Indy 500 Mountain Mod (IndyPro)

SpejseS

Välkänd medlem
4 okt 2010
291
0
16
Örnsköldsvik
www.youtube.com
Har tagit lös lyftbågen bak för ombyggnation och lack och då passade jag även på att polerat upp chassiet lite granna :)





Lite skillnad blir det iaf :p



Fick bli en liten improvisations polerskiva då jag inte hade något bättre hemma ;)

 

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
Sjukt fin indy du har! Roligt att någon vill bygga på gammskotrar.
lite offtopic men du borde lägga in den på sledsimulator hadde varit riktigt najs.
 

SpejseS

Välkänd medlem
4 okt 2010
291
0
16
Örnsköldsvik
www.youtube.com
Den nydesignade lyftbågen som dessutom fick lite ny färg på sig.
Inte direkt superstor skillnad men kompisen var så orolig för dom vassa
hörnen som va tidigare, så då var det bara till att kapa om den. Den blev ju lite snyggare såhär dessutom ;)



Sen så passade jag på att måla om fotstegs "greppen" eller vad man ska kalla dom.



Sen så bju ja på 2st sneakpeak bilder på vad som komma skall ;)



 

SpejseS

Välkänd medlem
4 okt 2010
291
0
16
Örnsköldsvik
www.youtube.com
Då den nya styrstången blev såpass stadig som den blev så insåg jag hur mycket allt annat på skotern "sviktade" så då byggde jag några stag som kanske kunde förebygga det, så nu är skotern lika stadig som en pansarvagn :eyebrows:







Imorgon hade jag tänkt försöka hinna svetsa om anslutningarna på tunnelkylaren som jag skaffade för ett tag sen, sen blir det att försöka få den på plats så jag kan fixa några bättre fotsteg, vilket syntes på sneakpeak bilderna i förra updaten( om ni mot förmodan hade missat det). :blink1:
 

SpejseS

Välkänd medlem
4 okt 2010
291
0
16
Örnsköldsvik
www.youtube.com
Tunnelkylaren är nu omsvetsad och monterad. Blev ganska bra, jag har dock inte fyllt upp systemet än men kylaren blev iaf tät runt fogarna så det borde funka.

Så här såg kylaren ut innan ombyggnationen :)





Och så här blev den efter svetsningen, det är anslutningarna som jag svetsade om.



Och här är en bild när kylaren är monterad. Inte direkt den bästa bilden men, sen så var nitarna kanske lite väl långa men det var dom mest lämpliga som jag hade hemma så :eyebrows:

 

Basse92

Välkänd medlem
2 nov 2014
141
10
18
Bräcke
Sjukt grymt!! har fått lite inspiration nu för mitt bygge ;) eloge till all den tid du lägger ner! kolla gärna in mitt Indy bygge, 151" ;)
 

SpejseS

Välkänd medlem
4 okt 2010
291
0
16
Örnsköldsvik
www.youtube.com
Nu är första fotsteget på plats!
Fick tummen ur i helgen och knåpade ihop fotstegen, dock så hann jag bara kapa och montera ett av dom. :)
Så till helgen blir det till att kapa och provmontera det andra sedan slänga på lite färg. :) Och städa garaget lite grann :blink1:
Men det blev otroligt stadigt, än så länge :rolleyes:





 

SpejseS

Välkänd medlem
4 okt 2010
291
0
16
Örnsköldsvik
www.youtube.com
Hittade några bilder på datorn på en avgasplog och ett fäste för en spade som jag fixade för ett tag sen. :) Inte dom bästa bilderna men det kanske går att se ändå. :whistle:









Kanske inte det snyggast som skapats men vi får väl se om de funkar, spaden värkar iaf sitta ganska bra. :)
 

SpejseS

Välkänd medlem
4 okt 2010
291
0
16
Örnsköldsvik
www.youtube.com
Nu så, båda fotstegen klara och provmonterade. :)





Första lagret färg är klart så nu äre bara att vänta tills det har torkat så man kan börja med andra lagret. Och det känns jäkligt trevligt att det bara vräker ner snö utanför garage fönstret, så imorrn kanske det blir att provköra med ny fotstegen. :bigsmile:
 

SpejseS

Välkänd medlem
4 okt 2010
291
0
16
Örnsköldsvik
www.youtube.com
Nu är båda fotstegen färdig målade och monterade, samt provade.
(Super grepp kan jag då säga) :)







Provkörnings film blev det också med kontroll av dom nya dämpar inställningarna.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=vpnQAMpkMv4&feature=youtu.be[/video]

Sen så har jag beställt lite nya delar till han. Drev 2kugg mindre, kedja, avgaspackningar och en ny gaswire. Så förhoppningsvis så får jag delarna innan nyår :)
 

Mallooow

Medlem
26 aug 2014
32
0
1
Malå
Riktigt tufft projekt och fin polaris. Hade själv en 500sks 1990 innan jag skaffade min nya :) Den hade man många roliga timmar med.
 

SpejseS

Välkänd medlem
4 okt 2010
291
0
16
Örnsköldsvik
www.youtube.com
Nu har det varit ganska tyst från min sida så jag måste väl visa att jag lever.
Det har faktiskt hänt ganska mycket saker här så jag ska göra en liten snabb genomgång så ni kommer ikapp :blink1:

Boggieskenorna började kännas veka så det byggdes förstärkningskenor som målades svarta, samt att balataremmen hade bestämt sig för att säga upp sig och då sattes en ersättare in men han blev också överansträngd så nu är det 3 stycken som kämpar för att hålla skidern i backen :eyebrows:






Uppenbarligen hjälpte det inte med 3 balataremmar ändå!

Sen så har jag dessutom kostat på den åt hel***et förmycke med nerdrevning, 2kugg, ny kedja, nya tändhattar, ny gaswire och svetsat grenröret då konan i den hade gått sönder.
Variatorerna fick en storstädning med rengjorda skivor och polerad helix.





Sen så började det komma lite problem! ena förgasaren hoppade lös, och då upptäcktes dessutom att en oljeslang gått sönder, men jaja, fixade det och motorn klarade sig utan skador, fortsatte köra den dagen och märkte senare att skotern började gå dåligt. Senare på kvällen blev det undersökning och det konstaterades att en av rullarna behövdes bytas, när demonteringen hade påbörjats märktes det att yttre skivan i primären är helt sönder sprucken :sad2:



Syns inte så mycke av sprickorna men här är en av dom mindre sprickorna.

Så nu är den stora frågan framme, kosta på och laga eller skaffa sig någon nyare och låta han gå i pension?

Sen så har jag även börjat med att bygga om ett husvagns underrede till släpvagns projekt och vet inte om jag ska göra en ny tråd för den eller om jag bara ska lägga upp här, vad tyck ni?
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Gör en ny tråd av släpvagns bygget.
Tycker du ska försöka laga, går att få tag på.billiga delar till den :)