På vilket sätt är det "bara positivt"? Om du tittar på drivlinan, hur mycket tror du att du tjänar på att slaka mattan så mycket det går utan kuggning? Att du upplever att mattan snurrar lättare när du drar runt den för hand, upphissad i verkstan, spelar absolut ingen roll när du bränner iväg med maskinen ut i lössnön. Eller efter leden för den delen.
Som Asker säger så finns det många fler problem med en för slak matta, bland annat risken för spetsning. Eller att mattan slår i någon av kylarna, vilket kan bli ödesdigert. Har själv sett exempel på detta.
Tror att ni missuppfattar mig grovt här...
Jag har väl inte skrivit något om att släppa mattan i garaget så mycket man kan och gasa runt den utan att den kuggar.
Vad jag menar är att man ska ha mattan så slak som möjligt utan att den orsakar några problem
under körning givetvis.
Börja med en löst spänd matta, tar det i kylarna när man är ute och kör i ett specifikt före? Ja men spänn då litegrann och provkör igen.
Börjar det kugga när du kör på före med mer fäste? Ja men spänn ändå lite mer och provkör igen.
Självklart tjänar du effektmässigt på att inte ha mattan för tight. Du minskar på ju en onödig tröghet i systemet. En matta på 20-25kg är inte något som snurrar av en vindpust precis.
Fast det är ju klart, bara dekalkittet är putsat, slutburken monterad och sledneckskläderna är på så kanske man vinner mer i placeboeffekten..