Hur mycket ska man sträcka skoter mattan?

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
På vilket sätt är det "bara positivt"? Om du tittar på drivlinan, hur mycket tror du att du tjänar på att slaka mattan så mycket det går utan kuggning? Att du upplever att mattan snurrar lättare när du drar runt den för hand, upphissad i verkstan, spelar absolut ingen roll när du bränner iväg med maskinen ut i lössnön. Eller efter leden för den delen.

Som Asker säger så finns det många fler problem med en för slak matta, bland annat risken för spetsning. Eller att mattan slår i någon av kylarna, vilket kan bli ödesdigert. Har själv sett exempel på detta.
Tror att ni missuppfattar mig grovt här...
Jag har väl inte skrivit något om att släppa mattan i garaget så mycket man kan och gasa runt den utan att den kuggar.

Vad jag menar är att man ska ha mattan så slak som möjligt utan att den orsakar några problem under körning givetvis.

Börja med en löst spänd matta, tar det i kylarna när man är ute och kör i ett specifikt före? Ja men spänn då litegrann och provkör igen.
Börjar det kugga när du kör på före med mer fäste? Ja men spänn ändå lite mer och provkör igen.

Självklart tjänar du effektmässigt på att inte ha mattan för tight. Du minskar på ju en onödig tröghet i systemet. En matta på 20-25kg är inte något som snurrar av en vindpust precis.


Fast det är ju klart, bara dekalkittet är putsat, slutburken monterad och sledneckskläderna är på så kanske man vinner mer i placeboeffekten..
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Tror att ni missuppfattar mig grovt här...
Jag har väl inte skrivit något om att släppa mattan i garaget så mycket man kan och gasa runt den utan att den kuggar.

Vad jag menar är att man ska ha mattan så slak som möjligt utan att den orsakar några problem under körning givetvis.

Börja med en löst spänd matta, tar det i kylarna när man är ute och kör i ett specifikt före? Ja men spänn då litegrann och provkör igen.
Börjar det kugga när du kör på före med mer fäste? Ja men spänn ändå lite mer och provkör igen.

Självklart tjänar du effektmässigt på att inte ha mattan för tight. Du minskar på ju en onödig tröghet i systemet. En matta på 20-25kg är inte något som snurrar av en vindpust precis.


Fast det är ju klart, bara dekalkittet är putsat, slutburken monterad och sledneckskläderna är på så kanske man vinner mer i placeboeffekten..
Missuppfattar dig inte för fem öre. Det är möjligt att du fixar att känna när mattan är för löst spänd (det gör jag, och även många andra), men att säga "ut och testa, du märker om det behöver spännas" till gemene man är galenskap. Då slutar det i tragedi för eller senare.

Och att du ska känna någon som helst skillnad på en matta som är sträckt enligt rekommendation, och en matta som är så löst spänd som möjligt (utan att det orsakar problem) tror jag inte en sekund på.