se verkligen till att boggieskenorna inte kan ta i drivhjulen
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Det är konstigt att så många kan säga att för slak matta orsakar massvis med problem men de kan inte själva svara på hur mycket mattan ska vara spänd...
Att spänna mattan i garaget och sedan fara ut och köra med skotern(ta med verktyg) och sedan spänna efter behov. Har gjort sen jag började köra skoter och har inte haft ett enda problem ännu, så himla fel ute kan jag då inte vara!?
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Det är konstigt att så många kan säga att för slak matta orsakar massvis med problem men de kan inte själva svara på hur mycket mattan ska vara spänd...
Att spänna mattan i garaget och sedan fara ut och köra med skotern(ta med verktyg) och sedan spänna efter behov. Har gjort sen jag började köra skoter och har inte haft ett enda problem ännu, så himla fel ute kan jag då inte vara!?
Det kan bero på att det rekommenderas olika spänning på olika modeller. Inte bara mellan olika märken, utan även mellan modeller. Självklart fungerar det att "spänna efter behov", men det finns undantag. Varför inte bara spänna till rekommenderad spänning så slipper vi denna diskussion.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Då har jag haft en jäkla tur på alla olika skotrar jag haft eftersom det aldrig strulat med dem heller..

Sen är det givetvis lätt att säga följ rekommendationen i handboken men hur många av alla skoterägare följer den?
Du ska hänga en vikt i mattan och då få ett visst häng i mattan. Gör du så med din egen maskin?
Jag tror inte många gör så, men det är bara min åsikt.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Oavsett om man har slak eller spänd matta så går det tungt när 200 kg skoter och 100 kg tjockis (mest) tynger ner den så den trycks mot slidesen.
Alltså är det bara att läsa i boken hur spänd den ska vara. :)