Jag har ringt runt till dom flesta som har med det här att göra. Det jag kommer fram till är att 98/37 EG pappret är det som sätter käppar i hjulen. Har man inte pappret så får man köpa det av ÅF i sverige eller försöka få tag på det på annat sätt.
NI SOM REGGAT EN SKOTER OCH HAR EG PAPPRET KAN JU SCANNA IN DET OCH LÄGGA UPP SÅ ATT MAN FÅR SE HUR DET SKA SE UT.
Det jag stör mig på är att den svenska återförsäljaren ska ha sin del av kakan. Varför behövs ens EG pappret om skotern redan är reggad i t. ex Finland. Det finska reggpappret styrker ju att skoten är CE godkänd och klarar alla krav.
Bara för att få ordning på detta har jag kontaktat "Sveriges SOLVIT-center och kontaktpunkt för företag och privatpersoner
som vill anmäla handelshinder och andra problem på EU:s inre marknad" Där har jag pratat med Ola brohman och belyst problemet med EG pappret. Om ni vill kan nu ju gärna ringa dit och prata med honom, så att det kan bli en utredning om detta.
Ni som har importerat en skoter kan ju framförallt ringa och tala om hur man gör för att få maskinen godkänd. Ju mer som kontaktar honom eller någon annan ju större chans att det kan bli en ändring (t.ex Tvinga ÅF att ge ut EG papper gratis)
Kontaktinformation Nedan
Markos Stavroulakis
markos.stavroulakis@kommers.se
Chef för SOLVIT, hinder mot fri rörlighet (främst varor, tjänster), EU-rättsligt stöd SOLVIT (varor, tjänster) 08-690 48 33
073-424 48 33
Ola Brohman
ola.brohman@kommers.se
Hinder mot fri rörlighet (särskilt varor), EU-rätten och nationell förvaltningsrätt, myndighetssamordning för SOLVIT, EU-rättsforum, offentlig upphandling, stf enhetsjurist, SOLVIT och Östersjöstrategien 08-690 48 53
073-424 48 53