importera skoter - (BLEV LURAD)

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
32
Östersund
Hej!
Nu är det så här, jag har köpt en Polaris Fusion 700 -07a, billigt.

Men företaget har importerat den från belgien.

För priset ingick, besiktning, inreggning och frakt upp till mig.

Är det nå krångligt med det här eller kommer den kunna försäkras för vanligt pris etc.?

Inga konstigheter alls utan exakt likadant som en svensksåld snöskoter?


Väldigt tacksam för snabba svar!
 

gixxerfast

Medlem
3 jan 2009
16
0
1
Luleå
Sv: Brådskande!

Sorry, för att jag inte svarar på din fråga, men... är du säker att du inte blir blåst nu? Det finns väl inte så mycket snö eller efterfrågan på skotrar i Belgien?

Fast du kanske redan har den, så då är det ju lugnt väl.

Det var ju för några år sedan väldigt populärt med scams med motorcyklar från Spanien och andra ställen. Väldigt billigt, tyvärr så fanns det ju inga motorcyklar...
 
4

426H

Sv: Brådskande!

Betala inget i förskott bara och se till att skotern är inregistrerad och godkänd i sverige (inte bara förregistrerad).
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Sv: Brådskande!

Jag vet inte jag, men jag antar att den blåsvarta för 40000:- på blocket du menar?
Konstigt att det är snö och fjäll på fotot om maskinen står i Belgien?

Sökte på bolaget, och det har inte funnits så länge, och annonserna de har är som äldst från 9e januari i år.

http://www.allabolag.se/9697391754/verksamhet

Hoppas att du inte betalat nån handpenning... :afraid:

Jag kan självklart ha fel, men för mej ringer det en varningssignal om det är denna annons du syftar på. Har figurerat en hel del bluff företag som sålt skotrar för fantasipriser och inte kunnat svara på de enklaste frågorna kring köpet.
Ang. regestrering så är det bara Polaris som kan regga en importerad
skoter så att försäkring och ev. garantier gäller, och det gör dom inte ens.
 
Last edited:
B

Biosteel

Sv: Brådskande!

Hej!
Nu är det så här, jag har köpt en Polaris Fusion 700 -07a, billigt.

Men företaget har importerat den från belgien.

För priset ingick, besiktning, inreggning och frakt upp till mig.

Är det nå krångligt med det här eller kommer den kunna försäkras för vanligt pris etc.?

Inga konstigheter alls utan exakt likadant som en svensksåld snöskoter?


Väldigt tacksam för snabba svar!

oj fastnade lite på belgien ja. humm . :cool: tycker det luktar lite lureri här ja. va noggran med det där och betala för guds skull ingenting i förskott.
 

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
32
Östersund
Sv: Brådskande!, importera skoter

Har luskat i det här nu och ska ifrågasätta belgien, men är ganska säker på att skotern har använts i österrike men företaget hans företag förhandlar med är i belgien. Ska också få ett avtal innan jag lägger handpenningen på 3800. Men fortsätt spekulera allihopa! Kommer återkomma med hur affären gick.

tack för alla svar än så länge, men som skrivet, ge mig gärna mer information och hur man kan kolla upp företaget samt hur man lär sig mer om importering.

OBS! Bilderna har han tagit och inte i Belgien, han har själv prövat skotern. Den befinner sig i Helsingborg nu och kommer att fraktas med hjälp av asg på en sj pall upp till mig.
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Sv: Brådskande!, importera skoter

Ok. Kanske inte är en skojare iaf. Men som sagt, man ska vara försiktig. Kan du få lös ett registreringsnummer eller liknande från första registrering eller få reda på vem som köpte skotern från första början så borde du kunna spåra den. Bilder via mms eller mejl kan ju oxå vara ett sätt att säkerställa att skotern existerar. Kan tyvärr inte hjälpa mer ang. inregsitreringen.
Hoppas att allt går bra, för om det gör det har du gjort ett riktigt klipp!! Lycka till!!
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Sv: Brådskande!, importera skoter

Detta luktar blåsning av hög grad, men jag hoppas verkligen jag har fel
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Sv: Brådskande!, importera skoter

Inte nödvändigtvis ett blufföretag. Han hade en ganska stor daycruiser (båt) på bytbil.com för ett tag sen, och den är borta nu. Så det verkar omsättas lite fordon hos han, iaf i annonserna.

Har dock lite svårt att förstå hur han har täckning för sina kostnader med transporter, intyg, besiktningar osv om han säljer maskinerna 20K under marknadspris i Sverige. Ger dom bort maskinerna där nere, eller? Om han tänker som andra svenska beg-handlare så måste han ju antingen tjäna 15k per maskin och inte omsätta så många, eller tjäna 5 k och omsätta en j-a massa maskiner...

Få se då:
Alt 1: 15k förtjänst + 5k transport & besiktning + x maskinkostnad i utlandet = 40k i annons i Sverige.
x = 20k
Kan dom kosta så lite utomlands?

Alt 2: 5k förtjänst + 5k transport & besiktning + x maskinkostnad i utlandet = 40k i annons i Sverige.
x = 30k
Låter förbannat billigt också...

Mysko.
 

Dr Polaris

Välkänd medlem
3 jan 2006
432
1
16
90
Sv: Brådskande!, importera skoter

Men hallå!!!!

En Fusion -07a!!!!!! Bara det säger ju att detta är en bluff.

Det tillverkades nämligen inga Fusion -07.
 

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
32
Östersund
Sv: Brådskande!, importera skoter

Tack för alla svar och det ska bli "spännande" att se om han bluffar.
Ringde motorhuset, fusion 700a fanns 07
 

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
Sv: Brådskande!, importera skoter

Om det verkar för bra för att vara sant, kanske det också är det?

Vill inte vara negativ, men hur mycket pengar sparar du på den här dealen jämfört med att köpa Svensksåld maskin.
Och om du är i läget att varje krona räknas och söker billigaste möjliga deal kanske det är ännu viktigare att göra en "säker" affär med lokal handlare så du exakt vet vad du får för pengarna?


...Hoppas det går bra för dig, men håll hårt i slantarna, och som de andra säger. Betala inte i förskott.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Sv: Brådskande!, importera skoter

Be honom fota några småsaker på skotern och hitta på någon bra ursäkt.. Konstiga saker som han får problem att hitta bilder på nätet av. Du kan även säga att du har en bekant där nere som ska åka och kolla på skotern och höra var när hur han kan komma och titta. När jag tänkte försöka importera en bil förut så körde jag med båda dom tricken för att upptäcka de som bluffar... Trick nummer 2 brukar vara effektivast på bilar i alla fall.
 

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
32
Östersund
Sv: Brådskande!, importera skoter

Fusion 700a fanns INTE som modell -07, kan ju vara uttagen -07 men som sagt var den fanns ej -07.

Här kan du tex kolla modellprogrammen från 1985 -2009.
http://parts.polarisind.com/Browse/Browse.asp

Gå in under "sno" och välj 2007.
Klart och betalt!
Motorhuset säger det:aetsch:
Skämta.;)

Men återkommer med resultat senare!
om 10 dagar vet jag