Import från finland

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
Ni blandar ihop import med införsel.
USA är inte ett EU land och då gäller importregler med CE och EG intyg och allt annat krångligt.
Det är inte alls samma sak med införsel från ett EU land.
Ska du ta en skoter från finland så kan du möta personen i Tullen så ordnar ni alla papper på plats.
ring och snacka med tullen så får du höra vad dom säger.
 

DraupneR

Välkänd medlem
22 nov 2007
462
0
16
Kiruna
Det är väll ändå återförsäljaren som fixar alla papper åt dig å inte tullen LoL, så var de då för mig
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Tullen har inte med saken att göra.
Behövs som sagt:
CE-märkt
EG-intyg/försäkran/CoC
Ursprungskontroll
Ägarbytes papper.

för att få igenom den hos SBP
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Måste eg-försäkran vara på svenska?
Har hittat en skoter som har manualen på finska och då eg-försäkran på finska.
EG fanns även på engelska.
CE-märking på engelska förståss.
Sen ägarbytepapper om man gör affär.
Är en arctic cat om det nu spelar någon roll som vissa skrivit.
Då ska det ju bara vara göra ursprungskontroll och sen regga in den? men hänger ju på om manualen eller något annat måste vara just på svenska?
 
Last edited:

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Så då fick jag min maskin registrerad tillslut. KGK skickade saknad CE märkning, som jag hade 1 dag efter missad besiktning.
Till ombesiktningen fick stationen i V-ås att vara ombud för den certifierade killen i Karlstad. Utan K-stad killens hjälpsamhet hade nog inte detta fungerat.

Vad har man lärt sig? Jo, ring bilprovning och fråga vad som gäller.
I mitt fall kollade man bara chassi nr, instruktions bok, CoC dokument samt CE märke. Inget annat fysiskt kollades, men det kan säker skilja.

Var fan är snön? /Chefen
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Den måste vara på svenska
Men snacka om att göra det jobbigt!
Om vi säger att jag nu skulle köpa skotern och lyckas låna en svensk manual som innehåller eg-försäkran.
Skulle allt vara grönt då? hur kollar man så att eg-försäkran stämmer överens med skotern?
Var hittar man modellnumret på skotern?
 
Last edited:

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
RevMan: Kanske skrev otydligt innan. Jag har tidigare pröjsat 5000 SEK för CoC, men man missade att skicka med CE märke.
Lite nyare maskiner har märket monterat direkt från fabriken i USA.
//Chefen
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Eg ska ej behöva vara på svenska då det är inom EU. Ber dom om detta då gör dom tjänstefel.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Eg ska ej behöva vara på svenska då det är inom EU. Ber dom om detta då gör dom tjänstefel.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

Lagomt kul och komma dit sen ska dom ha skiten på svenska, detta med import vart ju fan jobbigare än jag trott. Blir nog köpa svensksålt iaf :(
 

DraupneR

Välkänd medlem
22 nov 2007
462
0
16
Kiruna
Kan påpeka att jag inte behövde visa upp ägarbytespapper som vissa skriver att man måste ha med sig, men det verkar skilja mellan olika stationer.
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Har just pratat med SBP på telefon (jävla mupp som svara) iaf så hävdade han när det var import från ett annat EU-land behövs endast originalet på EG-försäkran från det land skotern är köpt. Alltså på finska. Annat gäller tydligen utanför EU då behöver handlingen på svenska.
Men han lät så sjukt osäker så vågar då inte lita på det.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Import/köp av begagnad maskin från annat EU-land
Varor och tjänster ska ha fri rörlighet inom EU men den svenska besiktningsföreskriften AFS 2003:6 kräver att det finns en Försäkran om överensstämmelse för maskiner som tas i drift i Sverige.

För att maskinen ska få tas i bruk i Sverige krävs alltså:
• Maskinen skall ha ett CE-märke.
Försäkran om överensstämmelse avseende maskindirektivet (2006/42/EG). I detta fall är det dock orimligt att kräva att denna försäkran skall vara skriven på svenska.
• Instruktionsbok översatt till svenska (åtminstone säkerhetsrelaterade delar).

Ovanstående gäller om maskinen tagits i bruk inom EU 1995 eller senare.

Är maskinen tagen i bruk inom EU 1999 eller senare omfattas motorn dessutom av avgaskrav enligt indelning i direktiv 2006/42/EG. Vid en registreringsbesiktning i Sverige kontrolleras att motormärkningen är korrekt och att det finns ett tillverkarintyg.

Är maskinen tagen i bruk inom EU 2002 eller senare omfattas maskinen också av buller-direktivet (2000/14/EG) med krav på Försäkran om överensstämmelse och bullermärkning av maskinen.
 

Scorp

Medlem
10 mar 2011
18
0
1
Luleå
Snackat med SBP, saker jag skulle ta med mig vid ev regbes.
Skotern ska vara CE-märkt ( med klistermärke)
EG-intyg/försäkran
Ursprungskontroll
Ägarbytes papper.

Han påpekade även att jag skulle kontrollera chassinumret så det stämde.
Kör dom enl regelboken så skall du också ha ett märke på skoter där vikt och effek framgår. (vilket finns på nyare skotrar idag)